Missä Mercedeksissä on DISTRONIC PLUS

DISTRONIC PLUS on Mercedes Benzin mukautuva vakionopeudensäädinjärjestelmä, joka ei ainoastaan pysty suorittamaan tavanomaisia vakionopeudensäätimen toimintoja, vaan se pystyy myös pitämään sinut turvallisen etäisyyden päässä etuajoneuvosta, se voi myös kiihdyttää tai hidastaa autoa liikennevirran mukaan.

Nämä järjestelmät ovat saatavilla kaikkiin uudempiin Mercedes-malleihin, ja DISTRONIC PLUS -järjestelmän tunnistaa helposti etusäleiköstä. DISTRONIC PLUS -autoissa on sileä musta pinta säleikön keskellä olevan merkin sisäpuolella tai joissakin malleissa, kuten S-luokassa, itse säleikössä.

DISTRONIC PLUS on yleensä pakattu Mercedes Steering Assist -järjestelmään, jonka tarkoituksena on pitää sinut turvallisesti omalla kaistallasi, mikä tarkoittaa, että ohjauspyörä pystyy tekemään tasaisia, pieniä säätöjä, jotka eivät saa autoa tai matkustajia sekaisin.

Paketti ja toiminnot

Mercedes DISTRONIC PLUS sisältyy yleensä Mercedes Benzin kuljettajan avustuspakettiin. Tämä paketti koostuu DISTRONIC PLUS:sta, aktiivisesta/kaistalla pysymisen avustimesta, aktiivisesta/sokean pysähtymisen avustimesta, Mercedes PRE-SAFEsta ja COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS:sta.

Mercedes Benzin kuljettajan avustuspaketti maksaa noin 2-3 000 dollaria, mutta se sisältää kaikki nykyaikaiset turvallisuus- ja mukavuusominaisuudet. Tämä järjestelmä tarjoaa myös toiminnon nimeltä Exit Warning Assist, jonka tarkoituksena on varoittaa matkustajaa vastaantulevasta liikenteestä tai jalankulkijoista ovea avattaessa,

Pakettiin sisältyy myös Evasive Steering Assist -niminen toiminto, jonka tarkoituksena on väistää ympäröiviä kohteita, jos menetät äkillisesti auton hallinnan. DISTRONIC PLUS on tämän paketin tärkein ominaisuus, ja tämä järjestelmä auttaa varmasti tekemään jokapäiväisestä työmatkasta paljon sujuvampaa ja helpompaa.

  Mikä on paras Mercedes ensimmäiseksi autoksi?

Hyödyistä riippumatta näiden järjestelmien ei pitäisi koskaan korvata tarkkaavaisuuttasi ja keskittymistäsi. Nämä järjestelmät ovat olemassa vain auttamaan sinua, ne eivät ole täydellisiä ja ne voivat jopa lopettaa toimintansa äkillisesti. Jotta järjestelmä toimisi, sinun on aina pidettävä kaksi kättä ohjauspyörällä.

DISTRONIC PLUS -järjestelmän sisäinen toimintajärjestelmä

DISTRONIC PLUS -järjestelmä koostuu suuresta joukosta erilaisia kameroita ja antureita. Järjestelmä on käytettävissä matalammalla tai korkeammalla nopeudella ajamiseen, ja järjestelmä on useimmiten räätälöity tasaista vauhtia ajaville moottoritieajotilanteille.

DISTRONIC PLUS on hyödyllinen Stop and Go -liikenteessä, sillä sinun ei tarvitse tehdä mitään, koska auto kiihdyttää ja hidastaa itseään automaattisesti. Voit myös asettaa tietyn etäisyyden edellä ajavaan autoon, ja auto pitää tämän etäisyyden, kunnes päätät muuttaa sitä.

DISTRONIC PLUS käyttää useita eri tutkia, jotka tunnistavat, jos törmäys on lähellä. Tällöin järjestelmä varoittaa matkustajia, lähetetään äänivaroitus ja PRESAFE-järjestelmä kytkeytyy päälle. Tämä järjestelmä pohjustaa jopa 40 % jarrutuspaineesta, ja jos kosketat jarruja, 100 % jarrutuspaine kytkeytyy hetkessä päälle.

Jopa siinä epätodennäköisessä tapauksessa, että et reagoi etkä käytä jarruja, järjestelmä voi tehdä sen automaattisesti.

DISTRONIC PLUS (ADAS) -järjestelmän hyödyllisyys ja tarpeellisuus.

