Missä Mercedeksessä on maastopaketti

Suurin osa Mercedeksen katumaasturivalikoimasta koostuu nelivetoisista maastokelpoisista katumaastureista, ja jokaiseen katumaasturiin voi hankkia maastokelpoisia lisävarusteita. Mercedes GLA:n 4MATIC-versioiden maastopaketti koostuu elektroniikkaan tehtävistä parannuksista, ei välttämättä mekaniikkaan tehtävistä parannuksista, sillä GLA ei koskaan tule näkemään vakavaa maastoa.

Mercedeksen maastopakettien toisella puolella on G-luokka. Tämä katumaasturi oli alun perin suunniteltu karuksi maastoajoneuvoksi, mutta myöhemmin se omaksui muodikkaamman lähestymistavan. Mercedes G-luokka on yksi kyvykkäimmistä luksusmaastureista, ja G-luokan maastovarusteet ovat paljon kattavammat kuin GLA:ssa.

Mercedes G-luokka maastossa

Mercedes Benzin maastoajon tarina alkaa G-luokasta, ja vain muutama erittäin tarkoituksenmukainen Mercedes-malli, kuten Unimog, ylittää G-luokan maastoajossa. Vuoden 2021 G550 alkaa 132 000 dollarista, ja G-luokka on varsin maastokelpoinen jopa ilman maastokelpoisia lisävarusteita.

G-luokassa on vakiona kolme lukittavaa tasauspyörästöä, joiden ansiosta G-luokka pystyy kulkemaan vaikeimmissakin maastoissa. Etu-, keski- ja takatasauspyörästön voi lukita manuaalisesti, ja yhdistettynä matalavaihteisen maastoajotilan ja mäkilähtötilan kanssa G-luokka pystyy hyödyntämään laatikkomuotoaan täysin maastoajoympäristössä.

G-luokan maavara on myös luokkansa johtava, sillä akseliväli on 9,5 tuumaa. Suurin kulkusyvyys vedessä ja mudassa on 26,7”. Lähestymis-, poistumis- ja pysähtymiskulmat ovat kaikki 26°-31°. G-luokkaan voi valita myös mukautuvan ilmajousituksen, jonka avulla voit valita sopivimman auton korkeuden joka tilanteeseen.

Mercedes GLS Off-road

Mercedes GLS:n tavoitteena on tarjota maksimaalinen mukavuus jopa 7 matkustajalle Mercedes-Benzin katumaasturin lippulaivassa. Vuoden 2021 GLS:n hinnat alkavat noin 100 000 dollarista, ja se voidaan varustaa Off-road-tekniikkapaketilla, jos aiot viedä GLS:ääsi säännöllisesti maastoseikkailuihin.

  Mikä on paras Mercedes Benz naiselle?

Mercedes on onnistunut tarjoamaan uudessa GLS:ssä loistavat ajo-ominaisuudet sekä maastossa että maastossa, ja osittain juuri edellä mainitun Off-road engineering -paketin ansiosta. Mercedes luopui myös GLS:n kaksoiskytkinvaihteistosta, koska automaattivaihteisto tarjoaa paremmat maasto-ominaisuudet.

Paketti tarjoaa suojaavan aluskatteen, muuttuvan ilmajousituksen, ja jos valitset Infotainment-näytöltä Off-road+-tilan, GLS hyödyntää nyt kaksivaiheista siirtokoteloa, joka pystyy lähettämään vääntömomentin jokaiselle yksittäiselle pyörälle. GLS käyttää myös alennusvaihteistoa, joka on suunniteltu erityisesti kulkemaan vaikeimmissakin maastoissa.

Paketin mukana saat myös ”Rocking mode” -tilan, jonka avulla GLS voi kirjaimellisesti hypätä, kun se säätää jousitustaan muutamassa sekunnissa. Tämä tila muistuttaa hieman vanhan koulukunnan lowrideria, mutta se palvelee tarkoitustaan, sillä sen avulla GLS voi irrottaa itsensä hankalissa olosuhteissa.

