Missä Mercedeksissä on kaksoiskytkinvaihteisto?

Kaksoiskytkinvaihteisto on nimensä mukaisesti vaihteisto, jossa käytetään kahta erillistä kytkintä parillisia ja parittomia vaihteita varten. Kaksoiskytkinvaihteisto hyötyy pehmeämmistä ja nopeammista nopeista vaihdoista, joiden ansiosta auto kiihtyy nopeammin ja tarjoaa miellyttävämmän ajokokemuksen sekä paremman polttoainetehokkuuden.

Mercedes käyttää monissa uudemmissa malleissa kaksoiskytkinvaihteistoa (DCT). DCT-vaihteiston etuja hyödynnetään erityisesti AMG-suorituskykyosastossa. Mercedes aloitti DCT-vaihteiston tarjoamisen SLS AMG:ssä vuonna 2010, ja DCT-vaihteisto on löytänyt tiensä myös moniin uudempiin AMG-malleihin.

AMG:n suorituskykyiset sedanit DCT-vaihteistolla

Mercedes C63 AMG on pienempi Mercedes-sedan, joka tarjoaa 4,0-litraisen V8 BiTurbo -moottorin, joka on yhdistetty 7-vaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. C63:sta on saatavana kaksi eri versiota, C63 ja C63 S, jotka lisäävät C-luokan urheilullisuutta entisestään. C63 S tarjoaa 503 hevosvoimaa ja noin 4 sekunnin 0-100-ajan.

Edellisen sukupolven E63:ssa käytettiin myös kaksoiskytkinvaihteistoa, ja AMG luopui DCT:stä E63:n vuoden 2021 uudistuksessa, koska momentinmuunninautomatiikka pystyi tarjoamaan tasaisemman ajokokemuksen alhaisemmilla nopeuksilla ja silti DCT:hen verrattavat vaihtonopeudet.

E63 käyttää samanlaista 4,0-litraista BiTurbo V8 -moottoria, jonka teho on vaikuttava 612 hv 63 S -versiossa. Tämän ansiosta E63:n kaksoiskytkinversio pystyy spurttaamaan 0-100 nopeuteen 3 sekunnissa, joka on superautojen vertailussa.
Mercedes tarjosi myös vuoden 2013 Mercedes CLA:ta 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla.

AMG:n suorituskykyiset katumaasturit ja viistoperät, joissa on DCT-vaihteisto.

Mercedes AMG GLA 45 on Mercedeksen lähtötason pienikokoinen crossover-maasturi, joka käyttää myös 7-vaihteista DCT-vaihteistoa. GLA 45:n voimanlähteenä on 2-litrainen 4-sylinterinen moottori, jossa on 360 hv ja jonka 0-100 aika on alle 5 sekuntia.

  Missä Mercedeksessä on eniten jalkatilaa?

Mercedes AMG GLC 63 käyttää myös kaksoiskytkinvaihteistoa, joka on yhdistetty 4,0-litraiseen V8 BiTurbo -moottoriin. GLC on hieman kuin C63 jalustalla, joten useimmat C63:aa koskevat tehotilastot pätevät myös GLC:hen, lukuun ottamatta 0-60-aikaa, joka on hieman hitaampi.

Vuosina 2016-2018 valmistettu GLE 63 S AMG tarjosi myös kaksoiskytkin-automaattivaihteiston, joka oli yhdistetty 4,0-litraiseen BiTurbo V8:aan. Myöhemmissä malleissa otettiin kuitenkin käyttöön perinteisempi automaattivaihteisto, kuten E63:n tapauksessa, sillä DCT-vaihteisto tarjosi melko hyppyisiä vaihteiden vaihtoja alhaisilla nopeuksilla.

Ei-AMG Mercedes DCT-mallit

Vaikka suurin osa DCT-vaihteistolla varustetuista Mercedes-autoista oli AMG-versioita, Mercedes tarjosi myös pari tavallista mallia DCT-vaihteistolla. Tavoitteena näissä malleissa ei välttämättä ollut urheilullisuus, vaan enemmänkin tehokkuuden lisääminen.

