Missä Mercedeksessä on digitaalinen kojelauta

Elämme näytön täyttämää autoteollisuuden aikakautta. Nykyään lähes koko autoteollisuus kilpailee tarjotakseen mahdollisimman paljon näyttöjä. Näytöt poistavat kokonaan varsinaisten painikkeiden tarpeen, vaikka useimmat ihmiset pitävätkin niitä mieluummin, kun he ovat kokeneet nämä järjestelmät.

Mercedes on varmasti yksi heistä, sillä kaikissa Mercedes-malleissa on nykyään Mercedes MBUX-infotainment-järjestelmä, jossa on kaksi näyttöä. Toinen on mittaristossa ja toinen keskikonsolissa.

Näytöt tarjoavat joukon toimintoja, mukaan lukien ylellisyys- ja turvallisuusominaisuudet, ja lähes kaikkia auton toimintoja ohjataan suoraan auton sisäisen infotainment-järjestelmän kautta. Mercedes aloitti digitaalisten kojelautojen laajan tarjonnan jo 5-6 vuotta sitten.

Mercedes MBUX-suunnittelu

MBUX eli Mercedes Benz User Experience on huippuluokan järjestelmä, jonka tarkoituksena on varmistaa koko Mercedes-malliston tulevaisuus. MBUX-järjestelmän päätavoitteet ovat intuitiivisuus, navigoinnin helppous, huippuluokan grafiikka sekä joukko mukavuus- ja turvallisuusominaisuuksia.

Järjestelmän keskiössä on kaksi suurta 10”-12”-näyttöä, joista toinen on kuljettajan edessä ja toinen keskikonsolin alueella. Nämä kaksi näyttöä tarjoavat terävän ja kirkkaan resoluution ja eloisat värit. Näissä järjestelmissä on myös edistykselliset grafiikkaprosessorit, jotka voivat tarjota sulavan ja napakan älypuhelimen kaltaisen kokemuksen.

Mercedes sanoo, että järjestelmä pystyy oppimaan ajan myötä, joten kaikki haluamasi erityisominaisuudet ja asetukset ovat aina helposti käytettävissä. Joissakin malleissa, kuten uudessa A/CLA-luokassa, ei ole tarjolla täysimittaista MBUX-suurnäyttöjärjestelmää.

Näihin malleihin on valittava Infotainment-päivitys, sillä näiden mallien lähtötason näytöt näyttävät kauheilta verrattuna MBUX-suurnäyttöjärjestelmään.

  Kumpi on parempi - AMG vai M Power?

Mercedes MBUX:n toiminnot

MBUX-järjestelmä ei ole vain esittelyä varten, sillä se tarjoaa joukon luksus- ja mukavuusominaisuuksia. Järjestelmää käytetään ilmastoinnin säätötehtäviin, voit myös määrittää ympäristön värit, mediasäätimet, navigoinnin, istuinten hierontatoiminnot, ääniasetukset, auton asetukset, järjestelmän häiriöt, puhelujen valikon ja joissakin malleissa jopa hajusteannostelijan.

Järjestelmä tarjoaa myös Apple Car Play- ja Android Auto -toiminnot, jotka helpottavat puhelimen ja auton välistä yhteyttä. Lisäksi uusimmat järjestelmät voivat tarjota myös hämmästyttäviä lisätyn todellisuuden navigointitoimintoja, jotka varmasti auttavat sinua pääsemään määränpäähän ilman väärää mutkaa.

Järjestelmä tarjoaa myös useita USB-liitäntöjä, Wi-Fi hotspot, Bluetooth-yhteyden, liikennemerkkien avustuspaketin, head-up-näytön, kolmen vuoden Live Traffic -palvelun, Car-to-X-karttapäivitykset. Järjestelmän avulla voit myös räätälöidä Burmester-äänentoistojärjestelmän asetukset täysin kuuntelunautinnon täydellisyyteen.

Joissakin AMG-malleissa on tarjolla radalle suunnattuja lisätoimintoja, kuten kierrosajastimet, suorituskykymittarit ja joukko urheilullisia AMG-design-viivoja ja -asetteluja.

MBUX-toiminto

Tämä järjestelmä on uskomattoman kattava, ja voisi ajatella, että sen käyttö on hankalaa. Mutta Mercedes mahdollistaa MBUX:n hallinnan haluamallasi tavalla.

