Miksi kaasumoottorit ovat parempia kuin sähkömoottorit?

Sähkömoottorit ovat tehokkuuden ja huollon osalta suuri edistysaskel perinteisiin polttomoottoreihin verrattuna. Sähkömoottorit eivät kuitenkaan ole täydellisiä, ja ne ovat joiltakin osin huonompia kuin polttomoottoriautot, joskus jopa niin paljon, että ne tuntuvat itse asiassa huonommilta.

Olemme autoilun uuden aikakauden alussa, uudemmissa autoissa on yhä useammin tarjolla sähköinen voimansiirto, ja polttomoottori on vähitellen yhä vähemmän jännittävä ja yhä kalliimpi käyttää. Jos kuitenkin siirrymme kokonaan, on joitakin näkökohtia, joista kannattaa puhua.

Vielä ei ole aika luopua polttomoottoriajoneuvoista, koska emme ole vielä läheskään valmiita. Infrastruktuuri on lapsenkengissä ja tekniikka kehittyy nopeasti. On paljon syitä, miksi polttomoottori on parempi kuin sähkömoottori.

Range

Luultavasti yksi ilmeisimmistä eroista polttomoottoriauton ja sähköauton välillä on toimintasäde. Nykyaikaiset sähköautot ovat hyviä jopa 300 kilometrin väitettyyn toimintasäteeseen, mutta todellisuudessa toimintasäde on lähes aina lyhyempi. Ajotapa, ulkolämpötila, ajonopeus, paino…

Kaikki nämä seikat voivat muuttaa odotettua toimintasädettä huomattavasti, ja useimmat ihmiset etsivät laturia paljon väitettyä aikaisemmin. Toisaalta polttomoottoriauto tarjoaa useita satoja kilometrejä yhdellä tankilla, ja sen tankkaaminen on helppoa ja ennen kaikkea nopeaa.

Lataus/täyttö

Jos polttoaine loppuu, sinun tarvitsee vain mennä läheiselle huoltoasemalle, avata bensakorkki, täyttää auto bensiinillä, sulkea se, käydä maksamassa, ja olet taas liikkeellä. Tämä koko prosessi saattaa kestää keskimäärin 3-10 minuuttia, ja polttoaineasemia on paljon missä tahansa.

  Paras urheiluauto pitkille kuljettajille

Toisaalta, jos omistat sähköauton, olet hyvin riippuvainen alueesi latausverkosta ja sen saatavuudesta ja toimivuudesta. Tämä tarkoittaa, että sähköauton omistaminen on järkevää vain, jos lataat sen kotona, sillä kaikki muu on hieman liian epävarmaa, jotta siihen voisi luottaa.

Polttoaine-/latausasemaverkosto

Kuten aiemmin mainittiin, olemme edelleen polttoaineiden ja latausasemien suhdeluvussa 1000:1, ja EV:iden määrä tien päällä kasvaa nopeasti. Lisäksi latausyhtiöitä on lukuisia eri yhtiöitä, joilla on omat sovelluksensa ja maksutapansa, ja monet niistä eivät useinkaan toimi tarkoitetulla tavalla.

Erilaiset latausnopeudet, epäkunnossa olevat laturit, kahden auton ruuhka laturin eteen tai se, että joku on pysäköinyt BMW:nsä sille varattuun EV-parkkipaikkaan, ovat kaikki tavallisia jokapäiväisiä EV-omistajan juttuja. Tätä ei vain voi verrata auton tankkaamiseen gazillion polttoaineasemilla lähistöllä.

Aika

Luultavasti suurin erottava tekijä sähköauton ja tavallisen polttomoottoriauton välillä on aika, jonka tuhlaat sähköautokohtaisiin arkipäiväisiin asioihin. Lataaminen 80 prosentin kapasiteettiin parhaassa tapauksessa kestää yleensä noin 30 minuuttia, ja laturin odottaminen vie vielä enemmän aikaa.

Tämä on erityisen selvää, jos lähdet pitkälle automatkalle. Jos lähdet 1000 mailin automatkalle, useimmilla sähköautoilla on parhaimmillaan vähintään neljä latauspysähdystä. Tämä tarkoittaa, että matkan aikana kuluu 2-4 tuntia ylimääräistä aikaa, jos et suunnittele matkan kulkua sen mukaisesti ja jos laturi on aina helposti saatavilla.

