Miksi ei kannata ostaa BMW:tä

BMW on vuosien varrella ollut suorituskyvyn ja pelkän ajamisen ilon ikoni, mutta BMW-kuljettajiin on jo iät ja ajat liittynyt leimautuminen ja suuri ennakkoluulo, jonka mukaan merkki murtuu helpommin kuin muut. Onko tässä perää? Kyllä, jossain määrin.

Yksi tärkeimmistä syistä olla ostamatta BMW:tä ovat omistuskustannukset, öljyvuodot ja kaikki ne anturit, joita BMW on asentanut uusiin malleihin. BMW:t ovat kalliita ostaa ja kalliita huoltaa.

Tärkeimmät syyt olla ostamatta BMW:tä

BMW:t eivät sovi ihmisille, jotka pitävät autostaan kiinni pitkään.

Jos olet henkilö, joka tykkää ajaa samalla autolla vuosia ja jos siinä ei ole mitään vikaa, pitää sen niin kauan kuin se kulkee, BMW ei varmasti ole sinua varten. BMW:llä on syy siihen, miksi takuu kattaa vain 4 vuotta tai 50 000 kilometriä, mikä tuskin riittää useimmille kuljettajille, sillä 50 000 kilometriä voi kulkea alle kahdessa vuodessa, jos on liikenteessä joka päivä. BMW-autot ovat tunnettuja siitä, että ne hajoavat, kun takuu on päättynyt.

Uudet BMW-autot eivät ole enää sitä, mitä merkki oli ennen.

BMW on menettänyt suurimman osan vanhan koulukunnan autoharrastajista, jotka johtivat sen menestykseen entisaikoina. BMW:llä oli ennen kyse silkasta suorituskyvystä maantiellä, ja se on vuosien varrella siirtynyt hieman kohti luksusta.

BMW:n ohjaus on mennyt turraksi, ja tiellä on enemmän avustavia toimintoja kuin varsinaista ajamista. Laajasta mallivalikoimasta huolimatta vain pari kantaa yhä BMW:n vanhaa henkeä. Valitettavasti niitä ei valmisteta yhtä massiivisesti ja niitä on vaikeampi saada.

  BMW 328i vs. 320i - kumpi on parempi?

Kalliit paketit

Jos haluat ostaa paremman päivityksen autosi radioon, joudut maksamaan siitä suuren summan. Ja jotta BMW sallii sen, sinun on myös ostettava etukäteen koko täydellinen paketti. Paketti ei liity haluamaasi ominaisuuteen, mutta heidän järjestelmänsä edellyttää sitä, jotta voit avata mahdollisuuden ostaa haluamasi ominaisuuden.
Loppujen lopuksi saatat päätyä maksamaan yli 2 000 dollarin lisämaksun siitä radiosta, jonka halusit autoosi.

BMW:llä on yksi korkeimmista omistajakustannuksista.

BMW:n 10 vuoden keskimääräiset omistuskustannukset ovat arviolta hieman yli 18 000 dollaria. Ei ole lainkaan harvinaista, että maksat paikalliselle mekaanikolle 1000-2 000 dollaria korjauksesta muutaman kuukauden välein, varsinkin jos olet ostanut käytetyn BMW-ajoneuvon.
Joissakin BMW-malleissa vuotuiset korjauskustannukset ovat keskimäärin 1 000 dollaria, mikä tekee niiden ylläpidosta hieman edullisempaa, mutta se on silti useimmille ihmisille iso asia.
Monet autojen luotettavuusluokituspalvelut rankkaavat BMW:n 32 automerkin joukossa 30. sijalle luotettavuuden suhteen maantiellä. Useimmissa BMW:ssä esiintyy monia yleisiä ongelmia. BMW ei ehkä tarkoita juuri lompakon rikkomista, mutta joissakin tapauksissa tilanne on juuri tämä. Useimmat 3- ja 5-sarjan autot, jotka on varustettu kuusisylinterisillä moottoreilla, ovat jokseenkin pahamaineisia niiden epäonnistuneista jäähdytysjärjestelmistä, jotka vuotavat ja puhkeavat melko yleisesti.

