Volvo XC90 esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2003, kun taas 2. sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2016. Vuoden 2016 XC90 oli tämän suositun keskikokoisen premium-SUV:n ainoa suuri päivitys, mikä tarkoittaa, että et voi oikeastaan valita monien sukupolvien välillä. Siitä huolimatta kerromme sinulle tässä artikkelissa, mitä Volvo XC90:tä kannattaa välttää, joten pysy mukana ja ota selvää!
Vuosien 2003/2004 XC90 näyttää olevan se, josta on eniten valituksia ja joka on myös melko vanhentunut. Tämä tarkoittaa, että 2003/2004 XC90 ei tule tyydyttämään useimpia ihmisiä tekniikan, tilojen, turvallisuuden ja yleisen vetovoiman osalta, ainakaan tässä markkinasegmentissä.
Vuoden 2016 Volvo XC90 oli suurin käännekohta XC90:n elämässä, mikä tarkoittaa, että vuoden 2016 XC90 on toisen sukupolven XC90:n ensimmäinen mallivuosi. Vuoden 2016 XC90 on täysin erilainen ajoneuvo kuin kaikki muut sitä edeltäneet XC90-mallit, mikä tarkoittaa, että se asetti riman, jota uudempien XC90-mallien on parannettava.
Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä, kannattaa välttää myös aivan uusinta, vuoden 2023 Volvo XC90:tä, sillä uusi XC90 on aivan nurkan takana. Syy, miksi 2023-mallia tulisi välttää, on se, että se maksaa liikaa siihen nähden, mitä se tarjoaa, varsinkin kun otetaan huomioon, että siitä ei ole sähköisiä vaihtoehtoja ja että se ei oikeastaan eroa edes vuoden 2016 XC90-malliin verrattuna.
Jos etsit käytettyä Volvo XC90:tä, kannattaa tutustua Volvo XC90:n mahdollisiin ongelmiin.
2003/2004 Volvo XC90
Vuosien 2003/2004 XC90 oli kaikkien aikojen ensimmäinen XC90, mikä tarkoittaa, että Volvo aloitti puhtaalta pöydältä suunnitellessaan 1. sukupolven XC90:tä. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka malli 2003/2004 oli melko menestyksekäs, sitä vaivasi/vaivaa monenlaiset ongelmat, joista osa voi pilata omistajakokemuksen täysin.
Esimerkiksi vuosien 2003/2004 XC90:n sähköjärjestelmä on altis lukuisille ongelmille, joista merkittävimpiä ovat sähkötoimiset ikkunat, keskusohjausmoduuli ja vialliset ovilukot. Tämän XC90-mallin tiedetään kärsivän myös voimansiirtoongelmista, jotka saattavat vaatia vaihteiston uusimista tai kokonaan uuden vaihteiston hankkimista.
Jousitusjärjestelmä on myös melko ongelmallinen, sillä se voi kärsiä kolisevista äänistä ja mahdollisesti ennenaikaisesti kuluneista iskunvaimentimista, laakereista ja jousista. Viimeinen syy, miksi sinun pitäisi välttää 2003/2004 XC90-mallia, on se, että se on hieman liian vanha nykyaikaan, sillä siitä puuttuu 90 prosenttia ominaisuuksista, jotka luovat nykyaikaisen premium-maasturin ajokokemuksen.
2016 Volvo XC90
Vuoden 2016 Volvo XC90 on XC90:n 2. sukupolven ensimmäinen malli. XC90:n 2. sukupolvi nosti Volvon keskikokoisten premium-SUV-markkinoiden huipulle, sillä se kilpailee helposti Audi Q7:n, BMW X5:n ja Mercedes GLE:n kaltaisten autojen kanssa ja jopa päihittää ne joissakin suhteissa.
Tällaisen suuren muutoksen myötä tulee kuitenkin muutamia merkittäviä haittoja, erityisesti luotettavuusosastolla. Ensinnäkin vuoden 2016 XC90:tä vaivasi aluksi koko joukko infotainment-järjestelmän ongelmia, AC-ongelmia ja koko joukko ohjelmistohäiriöitä ja puutteita.
