Miksi Porschet ovat niin kalliita

Miksi Porschet ovat niin kalliita

Saksalaista autoteollisuutta on aina kehuttu koko autoteollisuuden parhaimmistoksi, ja Porsche saattaa olla juuri paras parhaista. Tämä johtuu siitä, että Porsche on jatkuvasti tarjonnut maailman kyvykkäimpiä urheiluautoja.

Lisäksi Porsche laajensi muutama vuosi sitten mallistoaan muutamalla ”normaalimmalla” mallilla, kuten Cayennella, Macanilla tai Panameralla. Mallista tai valmistusvuodesta riippumatta useimmat Porschet on rakennettu poikkeuksellisen hyvin, ja ne tarjoavat myös joukon vaikuttavia teknologia- ja insinööriratkaisuja.

Porchen missio tarjota hämmästyttävää suorituskykyä on varmasti ilmeinen heti, kun silmäsi kohdistuvat hintalappuun. Mutta on myös syytä mainita, että lähes jokainen rajoitetun erän Porsche-malli kärsii yleensä lievimmästä arvonalennuksesta kilpailijoihin verrattuna.

Porsche 911

Porsche 911 on 2-paikkainen 2-ovinen Porsche-kulttiaseman urheiluauto. Ensimmäinen 911 julkaistiin vuonna 1964, ja 911-linjaa pidetään yleisesti kaikkien aikojen parhaana urheiluautolinjana. Alkuaikoina 911 oli voitokas monissa kilpailutapahtumissa, kuten Daytonan ja Le Mansin 24 tunnin kilpailussa sekä Targa Floriossa.

Vuonna 2020 julkaistu uusin 992-sukupolven 911 on täysin erilainen verrattuna vanhempiin malleihin, mutta 911:n peruskaava on aina pysynyt samana. Taka-asennettu tasakuutosmoottori, erottuva muotoilu ja vaikuttava perintö, jota jokainen Porsche 911 -malli tarjoaa iästä riippumatta.

Vuosien 1963-1998 911-malleissa käytetään ilmajäähdytteistä moottoria, joka myöhemmin vaihdettiin vesijäähdytteiseen moottoriin. Jotkut puristit ovat tuolloin ilmaisseet varauksensa, mutta Porsche onnistui silti miellyttämään lähes kaikkia vesijäähdytteisen moottorin avulla.

Vanhemmat ilmajäähdytteiset Porsche 911 -mallit ovat nykyään uskomattoman keräilykelpoisia, ja joidenkin mallien hinnat ovat viisinkertaiset verrattuna siihen, mitä ne olivat niiden julkaisuajankohtana. Nykyaikaisen Porsche 911 -malliston kohokohtia ovat GT-malliston mallit, joihin kuuluvat GT3, GT3 RS, GT2, GT2 RS ja GT4 sekä tuleva GT4 RS.

  Mikä on 7-vaihteinen Porsche Doppelkupplung?

Porsche 911 GT-mallisto

Porsche 911 GT -mallisto sisältää täydellisesti sen, mitä Porsche osaa parhaiten, eli kevyen, luonnollisesti imettävän 6-kerroinmoottorin, jonka kierrosluku on yli 8500 kierrosta minuutissa. Hiljattain julkaistu 992 GT3 maksaa noin 161 000 dollaria perusversiosta, ja kohtuullisesti varusteltu malli maksaa lähes 200 000 dollaria.

Tämä on paljon rahaa autosta, ja joidenkin mielestä tällaisen summan maksaminen radalle suunnatusta urheiluautosta on naurettavaa, mutta tällaiset autot ovat pitkällä aikavälillä melko luotettavia. Lisäksi lähes kaikki GT3-mallit säilyttävät arvonsa uskomattoman hyvin, ja ne käyvät kauppaa jopa vähittäismyynnin yläpuolella muutaman vuoden ajan tuotannon jälkeen.

Jos aiot ostaa uuden GT3:n, ajaa sillä vuoden tai kaksi ilman liikaa kilometrejä, saat todennäköisesti elämäsi halvimman auton omistuksen. Tämä johtuu siitä, että GT3:n kysyntä on aina suurempi kuin tarjonta, ja pohjimmiltaan siksi nämä autot ovat niin arvokkaita käytettyjen autojen markkinoilla.

Ongelmana on uuden GT3:n varauksen saaminen, sillä suurin osa näistä rakennuspaikoista on helposti saatavilla pitkäaikaisille Porsche-asiakkaille, ja vain harvat uudet tulokkaat pystyvät varmistamaan rakennuspaikan asettamatta käsirahaa muutamaa vuotta etukäteen.

