Miksi Mercedes lopetti GLK:n valmistuksen?

GLK:n viimeisten tuotantovuosien aikana Mercedes päätti ottaa käyttöön uuden muotoilufilosofian ja uuden nimistörakenteen. GL-luokasta tuli GLS, ML-luokasta GLE ja GLK:sta GLC. Mercedes esitteli myös GLA:n.

Mercedes teki tämän yhdenmukaistaakseen katumaasturimalliston sedan-malliston kanssa, koska GLC on vastaava katumaasturien C-luokka, GLA on katumaasturien A-luokka, GLS on vastaava katumaasturien S-luokka ja GLE on vastaava katumaasturien E-luokka.

Muotoilufilosofia

Mercedes muutti SUV-mallistonsa nimiä ottaakseen tulevien SUV-mallien muotoilukielen enemmän sedan-painotteiseksi. Tätä ennen GLK oli saanut vaikutteita lähinnä G-luokasta, sillä GLK oli melko laatikkomainen ja pystykasvoinen. Nykyään GLC:n C-luokkamaisuus on melko ilmeinen, sillä GLC jakaa monia komponentteja C-luokan kanssa, mikä alentaa myös kehityskustannuksia.

Mercedes vaihtoi koko katumaasturimalliston nimet G-luokkaa lukuun ottamatta, sillä G-luokka oli aina ”omassa luokassaan”. Nämä muutokset tekivät katumaasturivalikoimasta kokonaisvaltaisemman ja helpommin ymmärrettävän, mikä vahvisti Mercedesin katumaasturiosaston brändi-identiteettiä.

Kun koko automarkkina siirtyy katumaastureiden eduksi, autonvalmistajat pumppaavat yhä enemmän rahaa katumaastureiden suunnitteluun näyttävämmin ja ajantasaisemmin, mukaan lukien sedan-tarjonnassa vakiintuneet yksityiskohdat.

Sama näkyy Audin ja BMW:n kohdalla, sillä kaikki kolme merkkiä ovat tulossa ulos ”coupe”-versioilla katumaastureistaan.

Mercedeksen katumaastureiden nimirakenne

Mercedes tajusi, että C-, E- ja S-luokan malleilla on vahva brändinimi, joten maastureiden nimen muuttaminen sitä vastaavaksi tekisi maastureista houkuttelevampia kilpailijoita vastaan. Tämä pätee erityisesti GLS:n kohdalla, sillä Mercedes markkinoi GLS:ää jatkuvasti ”S-luokan katumaastureina”.

  Mikä on paras Mercedes-luokka?

GLS:n S-luokkaisuus on hieman kaukaa haettua, ainakin toistaiseksi, mutta se auttaa varmasti ymmärtämään, mitä Mercedes haluaa saavuttaa GLS:llä. BMW:n kaltaiset merkit ovat tehneet tätä jo vuosia, sillä X5 on 5-sarjan vastaava SUV-luokka ja X3 vastaa 3-sarjaa.

Mercedes halusi myös tehdä suuremman vaikutuksen ottamalla käyttöön uusia nimiä. Tuotemerkeillä on tapana ”päivittää” tietyt mallit parin vuoden tuotannon jälkeen, ja yksi tapa tuoda esiin, että valikoimassa on uusi malli, on nimen muuttaminen sen sijaan, että se selitettäisiin erilaisilla esitteillä ja esittelyillä.

GLK:n parannukset

Tuoreen ulkonäön ja ominaisuuksien lisäksi GLC tarjoaa paljon enemmän kuin GLK. GLC on 4,3 tuumaa pidempi kuin vanha GLK, minkä ansiosta takapenkillä on 1,3 tuumaa enemmän jalkatilaa. Vaikka GLC on paljon pidempi ja kaikin puolin isompi kuin GLK, se on silti onnistunut laihduttamaan 176 kiloa.

GLC tarjoaa myös enemmän tavaratilaa, ylellisemmän sisätilan ja luopuu hain eväantennista, mikä tekee muotoilusta samalla paljon tyylikkäämmän ja modernimman. Kun tarkastellaan koko muotoilua ja ominaisuusluetteloita, on melko selvää, että kyseessä ei ole pelkkä keskisyklin päivitys.