Vaikka monet näistä vioista on ratkaistu TSB:iden, takaisinkutsujen ja yleisen huollon avulla, vuoden 2016 XC90 on edelleen ”vähiten luotettava XC90:n toinen sukupolvi”, minkä vuoksi se oli pakko sisällyttää tähän luetteloon.
Näiden lisäksi vuoden 2016 XC90 kärsii myös mahdollisista jousitusongelmista, kun taas dieselmoottorit kärsivät ruiskutusongelmista. Vuoden 2016 XC90:n mukana tullut ilmajousitusjärjestelmä muutti sen todella mukavaksi katumaasturiksi, mutta se aiheutti myös mahdollisesti kalliita ongelmia.
2023 Volvo XC90
Viimeinen malli, jonka aiomme mainita tänään, on uusin 2023 Volvo XC90, mutta tämän mallin perustelut ovat hyvin erilaiset. Ensinnäkin 2023 XC90 kilpailee hintaluokassaan kaikkien kilpailijoidensa kanssa (BMW X5, GLE, Q7, Cayenne…), mutta 2023 XC90 on enemmän tai vähemmän vain vuoden 2016 XC90 paremmilla luotettavuustiedoilla.
Vaikka tämä ei sinänsä olekaan huono asia, se tarkoittaa, että vuoden 2023 XC90:stä puuttuu hieman jotain verrattuna joihinkin sen uudempiin kilpailijoihin, erityisesti Cayenneen ja X5:een, jotka molemmat ovat saaneet täydellisen päivityksen vuonna 2023.
Jos olet suuri Volvo-fani ja haluat XC90:n enemmän kuin kaikki muut tämän segmentin mallit, olisi hyvä odottaa noin vuosi, ennen kuin seuraavan sukupolven XC90 ilmestyy, jonka pitäisi olla perusteellisesti päivitetty malli, jossa on sähköinen voimansiirto ja paljon enemmän teknologiaa, ylellisyyttä ja tyyliä.
FAQ-osio
Pitäisikö minun ostaa vuoden 2016 Volvo XC90?
Vaikka sisällytimme vuoden 2016 XC90:n ”vältettävien XC90:ien” -listallemme, se ei tarkoita, että sinun pitäisi automaattisesti välttää sitä. Se tarkoittaa itse asiassa sitä, että sinun pitäisi vain olla varovaisempi, kun ostat näitä. Jos löydät hienon esimerkin 2016 XC90:stä, olisi hyvä idea tehdä täydellinen ostoa edeltävä tarkastus vain siksi, että tiedät, kuinka hyvin auto on ollut huollettu sen elinkaaren aikana.
Vuoden 2016 Volvo XC90 voi olla loistava ostos, mutta koska kyseessä on nyt 7-8 vuotta vanha auto, se on syytä käydä perusteellisesti läpi, ja sen mukana pitäisi olla myös kiitettävä huoltohistoria, vaikka tällaiset esimerkit maksavat paljon enemmän rahaa.
Pitäisikö minun ostaa vuoden 2003 Volvo XC90?
Vuoden 2003 Volvo XC90 on nyt 20 vuotta vanha premium-maasturi, mikä tarkoittaa, että sinun on oltava valtavan varovainen ostaessasi sellaisen. Ensinnäkin, vuoden 2003 XC90 ei alun alkaenkaan ollut kaikkein luotettavin premium-maasturi, eivätkä 20 vuotta tien päällä ole tehneet sille myöskään hyvää.
Tästä XC90-mallista puuttuu 90 prosenttia siitä tekniikasta, johon olemme tottuneet autoissa nykyään, joten jos se ei häiritse sinua, voit harkita koskematon yksilön ostamista, muuten siinä ei ole juuri mitään järkeä. Syy tähän on se, että vaikka se on menettänyt valtavasti arvoa, varaosat maksavat edelleen paljon.
Milloin uusi Volvo XC90 tulee markkinoille?
Seuraavan sukupolven Volvo XC90:n pitäisi tulla kaduille joskus Q4 2023 tai Q1 2024, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Uuden XC90:n pitäisi tulla myös sähkökäyttöinen voimansiirto, mikä on erittäin tervetullutta niille, jotka haluavat tasaisen, hiljaisen ja tehokkaan ajokokemuksen.