Päänäyttöä ohjataan ensisijaisesti kosketussyötteillä, mutta sitä voi ohjata myös muutamalla pikapainikkeella tai Mercedes Voice Assistantilla sanomalla ”Hey Mercedes”. Voice Assistant ymmärtää nyt hukan erilaisia komentoja ja on todella käyttökelpoinen.

Ohjaamon näyttöä ohjataan kapasitiivisilla painikkeilla, jotka löytyvät ohjauspyörän vasemmalta puolelta. On myös syytä mainita, että päänäyttöä voi ohjata ohjauspyörän oikealla puolella.

  Tekeekö Mercedes toisen Gullwingin?

Mercedes antaa sinulle mahdollisuuden valita kojelaudan ulkoasun muutamasta eri vaihtoehdosta. Uudessa vuoden 2021 S-luokassa on jopa 3D-kojelauta, mikä on ensimmäinen laatuaan autoteollisuudessa. Nämä järjestelmät ovat nykyaikaisen infotainment-näyttötekniikan huippua, ja Mercedes ja Audi tarjoavat myös parhaat ohjelmistoratkaisut.

UKK-osio

Onko auton digitaalinen kojelauta parempi kuin analoginen?

No, virtuaalisen ohjaamon tarkoitus ei ole vain näyttää siistiltä, vaan tärkein syy on sen mukana tuleva konfiguroitavuuden määrä. Tällaiset konfigurointitasot eivät ole mahdollisia tavallisissa mittaristoissa. Jotkin merkit, kuten BMW, tarjoavat digitaalisen kojelaudan, mutta ne eivät tarjoa yhtä monia konfigurointivaihtoehtoja kuin Audi tai Mercedes.

Tavallinen analoginen kojelauta saattaa näyttää hieman paremmalta, joten jotkut valmistajat, kuten Porsche, käyttävät osittain digitaalista ja osittain analogista kojelautaa. Tämä näyttää hienostuneemmalta, ja se tavallaan yhdistää molempien maailmojen parhaat puolet samaan pakettiin.

Suurin osa autoteollisuudesta on siirtymässä digitaalisiin kojelautoihin, koska ne tarjoavat paljon enemmän toimintoja, mutta esteettisesti analoginen kojelauta on aina kauniimpi. Muutaman vuoden kuluttua saatamme jopa nähdä analogisten kojelautojen paluun, sillä ihmiset ovat jo hieman kyllästyneet kaikkiin auton näyttöihin.

Onko digitaalinen kojelauta vakiona vai lisävarusteena uudemmissa Mercedes-malleissa?

Joissakin Mercedes-malleissa, kuten S-luokassa, digitaalinen kojelauta on ollut vakiona jo vuosia. Mutta vain viimeisimmän sukupolven E-Luokassa digitaalinen kojelauta on vakiona. Nykyään kaikissa Mercedes-malleissa on vakiona digitaalinen kojelauta.

  Mikä on Mercedes BlueTec?

Ainoa ero on näytön koko, resoluutio ja toiminnot. Suuresta näytöstä on tullut keskeinen osa useimpia nykyaikaisia saksalaisia luksusautoja, joten suurimman ja edistyksellisimmän näytön valitseminen houkuttelee varmasti käytettyjen autojen markkinoita.

Mikä autonvalmistaja tarjoaa markkinoiden suurimman autonäytön ja kuinka häiritseviä ne ovat?

Vaikka vuoden 2021 Mercedes S-luokka tarjoaa kolossaalisen infotainment-keskusnäytön, kukaan ei pärjää Teslalle tässä suhteessa. Koska Model S:stä ja Model X:stä löytyvä näyttö on aivan valtava. Se saa miettimään, kuinka häiritseviä nämä näytöt voivat olla.

Ja ne ovatkin häiritseviä, varsinkin ne, jotka löytyvät joistakin Teslan malleista, joissa ei ole lainkaan kojelaudan näyttöä. Tesla Model 3:ssa on vain keskusnäyttö, ja kaikki kojelaudan tiedot ovat hieman näkökentän ulkopuolella. Tämä voi aiheuttaa turvallisuusongelman, jos et ole tottunut tällaiseen asetelmaan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z