Missä Mercedeksissä on MBUX?

MBUX eli Mercedes Benz User Experience on Mercedeksen nykyaikainen autojen infotainment-järjestelmä. Järjestelmä debytoi vuonna 2018 perustason A-luokassa, ja sen jälkeen sitä on tarjottu jokaiseen uuteen Mercedes-malliin.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun huipputeknologia aloitti A-Luokassa eikä S-luokassa. Tämä johtui lähinnä siitä, että Mercedes halusi miellyttää nuorempaa teknologiainnostunutta asiakaskuntaa. MBUX-järjestelmää pidetään yleisesti yhtenä, ellei jopa parhaana tällä hetkellä tarjolla olevana infotainment-järjestelmänä koko autoteollisuudessa.

MBUX: Enemmän kuin pelkkä infotainment-järjestelmä

Tämän järjestelmän tarkoituksena on muuttaa täysin tapa, jolla olet vuorovaikutuksessa auton kanssa, ja se sisältää myös monia viihde- ja turvallisuusominaisuuksia. Monissa nykyaikaisissa autojen infotainment-järjestelmissä ei ole riittävästi prosessointitehoa, ja ne ovat yleensä hitaita ja viimeisimmän sukupolven tuntuisia, mutta MBUX tarjoaa kokemuksen, joka muistuttaa nykyaikaista älypuhelinta.

Vakiovarusteena MBUX:ssa on kuljettajan näyttö ja keskusnäyttö, jotka molemmat ovat kooltaan 7 tuumaa. Tämä MBUX-versio ei ole yhtä jännittävä kuin Premium-paketin mukana tuleva päivitetty versio, joka tarjoaa kaksi 10,25-tuumaista näyttöä lasipaneelin takana, mikä antaa uuden sukupolven infotainment-kokemuksen.

MBUX-järjestelmässä on kauniisti muotoillut fontit ja terävät grafiikat, jotka antavat premium-vaikutelman. MBUX, BMW:n iDrive ja Audin MMI ovat kolme alan johtavaa järjestelmää, kun on kyse infotainment-järjestelmistä, ja muu autoteollisuus on jäänyt paljon jälkeen.

MBUX-toiminnallisuus

MBUX pystyy hallitsemaan lähes kaikkia auton osa-alueita. Voit hallita tavallisia navigointi-, ääni- ja puhelujärjestelmiä. Pystyt myös ohjaamaan istuinvaihtoehtoja, ja joissakin Mercedes-mallien korkeatasoisemmissa malleissa voit myös ohjata hierovia istuimia.
Lisäksi voit määrittää ajoprofiilit, ympäristön valaistuksen, turvajärjestelmien häiriöt ja paljon muuta.

  Onko Mercedes hyvä ensimmäinen auto?

Edellisen sukupolven Mercedes COMMAND -järjestelmässä oli keskikonsolin ohjauspyörä, jonka avulla voit hallita järjestelmää. MBUX-järjestelmässä ei kuitenkaan ole keskusohjauspyörää, vaan sitä ohjataan kosketustuloilla, eleohjauksella, ohjauspyörän painikkeilla ja ääniohjauksella.

Järjestelmä pystyy myös tunnistamaan usein toistuvat musiikki-, reitti- ja kohdevalinnat, jotka helpottavat matkasta nauttimista.

MBUX tekoäly

Yksi vaikuttavimmista MBUX-ominaisuuksista on LINGUATRONIC- tekoälyn virtuaalinen ääniavustaja. Tämä järjestelmä aktivoituu sanomalla ”Hei Mercedes”, ja sen avulla voit hallita monia Infotainment-järjestelmän eri osa-alueita käyttämällä arkisia lauseita.

Tämä järjestelmä pystyy myös oppimaan ajan myötä, ja se paranee varmasti tulevissa versioissa. Nykyinen järjestelmä toimii pilvipalvelun kautta ja muistuttaa hieman Siriä tai Google Assistantia. MBUX-järjestelmä vaatii yhteyden mobiiliverkkoon, ja se voi auttaa sinua päättämään, mihin ravintolaan mennä tai mitä reittiä kulkea.

Kannattaa tarkistaa käyttöoppaasta kaikki järjestelmän tarjoamat toiminnot, jotta voit ottaa siitä kaiken hyödyn irti. MBUX-järjestelmä kuuntelee aina, verkkoyhteyden kanssa tai ilman, ja voit hallita ympäristön valaistusta, istuimen asentoja, ilmastointia, hierontaa, istuinlämmitystä ja tuuletusvaihtoehtoja.