Paperilla nämä järjestelmät vaikuttavat vaikuttavilta, sillä ne parantavat turvallisuusstandardeja huomattavasti, ja ne osoittavat myös, että Mercedes ja suurin osa autoteollisuudesta haluavat tarjota parhaan mahdollisen turvallisuustuloksen onnettomuuden epätodennäköisessä tilanteessa.

  Millä Mercedes-malleilla on alhaiset ylläpitokustannukset?

Tällaiset yhtiön toimintatavat ovat rauhoittavia, mutta se, että nämä järjestelmät, joita pidettäisiin ”välttämättöminä”, maksavat 2-3 000 dollaria, on melko outoa. Kaikki nykyaikaisiin autoihin asennetut ADAS-järjestelmät (Advanced driver assistance systems) ovat lähes aina kalliita, mutta ne saattavat olla ero kuolettavan onnettomuuden ja pienen kolhun välillä.

Mercedeksen kuljettajan avustuspaketti, joka on Mercedeksen ADAS-järjestelmän vastine, auttaa kuitenkin ehkäisemään loukkaantumisia. ADAS-järjestelmät toimivat yleisesti ottaen erinomaisesti etu-taustatörmäystilanteissa, koska anturit havaitsevat uhkaavan törmäyksen ja toimivat sen mukaisesti, vaikka kuljettaja ei siihen pystyisikään.

Monet asiantuntijat uskovat, että inhimillinen erehdys on suurin syyllinen yli 90 prosentissa kolaritilanteista, joten on melko selvää, että kannattaa valita ADAS-järjestelmä, jos siihen on mahdollisuus, sillä ihmishengille on vaikea asettaa hintaa, mutta 2-3 000 dollaria ei varmasti ole hinta, joka tulee mieleen.

UKK-osio

Voiko Mercedes DISTRONIC PLUS -järjestelmä ajaa itse itseään?

Mercedeksen DISTRONIC PLUS -järjestelmää ei ole suunniteltu eikä tarkoitettu ajamaan itse, vaikka voisi ajatella, että tämä järjestelmä on Mercedeksen versio Teslan autopilotista. Tämä järjestelmä ei ole kehittyneempi kuin AutoPilot-toiminto, mutta sitä ei ole myöskään tarkoitettu sellaiseksi.
Tämä järjestelmä on tarkoitettu auttamaan sinua tietyissä tilanteissa ja tarjoamaan ylimääräisen silmäparin, joka saattaa osoittautua hyödylliseksi onnettomuustilanteessa. Mercedes on paketoinut nämä järjestelmät taitavasti yhteen, sillä jotkin paketissa tarjotuista järjestelmistä eivät ole yhtä suosittuja kuin toiset.

  Miksi minun ei pitäisi ostaa Mercedestä?

Mitä eroa on DISTRONIC- ja DISTRONIC PLUS -järjestelmillä?

DISTRONIC- ja DISTRONIC PLUS -järjestelmien välillä on eroa, sillä tavallisen DISTRONIC-järjestelmän mukana ei tule ohjausavustinta, vaan ainoastaan vakionopeudensäädin. Tavallinen DISTRONIC-järjestelmä ei myöskään pysty hidastamaan autoa kokonaan.
DISTRONIC-järjestelmä jarruttaa vain tiettyyn nopeuteen asti, minkä jälkeen sinun on itse päätettävä, haluatko auton pysähtyvän kokonaan vai et. Auto antaa äänimerkin, kun järjestelmän on tarkoitus päästää irti, joten sinun on parasta olla varma, mitä järjestelmää käytät.

Onko DISTRONIC PLUS -järjestelmään liittyviä ongelmia?

DISTRONIC PLUS -järjestelmä on hyödyllinen, mutta järjestelmässä on myös puutteita. Joidenkin kuljettajien mielestä järjestelmä irrottaa kuljettajan liikaa tiestä. Toisten mielestä jarrutuspaine auton hidastamisen aikana on hieman liian liioiteltu.
Tärkein ongelma on ajatella, että voit rentoutua ja luottaa siihen, että järjestelmä ohjaa autoa täysin, sillä tämä saattaa vaikuttaa näiden järjestelmien hyötyjen vastapainoksi ja joskus jopa aiheuttaa onnettomuuksia.
Vaikka järjestelmä olisi kuinka hyvä tahansa, tutkat, anturit ja algoritmit, jotka päättävät, mitä pitää tehdä, voivat epäonnistua, ja jos näin käy, ne voivat aiheuttaa vakavia turvallisuusongelmia, jos kuljettaja ei ole täysin hallinnassa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z