Akut

Yleisesti ottaen sähköautojen huollon pitäisi olla edullisempaa kuin polttomoottoriautojen. Akut kuitenkin kuluvat, ja muutaman vuoden kuluttua ne saatetaan jopa joutua vaihtamaan. Vielä vähän aikaa sitten akkujen kustannukset olivat noin 1000 dollaria kilowattitunnilta, nykyään ne eivät maksa enää yhtä paljon, mutta ne tekevät varmasti suuren loven pankkitilillesi.

  Voiko huono ilmastointikompressori aiheuttaa auton ylikuumenemisen?

Muutaman laillisen Teslan omistajan foorumin mukaan Tesla Model 3:n akku maksaa 190 dollaria kilowattitunnilta. Jos tämä kerrotaan Model 3:n kokonaisteholla, kyseessä on 10-12 000 dollarin lasku. Mutta jos onnistut vaurioittamaan akkua aiemmin, vaihtolaskusta voi tulla hirvittävä.

Sähköautot eivät ole kovinkaan ympäristöystävällisiä.

Vastoin yleistä uskomusta EV:t eivät myöskään ole kovin ympäristöystävällisiä. Vaikka ajatus hiilineutraalista tuotannosta on yhtä ajankohtainen kuin aina ennenkin, tässä vaiheessa sähköautot ovat riippuvaisia monista fossiilisista polttoaineista koko tuotannon ajan, mutta kukaan ei yleensä mainitse sitä.

Tämän pitäisi tietysti muuttua tulevina vuosina, mutta tällä hetkellä jopa 67 prosenttia Amerikan sähköstä on peräisin likaisista fossiilisista polttoaineista. Yhdysvaltain Energy Information Administrationin mukaan näyttää siltä, että sähköajoneuvot ovat riippuvaisia fossiilisista polttoaineista koko auton elinkaaren ajan, vaikka loppukäyttäjä ei näytä siltä.

Autoharrastajat

Kukaan ei voi kiistää Rimac C_Two -auton, Aspark Owlin tai Tesla Roadsterin järjetöntä 0-100mph -aikaa. Mutta sitäkin pidemmälle menevän EV:n jännitystä voi tosiaan kiistää. EV:t ovat äänettömiä, robotisoituja, ja ne kärsivät myös yläkierroksilla.

EV:t eivät tarjoa yhtä laajaa valikoimaa identiteettiä määrittäviä voimansiirtoasioita kuin tavalliset polttomoottoriautot. Ilman ääntä ja erityisiä tehonsiirto- ja vääntökäyriä kaikki sähköautot ovat samanlaisia. Useimmat bensiinipäät pelkäävät, että tulevaisuuden superautossa on kaikkea, mutta ei sielua.

  Mistä tiedän, jos hybridin akku on kuolemaisillaan?

UKK-osio

Olemmeko valmiita sähköautoihin?

Joissakin osissa maailmaa ollaan valmiimpia kuin toisissa, mutta yleisesti ottaen emme ole. Meidän on vielä laajennettava tietämystämme akuista ja latauksesta, ennen kuin sähköautot valtaavat kokonaan alaa. Jotkut autonvalmistajat suunnittelevat lopettavansa polttomoottoriautojen tuotannon ennen vuotta 2030. Tämä on kuitenkin melko kunnianhimoista.

Mitä hyötyä sähköautoista on meille?

Jos sähköautot suunnitellaan ja kehitetään oikein, ne auttavat meitä ymmärtämään, että meidän pitäisi huolehtia ympäristöstämme. Sähköautot osoittavat myös, ettei tarvita miljoonien dollareiden hyperautoa, jotta nopeus 0-100 km/h olisi 2,5 sekuntia. Sähköajoneuvot näyttävät meille monia asioita, mutta vasta sitten, kun olemme siirtyneet täysin.

Kielletäänkö polttomoottoriautot tulevaisuudessa?

Vielä on epäselvää, kielletäänkö polttomoottoriautot todellakin tulevaisuudessa, mutta näyttää siltä, että näin ei ole. Ehkä uudempien polttomoottoriautojen myynti kielletään, mutta kaikki nyt liikenteessä olevat autot pysyvät todennäköisesti liikenteessä, jos ne noudattavat kaikkia turvallisuusnormeja.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z