Porschen muut kuin urheiluautomallit

Porsche valmistaa myös Panameraa, Cayennea ja Macania. Nämä kolme mallia ovat tavallisempia kuluttajille tarkoitettuja luksusautoja, jotka ovat läheisessä vertailussa joidenkin muiden saksalaisten premium-mallien kanssa. Nämä mallit tarjoavat myös erinomaista rakennelaatua ja upeita materiaaleja, mutta ne kärsivät kovemmasta arvonalennuksesta.

  Onko Boxster köyhän miehen Porsche?

Alkutason Porsche Panamera maksaa 87 000 dollaria, Porsche Panamera Turbo S e-hybrid Executive Sport Turismo maksaa tehtaalta lähes 200 000 dollaria. Nämä mallit menettävät yleensä jopa 65 % arvoistaan viiden ensimmäisen omistusvuoden aikana, ja taloudellisesta näkökulmasta nämä mallit ovat aivan liian kalliita.

Porsche Cayennen lähtötason Cayenne alkaa 67 000 dollarista, ja Cayenne Turbo S e-hybrid Coupe maksaa 166 000 dollaria. Porsche Cayenne -malleissa on yleensä 58 %:n arvonalennus viiden vuoden kuluttua. Tämä tarkoittaa, että nämä mallit ovat Panameran tavoin huono taloudellinen päätös.

Porsche Macan on Porschen lähtötason katumaasturi, joka alkaa 52 000 dollarista perus-Macanista, ja suorituskykyinen Macan Turbo maksaa 84 000 dollaria. Macan-malleissa on myös kova arvon aleneminen, noin 54 % alkuperäisen auton arvosta viiden ensimmäisen omistusvuoden aikana.

UKK-osio

Ovatko Porsche 911 GT -mallit hintansa arvoisia?

Lyhyesti sanottuna kyllä, mutta vain jos haluat tiukan suorituskyvyn urheiluauton, sillä nämä autot eivät ole paras vaihtoehto päivittäiseen ajamiseen. Parasta Porsche GT -tuotteissa on se, että joissakin erikoismalleissa ei ole vakavaa arvonalennusta tai arvonalennusta lainkaan.

Porsche GT -tuotteet kuuluvat koko autoteollisuuden parhaimpiin urheiluautolinjoihin, joten GT3:n hankkimisessa tuskin on mitään vastaväitteitä. On syytä mainita, että tuleva GT3RS on tiukka rata-auto, vaikka auto onkin täysin tieliikennelupakelpoinen, siitä puuttuu paljon arkipäiväisiä mukavuuksia ja ominaisuuksia.

  Mitä vikaa Porsche Boxsterissa on?

Miksi Porsche Taycan on niin kallis?

Porsche Taycan on historian ensimmäinen sarjatuotannossa oleva Porsche EV, ja lähtötason Taycan maksaa 80 000 dollaria, huippumalli Taycan Turbo S Cross Turismo maksaa 187 000 dollaria. Nämä hinnat ovat niin korkeat, koska Porsche on käyttänyt Taycaniin paljon rahaa tutkimus- ja kehitystyöhön, sillä se on historian ensimmäinen Porsche EV.

Taycan myös avaa Porschen EV-malleille, mikä tarkoittaa, että Taycanin hinnoittelun on heijastettava merkin asemaa ja vetovoimaa koko automarkkinoilla. Porsche tietää tämän, joten se hinnoittelee Taycanin joidenkin jo vakiintuneiden Porsche-mallien yläpuolelle myös brändiarvon vuoksi.

Mikä on kaikkien aikojen kallein Porsche?

Porsche 917 RS 60 Werks -kilpa-auto on saavuttanut 5,12 miljoonan dollarin hintalapun muutama vuosi sitten järjestetyssä huutokaupassa, ja yhtä ikoninen Porsche 550 Spyder myytiin 5,33 miljoonalla dollarilla muutama vuosi sitten. Mikään näistä kahdesta ei kuitenkaan pääse lähellekään kalleimpia myytyjä Porsche-malleja.

Kaikkien aikojen kallein Porsche-malli on legendaarinen 917K Le Mans -kilpa-auto. Vuonna 2017 Pebble Beachillä Kaliforniassa tämä auto myytiin silmiä hivelevällä 14 miljoonan dollarin hinnalla. Kaikkien aikojen kalleimman Porschen kakkossija on Porsche 956, joka myytiin 10 miljoonalla dollarilla vuonna 2014.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z