Miksi hybridiautot ovat huonoja?

Elämme ympäristötietoisuuden aikakautta, jota sähkö- ja hybriditeknologia ohjaa. Vaikka sähköautojen massatuotanto ei ole vielä näköpiirissä, hybridit ovat hyvä tapa siirtyä arkaaisen polttomoottorin ja täysimittaisen sähköauton välillä.

Hybridit ovat monia asioita monille ihmisille, mutta kukaan ei voi kieltää, että on monia syitä, miksi meidän pitäisi jättää hybridi ostamatta juuri nyt. 90-luvulta lähtien hybridit ovat parantuneet jatkuvasti, ja voimme huoletta sanoa, että nykyään hybridin ostaminen on hyvä ajatus.

Ne eivät kuitenkaan ole täydellisiä, ja on olemassa muutamia mainitsemisen arvoisia haittoja. Yksi niistä on korkeat alkukustannukset polttomoottoriautoon verrattuna. Lisäksi kestää vuosia ennen kuin hybridivoimansiirtoon liittyvät ylimääräiset alkukustannukset saadaan takaisin.

Lisäksi useimmat hybridit eivät nykyään ole autoharrastajille tarkoitettuja, koska ne ovat yleensä hitaita ja raskaita. Myös pakkaaminen on ongelma, koska useimmissa hybrideissä on vähemmän lasti- ja sisätilaa kuin tavallisessa polttomoottoriautossa.

Korkeat sisäänpääsykustannukset lannistavat potentiaalisia hybridiasiakkaita.

Hybridiautot on usein varustettu monilla älykkäillä polttoainetta säästävillä tekniikoilla, mutta näiden tekniikoiden kehittäminen on kallista. Sellaisenaan ne yleensä nostavat hybridin lähtöhintaa niin paljon, että se on ehdottomasti mainitsemisen arvoinen asia.

Asiaa selventää se, että uusi kaasukäyttöinen Chevy Malibu 2018 maksaa noin 21 000 dollaria, mutta jos haluat hybridiversion, sinun on maksettava noin 7 000 dollaria lisää. Näillä eroilla on tapana vaihdella eri mallien välillä, mutta kaikki ne ovat aina muutaman tuhannen dollarin päässä toisistaan.

  Ovatko hybridiautot hyviä vuoristoajoon?

Kuvitellaksesi eroavaisuuksia lisää, tavallisella kaasukäyttöisellä 2019 Ford Fusionilla on 23 000 dollarin MSRP, mutta hybridivoimansiirrolla varustettu 2019 Fusion maksaa lähes 28 000 dollaria. Näillä hintaeroilla on myös tapana vaihdella merkistä toiseen, joka tapauksessa hybridi maksaa edelleen huomattavasti enemmän.

Illuusio siitä, että ylimääräiset sisäänpääsykustannukset katetaan polttoainesäästöillä.

Monilla ihmisillä on taipumus perustella kohonnut sisäänpääsyhinta sillä, että he saavat nämä kustannukset takaisin polttoainesäästöillä. Vaikka tämä saattaa teoriassa toimia, käytännössä sitä on melko vaikea sanoa. Ensinnäkin se riippuu ensisijaisesti kyseisestä autosta.

Jotkin autot, kuten Toyota Camry Hybrid, voivat saada käytetyn ylimääräisen rahan takaisin jo kahdessa vuodessa, mutta vain jos bensiinin hinta on jatkuvasti korkeampi. Toisaalta jos ostaisit Lexus LC500h -mallin heti sen ilmestyessä, sinun pitäisi omistaa se 10 vuotta ennen kuin saisit ylimääräiset aloituskustannukset takaisin.

Alkuvaiheen korkeampien kustannusten lisäksi hybridien huolto ja ylläpito on yleensä kalliimpaa. Nämä voivat nostaa hybridin kustannukset huomattavasti tavallisen bensiinikäyttöisen auton kustannuksia korkeammiksi. Lisäkustannusten kattaminen voi kestää jopa yli 10 vuotta.

Hybridit ovat yleensä raskaita, hitaita ja melko tylsiä.

Lähes 10 vuotta sitten maailmaa tervehdittiin hyperautojen niin sanotulla ”pyhällä kolminaisuudella”. Porsche 918 Spyder, McLaren P1 ja Ferrari LaFerrari olivat todellisia tulevaisuuden lipunkantajia. Kaikissa kolmessa näistä on perinteiset V8- tai V12-moottorit, joihin on yhdistetty sähkömoottorit.