MBUX Lisätty todellisuus

MBUX AR on myös yksi uuden MBUX-järjestelmän vaikuttavista ominaisuuksista. MBUX AR:n avulla voit projisoida ohjeet selkeästi heads-up-näyttöön ja kuljettajan ohjaamoon, jolloin sinun on mahdotonta kääntyä väärään suuntaan.

Tämä järjestelmä tarjoaa selkeät, erehtymättömät ohjeet, jotka tuntuvat uskomattoman avaruusaikaisilta. MBUX-navigointijärjestelmä on yhtä edistyksellinen kuin muukin järjestelmä. Jos olet tottunut käyttämään Apple Car Playta tai Android Autoa, järjestelmä mahdollistaa joillakin markkinoilla myös langattoman CarPlayn.

  Paras käytetty Mercedes Hatchback

MBUX FAQ

Kumpi on parempi, Mercedes MBUX, Audi MMI vai BMW iDrive?

Kaikki kolme järjestelmää ovat hämmästyttäviä, sillä ne tarjoavat vertailukelpoisia ominaisuuksia, ja minkä tahansa näistä kolmesta valitseminen riittää. On kuitenkin joitakin eroja. Vaikka kaikki kolme järjestelmää tarjoavat tekoälyn ääniavustajia, Mercedeksen järjestelmä on kehittynein.
Mitä tulee eleohjaukseen, BMW tarjoaa eniten eleohjaustoimintoja. Näiden kolmen järjestelmän muotoilu eroaa toisistaan melkoisesti. BMW:n kuljettajan ohjaamo ei ole yhtä muokattavissa kuin kahdessa muussa järjestelmässä, ja se voi joskus tuntua hieman pimeältä.

Audin Virtual Cockpit on näistä kolmesta paras kuljettajan mittaristojärjestelmä, mutta keskusnäyttö saattaa tuntua hieman yksinkertaiselta MBUX:iin verrattuna. Audi ja Mercedes vaikuttavat paremmilta valinnoilta kuin BMW, mutta eivät paljoa.

Kannattaako päivittää Premium MBUX -järjestelmään?

Lyhyesti sanottuna kyllä, kannattaa. Perus-MBUX-järjestelmä näyttää huonolta ja tarjoaa paksut kehykset ja rajoitetut toiminnot. Täydellinen MBUX-järjestelmä tulee osana Premium-pakettia, ja Premium-pakettia pidetään yleisesti ”pakollisena”, kun on kyse käytetyn auton ostajista.

Perusjärjestelmä on vain liian yksinkertainen nykypäivän Mercedekselle, joten on erittäin suositeltavaa päivittää järjestelmä täyteen MBUX-kokemukseen. Se tarjoaa paljon enemmän toimintoja ja on kaikin puolin miellyttävämpi silmille.

Tarjoaako MBUX:n AMG-versio lisätoimintoja?

Tavallisten Mercedes-autojen AMG-versiot tarjoavat yleensä ”enemmän kaikkea”, ja tämä pätee osittain myös MBUX:n kohdalla. Nykyaikaisissa AMG-versioissa MBUX tarjoaa joitakin erityisiä suorituskykyyn suuntautuneita mittareita ja tietoja. AMG-versioiden MBUX on myös varustettu urheilullisemmalla muotoilulla, johon sisältyy vaihteenvaihtovalo, joka mahdollistaa vaivattoman vaihteenvaihdon.

  Mitkä ovat urheilulliset Mercedes-mallit?

Paljonko koko MBUX-järjestelmä maksaa?

Kuten aiemmin mainittiin, jos haluat täydellisen MBUX-kokemuksen A-luokkaan, sinun on valittava premium-paketti, joka maksaa 2 950 dollaria. Sinun on myös muistettava, että auton sisäisen Wi-Fi-hotspotin mukana tulee 1 Gt kokeilujakson ajan. Sen jälkeen sinun on maksettava 35 dollaria 4GB:stä kuukaudessa tai 70 dollaria 10GB:stä ja 200 dollaria 20GB:stä vuodessa.

Nykyaikaiset matkapuhelimen datankäyttöpaketit ovat paras vaihtoehto, sillä ne ovat yleensä edullisempia, ja auto voi muodostaa yhteyden ulkoiseen Wi-Fi-hotspottiin milloin tahansa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z