Miksi Teslassa ei ole vararengasta?

Nykyään monissa uusissa valmistettavissa ajoneuvoissa ei ole vararengasta. Tesla on yksi näistä ajoneuvoista. Mutta miksi Teslassa ei ole vararengasta?

Teslan malleissa ei ole vararengasta, koska se vie enemmän tilaa, lisää ajoneuvon painoa, on käyttökelvoton ja tehoton työ. Sitä paitsi Tesla-ajoneuvot on varustettu TPMS-palvelulla, joka ilmoittaa kuljettajille, kun rengaspaine on alhaalla.

Miksi Teslassa ei ole vararengasta?

### Paino
Yksi tärkeimmistä syistä, miksi Teslassa ei ole vararengasta, on niiden autoon tuoma lisäpaino. Tämän seurauksena toimintasäde on pienempi ja renkaisiin kohdistuu enemmän rasitusta, mikä ei ole hyvä asia, jos haluat auton toimivan paremmin.

Vararenkailla varustetuissa ajoneuvoissa on yleensä vararengas, tunkki ja muita korjaustyökaluja. Kaikki nämä vain lisäävät painoa jo valmiiksi painavaan autoon. Siksi Tesla on turvautunut jättämään vararenkaat pois ajoneuvoissaan. Näin auto pysyy kevyempänä ja toimii paremmin.

Enemmän kuormatilaa

Painon lisäämisen lisäksi vararenkaan sisällyttäminen Teslaan vie enemmän tavaratilaa. Siksi Tesla on tarkoituksella päättänyt olla sisällyttämättä vararengasta, jotta niiden autoissa on enemmän moottori- tai matkustamotilaa. Vararengas, tunkki ja korjaustyökalut vaativat huomattavan paljon tilaa, jota voidaan käyttää useiden tavaroiden säilyttämiseen.

Käytännöllisyys

Toinen syy siihen, miksi Tesla ei sisällytä vararenkaita malleihinsa, on sen kehittynyt teknologia. Siksi kuljettajat eivät tarvitse vararengasta, koska ne voivat havaita, kun rengaspaine on alhainen, ja ryhtyä toimiin nopeammin. Kiitos rengaspaineen mittauspalvelun (TPMS) ominaisuuden.

  Onko Teslalla ajaminen halvempaa kuin kaasuautolla?

TPMS ilmoittaa kuljettajalle, kun rengaspaine on alhainen, jolloin kuljettajalla on riittävästi aikaa ajaa korjaamolle; näin vähennetään renkaan puhkeamisen vaaraa. Kaikki kuljettajat eivät kuitenkaan pidä tällaisista palveluista ja haluavat vararenkaan.

Käytön puute

Toisin kuin monta vuosikymmentä sitten, vararenkaat eivät ole enää yhtä hyödyllisiä kuin ennen. Tämä on yksi syy siihen, miksi monet autonvalmistajat seuraavat Teslan jalanjälkiä eivätkä sisällytä vararenkaita uusimpiin ajoneuvoihinsa. Näin ollen sinun ei pitäisi yllättyä siitä, että useimmissa uusissa ajoneuvoissa ei ole vararengasta.

Kun auton elinkaari on ohi, noin 85 prosentissa tapauksista vararengas ja sen mukana tulevat työkalut seuraavat autoa romuttamolle käyttämättä sitä koskaan. Tämän vuoksi Tesla ei nähnyt tarpeelliseksi sisällyttää vararengasta vain 15 prosentille kuljettajistaan.

Tehoton työvoima

Kenen tahansa mekaanikon on helpompi korjata ja huoltaa useimmat luksusautojen ajoneuvot, joita ei ole nimetty Teslaksi. Mutta kun kyseessä on Tesla, mekaanikolla on oltava erikoiskoulutus ja -laitteet, jotta hän voi tehdä edes pienen korjauksen, kuten renkaanvaihdon.

Koska Tesla huomasi, että vain harvoilla mekaanikoilla on taidot ja laitteet autojensa hoitamiseen, se päätti luopua vararenkaista, mutta tarjota palveluja, kuten tiepalvelua ja mobiilihuoltoa. Näin ollen Teslan kuljettajat voivat saada apua aina, kun he sitä tarvitsevat.