Suuria muutoksia tapahtui myös konepellin alla, sillä uusi GLC tarjoaa polttoainetaloudellisemmat moottorit, enemmän tehoa ja vääntöä. GLC tarjoaa myös jousitusjärjestelmän, joka on paljon joustavampi maantiellä ja paljon kyvykkäämpi myös maastossa ilman, että siitä on tingitty.

  Kumpi maasturi on parempi - Cadillac vai Mercedes?

GLC on varmasti askeleen tai kaksi vanhan GLK:n yläpuolella, ja se on todiste siitä, että Mercedes on päättänyt painottaa maastureita pysyäkseen mukana nykyisessä maasturivillityksessä.

Lisää kysymyksiä Mercedeksen katumaasturimallistosta

Vastaako Mercedeksen käyttöön ottama uusi nimeämisrakenne odotuksia?

Uuden nimirakenteen avulla Mercedes on onnistunut tekemään koko mallistosta paljon ymmärrettävämmän. Vaikka jotkin SUV-mallit eivät tällä hetkellä pärjää sedan-malleilleen, Mercedes panostaa enemmän tuleviin SUV-malleihin, jotka varmasti korjaavat asian.

Uusi nimirakenne onnistui myös tekemään tilaa uudemmille malleille, kuten GLA:lle, sillä rakenne erotti tietyt mallit toisistaan. Tämä loi aukon, jossa Mercedes pystyi ansaitsemaan voittoa.

Miksi Mercedes ei tehnyt tätä alusta alkaen?

Lähinnä siksi, että kukaan ei osannut odottaa, että katumaastureista tulisi näin suosittuja. Jos katumaasturit eivät olisi saavuttaneet tällaista pop-asemaa, suurinta osaa Mercedeksen katumaasturimallistosta ei olisi olemassa. Muuttamalla maasturien nimiä nyt Mercedesillä on mahdollisuus muuttaa tuotteen identiteettiä niin, että se noudattaa autoteollisuuden nykyisiä suuntauksia.

Onko GLK:n harkitsemisessa nyt mitään järkeä?

Vaikka uudempi GLC tarjoaa varmasti lähes kaikilla osa-alueilla paremman kokemuksen kuin GLK, GLK on edelleen loistava perheauto. GLK oli myös tunnettu yhtenä luotettavimmista nykyaikaisista Mercedes-autoista. Vaikka GLC on kaikin puolin suurempi, GLK tarjoaa silti runsaasti tilaa.

GLK:n valmistus on lopetettu, eikä uutta GLK:ta voi enää ostaa, mutta käytetyistä GLK-malleista on paljon hyviä tarjouksia, koska useimmat ihmiset siirtyvät yleensä GLC:hen. Käytetyn GLK:n keskihinta on noin 18 000 dollaria, ja sillä hinnalla se on varmasti houkutteleva tarjous.

  Mikä on paras nelivetoinen Mercedes?

Onko merkkejä siitä, että katumaastureiden suosio hidastuu?

Vuonna 2019 katumaasturit ylittivät sedanien myynnin 2:1. Ja 2015 oli ensimmäinen vuosi, jolloin katumaastureiden myynti ylitti sedanien myynnin. Elämäntyylien muuttuessa edelleen, odotetaan, että pakettiautojen, katumaastureiden ja pickupien osuus koko uusien autojen myynnistä Yhdysvalloissa on noin 75 prosenttia.
Jotkut suunnittelijat ovat jopa sanoneet, että katumaasturi on ”seuraava auto” ja että koko autojen siluetti on muuttumassa katumaastureiden hyväksi. Ennen vanhaan maastureita pidettiin työmiehen autona, ja sellaisen osti vain, jos oli pakko. Niitä pidettiin huonompilaatuisina sedaneihin verrattuna, ja niin ne olivatkin, mutta vain siksi, että autonvalmistajat tekivät niistä sellaisia.
Juuri tästä syystä katumaasturit saattavat itse asiassa jatkaa valta-asemaansa, koska nyt autonvalmistajat ovat taipuvaisia tarjoamaan parasta, koska he tietävät, että se saattaa juuri kannattaakin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z