Vuosi tai kaksi sitten Mercedes esitteli uuden A-luokan, ja tämä A-luokan versio varasti monia asiakkaita kilpailevilta merkeiltä sen näyttävän sisä- ja ulkomuodon ansiosta. Yksi uuden A-luokan tärkeimmistä myyntivaltteista oli myös 1,3-litraiseen nelisylinteriseen moottoriin yhdistetty 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Sama moottori löytyy vastikään julkaistusta B-luokasta. B-luokka on suurempi perhekuljetusauto, joka jakaa voimansiirtonsa A-luokan kanssa. Samoja suoritusarvoja julkaistaan, mutta odotetaan, että A-Luokan MPG-tulosten pitäisi olla paremmat sen pienemmän koon ja aerodynaamisemman profiilin ansiosta.

Mercedes CLA jakaa myös joukon komponenttejaan A-luokan kanssa, ja sitä tarjotaan myös kaksoiskytkimellä varustettuna 1,4-litraisena nelisylinterisenä vaihtoehtona. On myös melko selvää, että tämä voimansiirto ei ole suorituskyvyn huippua, vaan se osoittaa pikemminkin DCT-vaihteiston polttoaineystävällisempää käyttöä.

  Missä Mercedeksessä on digitaalinen kojelauta

DCT-vaihteistosta tiedettävät asiat

Miksi Mercedes ja monet sen kilpailijat luopuvat kaksoiskytkinvaihteistosta?

Viime aikoina Mercedes on alkanut luopua DCT-vaihteistosta perinteisempien momentinmuunninautomaattivaihteistojen ja monikytkinvaihteistojen hyväksi. Syynä on se, että DCT-vaihteisto on melko monimutkainen, ja siksi DCT-vaihteistossa on monia komponentteja, jotka saattavat rikkoutua ajan myötä.

DCT-vaihteistosta ollaan luopumassa erityisesti AMG:n suorituskykyosastolla. Syy tähän on yksinkertainen. DCT-vaihteisto ei kestä suuria vääntömomenttimääriä, ja DCT-vaihteisto on luonnostaan kömpelömpi hitaammissa kaupunkinopeuksissa.

Lisäksi alalla on siirrytty kehittyneempiin monikytkinvaihteistoihin, joissa yhdistyvät perinteisen momentinmuuntimen ja kaksoiskytkinvaihteiston edut.

Mitkä ovat manuaalivaihteiston edut verrattuna kaksoiskytkinvaihteistoon?

Nykyään manuaalivaihteisen auton löytäminen ei ole enää niin helppoa kuin ennen, sillä monista autoista ei enää ole tarjolla manuaalivaihtoehtoa. Nykyaikaisen automaatti-, kaksois- ja monikytkinvaihteiston etuja on paljon, mutta manuaalivaihteisto tarjoaa silti jotain, mitä automaatti ei koskaan pysty tarjoamaan.

Ja se on kuljettajan osallistuminen. Vaikka tätä etua arvostavat vain kuljettajat, jotka pitävät kunnon ajokokemusta parempana kuin tämän päivän teknisesti robotisoitua autoa. Manuaalivaihteiset autot tarjoavat paremman hallinnan, pienemmän painon ja kaiken kaikkiaan vähemmän monimutkaisen rakenteen, joita kaikkia arvostetaan melko paljon urheiluautojen segmentissä.

Onko nykyään olemassa manuaalivaihteisia Mercedes-autoja, ja tarjoaako Mercedes-kilpailu edelleen manuaalivaihteisia autoja?

Mercedes luopui virallisesti manuaalivaihteistosta Yhdysvalloissa vuonna 2011. Mutta muutama vuosi sitten Mercedes lopetti myös manuaalivaihteiston tarjoamisen kokonaan.

  Onko kaikissa Mercedeksissä kattoluukut?

Audi ja BMW tarjoavat kuitenkin edelleen manuaalivaihteistoa monissa malleissa. Useimmissa suurimmissa autoissa, kuten A8:ssa, 7-sarjassa tai missään suurimmissa katumaastureissa, ei ole enää tarjolla manuaalivaihteistoa. A3:n tai 1-sarjan kaltaiset autot tarjoavat kuitenkin edelleen.
Manuaalivaihteiston suosio on melko ilmeinen urheiluautojen segmentissä, sillä BMW julkaisi juuri uudet M3- ja M4-mallit, ja molempiin odotetaan saatavan manuaalivaihteisto. Myös Porsche myy edelleen monia manuaalivaihteisia 911-malleja, joista osa on arvokkaimpia 911-malleja, joita voi saada, kuten esimerkiksi 911R.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z