Missä Mercedeksessä on perhosovet

Merkin syntymästä lähtien vain Mercedes McLaren SLR:ää tarjottiin perho-ovilla. Jotkut autonvalmistajat, kuten McLaren, käyttävät perho-ovia jokaisessa mallissa, mutta Mercedes päätti, että vain SLR saa perho-ovien käsittelyn harvinaisuuden ja uutuusarvon vuoksi.

Mercedes on valmistanut merkin nykyhistorian aikana vain muutamia superurheiluautoja, ja on melko ilmeistä, että Mercedes ottaa mielellään aikaa ennen uuden superauton julkaisua. Myös 1950-luvun 300SL:n tunnetuksi tekemät Gullwing-ovet on nähty vain kahdesti, SLS:ssä ja 300SL:ssä.

Mercedes on kuitenkin pian julkaisemassa erittäin rajoitetun ja erittäin tehokkaan AMG Project 1 -hyperauton, jonka odotetaan hyödyntävän myös perho-ovien muotoilua. Mercedes pitää perhos- ja lokasuojaovet vain kaikkein erikoisimpiin autoihin.

Mercedes McLaren SLR

Vuonna 2003 Mercedes paljasti Mercedes McLaren SLR:n, supersport-GT:n, joka on varustettu 5,4 litran V8-moottorilla, joka tuottaa 626 hv ja 780 Nm vääntöä. Autoa tarjottiin 5-vaihteisella automaattivaihteistolla, ja kömpelö vanhentunut vaihteisto on syy siihen, miksi SLR:n arvo ei ole noussut viime vuosina huimasti.

Nykyään voit ostaa Mercedes Benz E-Class sedanin, jossa on samanlainen teho, mutta vuonna 2003 SLR oli yksi markkinoiden tehokkaimmista autoista ja varmasti 2000-luvun alun tehokkain automaattivaihteinen superauto.

Mercedes osti 40 prosenttia McLarenin F1-tiimistä, ja SLR oli McLarenin ja Mercedeksen yhdessä kehittämä auto. Alkuperäinen ajatus SLR:n rakentamisesta ulottui jo 90-luvulle, ja Mercedes paljasti Vision SLR -konseptin vuonna 1999, ja Vision SLR -konsepti oli pohjana tulevalle SLR super GT:lle.

  Missä mersun malleissa on turbodiesel?

SLR oli varustettu perho-ovilla, ovimallilla, jota ei yhdistetty Mercedekseen, vaan McLareniin. McLaren F1 oli 90-luvulla maailman kehittynein ja nopein superauto, ja sitäkin tarjottiin perho-ovilla varustettuna.

Mercedes AMG Project 1

Vuonna 2017 Mercedes esitteli AMG Project 1:n, hybridi-hyperauton, jonka tarkoituksena on tuoda Mercedes Benzin F1-suorituskykyteknologian huippu maantieautoon. Mercedes aikoo myydä vain 275 kappaletta, ja niiden hintojen odotetaan ylittävän 3 miljoonaa dollaria.

Project 1:n toimitukset alkavat vuonna 2022, ja näin hullun tieauton pelkät suorituskykytiedot eivät voi olla vaikuttamatta. Project 1:n voimanlähteenä on F1-peräinen 1,6 litran V6-turbomoottori, joka on yhdistetty neljään sähkömoottoriin.

Teho on yli 1000 hevosvoimaa, 0-100 aika alle 3 sekuntia ja huippunopeus reilusti yli 210 km/h. Project 1 on rakennettu kokonaan hiilikuidusta, mikä takaa alustan suuren jäykkyyden ja alhaisen omapainon.

Project 1 on myös varustettu perhosovilla, ja syy tähän on yksinkertainen. Tämä auto on uskomattoman erikoinen, joten jotta ovet erottuisivat, perhosmalli oli ainoa vaihtoehto. Project 1 jää varmasti historiankirjoihin yhtenä nykyajan suurimmista hyperautoista.

Lokinsiipiovet

Gullwing-ovien muotoilu, joka tunnetaan myös nimellä Falcon-ovet, on autoteollisuuden termi tietylle ylhäältä saranoitujen ovien muotoilulle, jonka Mercedes debytoi 1950-luvun 300SL-mallissa. Nämä ovet otettiin myöhemmin uudelleen käyttöön myös SLS AMG:ssä, joka oli tavallaan 300SL:n henkinen seuraaja ja SLR:n korvaaja Mercedeksen lopullisena superautona.

  Mercedes Comand -laiteohjelmiston päivittäminen

300SL:ää pidetään nykyään yhtenä halutuimmista klassikoista, ja kunnollinen 300SL maksaa miljoonia dollareita. On syytä mainita, että SL:ää tarjottiin myös roadsterina, eikä roadsteria varustettu Gullwing-ovilla, koska ovia ei voitu kääntää ylhäältäpäin.

SLS edustaa yhtä Mercedes Benzin diskografian suurimmista hiteistä, sillä kaikkien SLS-mallien arvo nousee tasaisesti, ja huippumalli SLS AMG Black Seriesiä pidetään yleisesti yhtenä kaikkien aikojen parhaista Mercedes-superautoista.

FAQ-osio

Onko olemassa muita merkkejä, jotka käyttävät perhosovia?

Perhosovien muotoilu on melko yleinen useimmissa superautoissa. Lamborghini käyttää samankaltaista ovimallia, joka tunnetaan saksiluukuovina, ja Ferrari käyttää perho-ovia vain kaikkein erikoisimmissa malleissa, kuten LaFerrarissa tai Ferrari Enzossa.

McLaren käyttää perho-ovia jokaisessa koskaan esittelemässään mallissa, Maserati käyttää perho-ovia ja myös uusi Ford GT käyttää perho-ovia. BMW käyttää perho-ovien muotoilua myös hybridikäyttöisessä BMW i8 -mallissa.

Mitkä ovat perho-ovien edut?

On selvää, että perho-ovien muotoilu on siistiä, ja se on tärkein syy siihen, miksi monissa edellä mainituissa superautoissa on perho-ovet. Se ei kuitenkaan ole ainoa syy, sillä perho-ovet ovat myös ylhäältä saranoituja, ja ne avautuvat tavalla, joka takaa helpon sisään- ja ulospääsyn.

Lisäksi perho-ovet vaativat paljon vähemmän tilaa avautuakseen kokonaan, mikä takaa sen, että voit poistua autosta ilman huolta siitä, että ovet paiskautuvat viereiseen autoon. Lisäksi perho-ovet avautuvat myös ylöspäin, mikä takaa myös sen, että et myöskään törmää reunakiveen.

  Kumpi on parempi - Infiniti vai Mercedes?

Miksi tavallisissa autoissa ei ole perho-ovia?

Perho-ovet ovat superautojen juttu. Missään muussa tavallisessa kuluttaja-autossa ei ole tarjolla perho-ovia. Ja tämä johtuu siitä, että superautojen ovet ovat yleensä normaalia pidempiä, ja jos ne hyödyntävät tavallisen auton muotoilua autossa, jossa on pidemmät ovet, se saattaa vaikuttaa vakavasti auton käytännöllisyyteen.

Normaaleissa autoissa ei siis ole tarvetta käyttää perho-ovia, lisäksi perho-ovet avautuvat ylöspäin, mikä tarkoittaa, että jos sinulla on jotain säilytettynä oven lokerotilassa, se todennäköisesti lentää ulos, kun avaat oven. Lisäksi perho-ovet ovat aivan liian eksentrisiä tylsiin arkisiin Hondoihin ja Toyotoihin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z