  Parhaat Mercedes-hybridiautot

Näiden kolmen julkaisun jälkeen ihmiset uskoivat, että autoteollisuus armahtaa meitä edullisemmilla suorituskykyisillä hybridiautoilla, mutta näin ei yksinkertaisesti käynyt. Saimme vain uuden Honda/Acura NSX-hybridin, joka tuskin täytti kenenkään odotuksia.

Tämä johtuu siitä, että hybridit ovat yleensä raskaita, ja lisäpaino ja suorituskyky ovat todellisia arkkivihollisia. Lisäpainon lisäksi hybridiautoilla on yleensä luonnottoman tuntuinen tehokaista, ne eivät ole yhtä ketteriä eivätkä ne kuulosta yhtä hyvältä kuin polttomoottori yksinään.

Käytännöllisyys vähenee pakkaamiseen liittyvistä syistä.

Useimmat autonvalmistajat päättelivät, että paras tapa käyttää hybridivoimansiirtoa on käyttää sitä olemassa olevassa alustassa, joka on kehitetty polttomoottoriautoja varten. Tällaisen ajattelutavan ansiosta he pystyivät säästämään melko paljon rahaa, mutta se tarkoitti myös sitä, että pakkaus ei voi olla yhtä tehokas kuin erillisessä hybridialustassa.

Tämän vuoksi useimmissa hybrideissä on taipumus uhrata lasti- ja matkustajatilaa niin paljon, että se joskus pilaa tiettyyn malliin liittyvän dynamiikan ja yleisen käytännöllisyyden. Vaikka tilanne paranee jatkuvasti ajan myötä, itsenäisen hybridialustan kehittäminen ei edelleenkään ole taloudellisesti mahdollista useimmille autonvalmistajille.

UKK-osio

Ovatko hybridiautot todella niin tehokkaita?

Nykypäivänä valmistajat lupaavat yleensä 400 mailin toimintasäteen sähköautoille, mutta todellisuudessa saat vain 2/3 siitä. Tämä tarkoittaa sitä, että niillä on taipumus luvata liikaa ja mainostaa virheellisesti, koska ne eivät voi eivätkä halua ottaa huomioon kaikkea.

  Mitä tarkoittaa, kun moottori on ahdettu?

Oli miten oli, hybridiautot ovat tehokkaita vain, jos sähkömoottoria todella käytetään maksimaalisesti, mutta kovinkaan moni ei tee niin. Tämä tarkoittaa sitä, että luotat edelleen ensisijaisesti polttomoottoriin, ja sähkömoottori tuntuu joskus pelkältä kikkailulta.

Ovatko hybridiautot vaikeampia huoltaa?

Kuten aiemmin mainittiin, hybridiautot tarjoavat pitkän luettelon mielenkiintoisia ja avaruusajan teknologiaratkaisuja, mutta näiden teknologioiden kehittäminen maksaa paljon rahaa, ja lisäksi niiden huolto ja ylläpito maksaa vielä enemmän.

Jos ajatellaan, että keskimääräinen huoltoliike joutuu ostamaan upouusia työkaluja vain sähkömoottorin ongelman diagnosoimiseksi, näyttää siltä, että hybridien lisääntyneet ylläpitokustannukset ovat perusteltuja, ja useimmiten ne ovatkin, mutta eivät omistajan kannalta.

Pitäisikö minun ostaa hybridi?

Hybridit on suunniteltu säästämään rahaa, mutta vain jos teet kaikki tarvittavat varotoimet. Yritä ensinnäkin hyödyntää kaikki hybridin ostamiseen liittyvät verokannustimet ja yritä maksimoida sähkömoottorin mahdollisuudet.

Joissakin ruuhkaisissa kaupungeissa, kuten Lontoossa, sinun ei ehkä enää tarvitse maksaa ruuhkamaksuja ja muita tavalliseen polttomoottoriautoon liittyviä kustannuksia. Hybridit eivät ole täydellisiä, mutta jos voit hyödyntää hybridialustaa täysimääräisesti, sinun kannattaa ehdottomasti harkita hybridiä seuraavaksi autonhankinnaksesi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z