Mercedes GLE ja GLC maastossa

Sekä GLE:hen että GLC:hen voi lisävarusteena valita GLS:n tavoin Off-road-tekniikkapaketin. Paketti on saatavana myös jopa uuteen GLB:hen. Mercedes GLE350 alkaa 65 000 dollarista ja GLC 49 000 dollarista.

Paketti tarjoaa täysin muuttuvan nelivetojärjestelmän, joka on varustettu matalalla vaihteistolla, mäkilähtötilalla, optimoidulla maasto-ABS:llä, suojaavalla aluskatolla ja maastokelpoisen jousituksen. Tämä paketti on suunniteltu tarjoamaan täydellinen tasapaino maastomukavuuden ja maastokelpoisuuden välillä.

Vaikka suurin osa näistä malleista ei koskaan oikeasti koe vakavaa maastoajoa, on silti rauhoittavaa tietää, että jos todella päätät tehdä niin, et tule pettymään. G-luokka tarjoaa varmasti parhaat maastoajo-ominaisuudet jopa ilman lisäpaketteja, mutta myös muu Mercedesin katumaasturimallisto on yllättävänkin kyvykäs.

  Mitkä ovat parhaat renkaat Mercedes C300:een?

FAQ-osio

Onko järkevää käyttää useita tuhansia dollareita maastopakettiin uuteen Mercedes-maasturiin?

No, se on järkevää, jos todella aiot käyttää sitä. Mercedes Benz -mallien maastopaketit maksavat muutamasta sadasta dollarista useisiin tuhansiin dollareihin isommissa Mercedes-maastureissa, jotka pystyvät hyödyntämään Rocking-tilaa.

Jos aiot liikkua maastossa säännöllisesti, sinun kannattaa valita G-luokka, sillä muu Mercedes-mallisto ei yksinkertaisesti vastaa G-luokkaa millään tavalla. Jos et aio käyttää Mercedes-katumaasturia mihinkään maastoajoon, sinun kannattaa jättää paketti väliin ja keskittyä päivittäisen mukavuuden ja ylellisyysominaisuuksien parantamiseen.

Kuinka maastokelpoisia Mercedes-maasturit ovat ilman maastopakettia?

Se riippuu siitä, sillä nelivetojärjestelmä on välttämättömyys maastoajossa, ja voit ostaa 4MATIC-Mersun katumaasturin ilman maastopakettia. Lisäksi, jos maasturisi yhdistät kunnon renkaisiin ja nelivetojärjestelmään, kyseessä on silti melko kyvykäs, lievä maastokelpoinen maasturi.

Malleissa, joissa ei ole maastopakettia, ei ole mitään ylimääräistä korin alasuojausta, joten mahdollinen kalliokiipeily voi vaurioittaa korin alapuolta. Lisäksi useimmissa nykyaikaisissa Mercedes-maastureissa on suuret pyörät ja melko matalaprofiiliset renkaat, eikä sekään ole hyvä idea, kun kyseessä on maltillinen maastoajo.

Onko Mercedes G-luokka markkinoiden maastokelpoisin kuluttajakäyttöön tarkoitettu maasturi?

No, se on varmasti yksi parhaista. Jotkin maasturit, kuten Jeep Wranglet, ovat tarkoitukseen suunniteltuja, ja niissä on yleensä tarjolla järeät renkaat suoraan tehtaalta. Monet Land Roverin tuotteet, kuten Range Rover ja äskettäin julkaistu Defender, pystyvät myös vastaamaan G-luokkaan maastoajossa.

  Voiko lukkoseppä tehdä avaimen Mersuun?

Mutta jos haluat G-luokkaa edullisemman maasturin etkä halua Wranglerin heikompaa maantieajokokemusta, voit aina valita legendaarisen Toyota Land Cruiserin. Land Cruiser on myös erittäin suorituskykyinen katumaasturi, erityisesti hiekka-ajoon.

Jotkin mallit, kuten Ford Ranger tai pieni Suzuki Jimny, ovat myös melko kyvykkäitä maastoajossa, mutta ne eivät todellakaan pärjää G-luokalle eivätkä muillekaan luetelluille katumaastureille.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z