Poistot ja bensakustannukset

BMW:n arvo alenee nopeammin kuin minkään muun liikenteessä olevan ajoneuvon. Siihen saattaa olla useampiakin syitä, mutta tosiasia on, että BMW menettää heti ostettuaan suuren osan alkuperäisestä arvostaan. Voit löytää käytettyjä BMW:itä, joilla on ajettu vain muutama kilometri ja jotka maksavat 60 prosenttia ajoneuvon alkuperäisestä hinnasta.
Näihin autoihin liittyy leima, eikä kukaan ole valmis maksamaan käytetystä BMW:stä täyttä hintaa. Ehkä potentiaalisiin asiakkaisiin vaikuttaa BMW-kuljettajien maine – aggressiivinen ajotapa ja vähäinen tai olematon huolto.
Olipa tämä totta tai ei, se on varmasti vaikuttanut käytettyjen BMW:iden hintoihin, sillä monet uudet kuljettajat haluavat päästä tien päälle tehokkaalla ajoneuvolla, ja he valitsevat BMW:n. Kokemattomat kuljettajat tarkoittavat huonoa huoltoa.
Millainen on hyvä keskimääräinen kilometrilukema (mpg), jota kannattaa etsiä ajoneuvoa ostettaessa? Siitä voidaan kiistellä, mutta useimmat asiantuntijat sanovat, että 50-60 mpg on hyvä. BMW:n virallisten asiakirjojen mukaan BMW:n uudempien ajoneuvojen keskiarvo on 36 kilometriä. Todellisuudessa useimmat BMW:t antavat kuitenkin keskimäärin 28-29 mpg kaupungissa ja jopa 32 mpg maantiellä.

  Mikä on BMW Premium -paketti?

Sähköongelmat – anturit ja ikkunat

Uudemmat BMW-mallit ovat pahamaineisia sähköisten antureiden toimintahäiriöistä sekä ikkunoiden ja LED-valojen pettämisestä. Toimintahäiriöt eivät rajoitu vain hienoihin antureihin, vempaimiin ja elektroniikkaan. Joskus yksinkertaiset asiat, kuten ovet, ikkunat ja kahvat, kieltäytyvät toimimasta joissakin malleissa.

Käytetyn BMW:n ostaminen

Kuinka kauan BMW:n korjauskelvottomuus kestää?

Useimmat vanhemmat BMW-mallit voivat kestää vähintään 20 vuotta, ennen kuin ne saavuttavat korjauskelvottomuuspisteen. 1990-luvun ja 2000 – 2006 BMW 3-sarjan autot on varustettu erittäin luotettavilla moottoreilla, ja epäilemättä asianmukaisella huollolla nämä ajoneuvot voivat kestää yli 20 vuotta, joissakin tapauksissa jopa yli 30 vuotta.
Toisaalta, jos ajat BMW X5 -mallia, jossa on 330D 3.0 -dieselmoottori, koet todennäköisesti turbovian sekä takuuaikana että sen ulkopuolella.

Kuinka monen kilometrin jälkeen BMW-autoissa alkaa olla ongelmia?

Viime vuosien suurin ongelma BMW-autoissa on ollut niiden jäähdytysjärjestelmä. Vaikka se koostuu useista osista, ne kaikki saattavat rikkoutua, jolloin ne joudutaan lopulta vaihtamaan.
Yleensä useimmat BMW-mallit voivat kestää 80 000-120 000 kilometriä ennen kuin tarvitaan suurempaa korjausta, mutta tämä riippuu tietenkin suuresti huollon ja säännöllisen ylläpidon tasosta.

Mitä kilometrejä minun pitäisi etsiä, kun ostan käytetyn BMW:n?

Kun ostat käytetyn BMW:n, varmista, että sinulla on hyvä käsitys siitä, kuinka hyvin ajoneuvo on huollettu. Jos se on saavuttanut yli 100 000 kilometriä ilman suurempia ongelmia, odota sellaista pian, mutta se voi myös olla merkki hyvästä huollosta. Yleisesti ottaen yritä ostaa ajoneuvo, jolla on ajettu alle 80 000 kilometriä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z