Lisäksi Teslan renkaissa on melua vaimentava vaahtomuovi, joka on pysyvästi sidottu kulutuspinnan sisäpuolelle. Tämän ansiosta vaahto auttaa vähentämään tiemelua ja tärinää. Ainoa vaikeus on se, että useimmilla pienillä mekaanikoilla ei ole taitoja ja työkaluja Teslan erikoisrenkaiden korjaamiseen.

  Pitääkö Tesla pestä käsin?

Ilmainen tiepalvelu

Teslan tiepalvelun avulla sinun ei tarvitse olla vararengasta, sillä palvelut tuodaan sinne, missä olet. Teslan tiepalvelua tarjotaan 24/7. Se koskee kuitenkin vain henkilöitä, joilla on voimassa oleva takuu. Soita vain puhelu, ja tukitiimi tavoittaa sinut mahdollisimman pian.

Lisäksi Teslan renkaissa ei ole aiemmin todettu dramaattisia vikoja. Siksi ne ovat erittäin luotettavia ja puhkeavat harvoin. Mutta jos ne kuitenkin vikaantuvat, tiepalvelu käyttää apua nopeasti, ja se on erittäin tehokas siinä, miten se hoitaa tilanteen.

Tesla tarjoaa vararengaspaketin

Jos et ole vakuuttunut siitä, että autostasi pitäisi puuttua vararengas, Tesla tarjoaa silti vararengaspaketin. Yhtiö tarjoaa vararengassarjaa, mutta erittäin korkeaan hintaan. Tesla-mallistasi riippuen voit joutua maksamaan 280-370 dollaria.

Hyvä uutinen on, että kaikki vararenkaat ovat yhteensopivia kaikkien muiden Teslan tehdasvalmisteisten pyöräkokovaihtoehtojen kanssa. Lisäksi vararengassarja on suunniteltu niin, että se vie mahdollisimman vähän tavaratilaa. Näin ollen se ei ole niin painava kuin vararengas olisi yhdessä tunkin ja korjaustyökalujen kanssa.

FAQ

### Mitä tapahtuu, jos Teslaan tulee rengasrikko?
Jos renkaasi sattuu puhkeamaan Teslassa, voit soittaa tienvarsiapuun saadaksesi apua. Soita vain puhelu, ja Teslan asiantuntijat tulevat paikalle lyhyessä ajassa. Lisäksi voit myös pyytää lainapyöräpalvelua tai hinata autosi lähimpään Tesla-huoltokeskukseen.

Ovatko vararenkaat enää tarpeen?

Ei, ne eivät ole. Vararenkaita ei enää tarvita, sillä useimpia niistä ei käytetä auton elinkaaren aikana. On arvioitu, että noin 15 % vararenkaista käytetään ennen auton elinkaaren päättymistä. Jäljelle jäävät 85 prosenttia menevät siis romukoppaan vanhentuneen auton mukana.

  Miten Tesla ladataan hätätilanteessa?

Miksi pienten korjaamoiden on vaikea korjata Teslan renkaita?

Useimmilla pienillä autokorjaamoilla ei ole tarvittavia taitoja ja laitteita Teslan renkaiden käsittelyyn. Alkuperäisissä Teslan renkaissa on melua vaimentava, ääntä vaimentava vaahtomuovi, joka on pysyvästi sidottu niiden kulutuspinnan sisäpuolelle. Tämän vaahdon vuoksi kokemattomien mekaanikkojen on vaikea korjata Teslan renkaita.

Johtopäätös

Tesloissa ei ole vararenkaita eri syistä. Sen lisäksi, että nämä renkaat lisäävät auton painoa, ne myös vähentävät toimintasädettä ja ovat käyttökelvottomia. Ja TPMS-toiminnon avulla Teslan kuljettajat voivat välttää renkaiden puhkeamiset ja vahingot viilaamalla paineita aina, kun he saavat hälytyksen.

Jos rengas puhkeaa vahingossa, Teslan tiepalvelu on valmiina auttamaan. Tämä palvelu on käytettävissä 24/7 niin kauan kuin takuusi on vielä voimassa. Myös Teslan mobiilipalvelu voi tulla apuun, jos et pääse lähimpään Tesla-huoltokeskukseen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z