Missä Mercedes-malleissa on konepellin koristeet?

Kolmipistetähtikoristeinen konepelti oli Mercedes-autojen tunnusmerkki muutama vuosi sitten. Nykyään useimmissa nykyajan Mercedes-malleissa koristeesta on luovuttu turvallisuussyistä ja siksi, että urheilulliset sisustusmallit ovat yleensä suosituimpia, eikä konepellin koriste sovi urheilulliseen ulkonäköön.

Voit kuitenkin edelleen ostaa muutamia malleja, joissa on konepellin koriste, lähinnä niitä, joissa on ylellinen ”Elegance”- tai ”Avantgarde”-paketti. Hiljattain julkaistussa S-luokassa on edelleen konepellin koriste, ja GLS:n ja S-luokan Maybach-versioissa on kummassakin oma Maybach-konepelti.

Mercedes Classic-, Elegance- ja Avantgarde-varustetasot.

Useimmat Mercedes-mallit voi hankkia myös valmiiksi konfiguroidulla paketilla, joka koostuu monista eri lisävarusteista ja ominaisuuksista, kuten Classic-, Elegance- ja Avantgarde-paketit.

Classic

Classic-paketti on lähtötason paketti, joka on tehty henkilöille, jotka eivät halua käyttää paljon rahaa uutta Mercedestä ostaessaan. Tämä paketti koostuu kangasistuimista, perus sisustuskoristeista ja huonommin koristellusta ohjauspyörästä. Ulkopuolella ei yleensä ole lainkaan kromia, ja se on enimmäkseen korinvärinen, ja edessä on yksinkertainen Mercedes-merkki.

Elegance

Mercedes Elegance -paketti on Mercedeksen keskimmäinen pakettivaihtoehto, jonka tarkoituksena on useimmiten sisällyttää siihen suurin osa moderniin Mercedekseen liitetyistä ylellisyystarvikkeista. Istuimet ovat nahkaa, samoin ohjauspyörä. Elegance-paketti sisältää myös paremman näköiset vanteet, kromiosat ja C-luokan kaltaisiin malleihin saatavan Mercedeksen konepellin koristeen.

Avantgarde

C-luokan kaltaisen modernin Mercedes-sedanin korkein varustepaketti on Avantgarde-paketti. Avantgarde-paketti ottaa kaiken Elegance-paketista ja lisää siihen vielä lisäkappaleita. Sen mukana tulee ylisuuri Mercedes-merkki säleikössä, ei konepellin koriste.

  Paras öljy Mercedes dieselmoottoreille

Mercedes S-luokka

Mercedes S-luokka edustaa Mercedeksen ylellisyyden korkeinta tasoa astumatta räätälöityyn Maybach-osastoon. S-luokan mukana tulee konepellin koriste, sillä konepellin koriste sopii täydellisesti S-luokkaan Mercedeksen ylellisyyden ja hienostuneisuuden korkeimpana tasona.
Uusi S-luokka tulee maksamaan noin 110 000 dollaria lähtötason S500:sta, ja S500 AMG -mallisto alkaa noin 114 000 dollarista. Korkeamman hintaluokan malli on S580, jonka luksuslinjan hinnat alkavat noin 116 000 dollarista, ja AMG- ja Executive-varustepakettien hinnat ovat noin 120-131 000 dollaria.
Vuoden 2021 Mercedes S-luokka on yksi viimeisistä malleista, joita tarjotaan vielä konepellin koristeella, sillä uusi vuoden 2021 Mercedes E-luokka luopuu konepellin koristeesta kokonaan.

Mercedes Maybach -mallit

Maybach on Mercedeksen alabrändi, jonka tarkoituksena on tehdä hienoimpia ja ylellisimpiä Mercedes-malleja, joita rahalla saa. Tällä hetkellä Maybach valmistaa S-luokan Maybachin huippumallia, joka on vielä askeleen tavallista Mercedes S580:täkin korkeammalla tasolla Executive-paketilla varustettuna.
Maybach tarjoaa myös voimakkaasti paranneltua Mercedes GLS Maybach -versiota, joka on myös paljon paremmin varustettu kuin jopa korkeimmalla varusteltu tavallinen Mercedes GLS. Molemmat näistä maksavat yli 200 000 dollaria.
Näissä kahdessa Maybach-mallissa on monia Maybach-alamerkille ominaisia ominaisuuksia. Erikoisvalmisteiset kaksiväriset maalaukset, parannettu nahka ja materiaalit, uudet vanteet ja enemmän tehoa. Tällaisten mallien viehätysvoima on omistajan mahdollisuus muokata ajoneuvoa täysin, jopa pienimpiin yksityiskohtiin asti. Sekä S-luokassa että GLS:ssä on myös mittatilaustyönä valmistetut Maybachin konepellin koristeet.

  Missä Mercedes-malleissa on 360°-kamerat

Miksi Mercedes luopuu konepellin koristeesta?

Mercedes uskoo, että jotkin mallit, kuten uusi E-luokka, ovat suositumpia urheilullisilla AMG-paketeilla, eikä konepellin koriste yksinkertaisesti sovi AMG-paketin urheilullisuuteen. Lisäksi Mercedes yhdistää konepellin koristeen vanhempiin ihmisiin, mitä Mercedes ei halua, kun se tavoittelee nuorempaa yleisöä.
Lisäksi Mercedes haluaa tehdä konepellin koristeesta harvinaisemman, jotta se voidaan liittää vain korkeimman varustuksen malleihin. Se, että konepellin koriste on sekä C- että S-luokassa, vähentää varmasti konepellin koristeen houkuttelevuutta S-luokan omistajan kannalta.
Konepellin koristeista on tulossa myös jonkinlainen turvallisuusongelma, sillä ne haittaavat huomattavasti jalankulkijoita koskevia turvallisuusmääräyksiä. Lisäksi konepellin koriste on myös varkaiden suosiossa, ja eräät merkit, kuten Rolls Royce, käyttävät valtavia määriä tutkimus- ja kehitystyötä varkaudenestoteknologiaan.

Lisäkysymyksiä

Millä muilla merkeillä on myös konepellin koristeita?

Mercedes ei ole ainoa, jolla on pitkät perinteet tyylikkäiden koristeiden laittamisesta auton konepeltiin. Rolls Royce on tehnyt näin itse merkin syntymästä lähtien, ja Rolls Royce kutsuu sitä ”The Spirit of Ecstasy” -nimellä. Spirit of Ecstasy voidaan varustaa kiinteällä kullalla, hopealla, kristallilla tai millä tahansa, mitä asiakas haluaa.
Spirit of Ecstasy on Rolls Roycen merkin synonyymi, eikä RR voi hylätä sitä yhtä helposti kuin Mercedes. Spirit of Ecstasy on ollut kaikissa RR:n malleissa kautta aikojen.
Bentleyn kaltaiset merkit tarjoavat myös konepellin koristeita, jotka voidaan valita kristallilla ja erilaisilla muilla hienostuneilla materiaaleilla. Joillakin merkeillä, kuten Lincolnilla, Jaguarilla, Cadillacilla, Pontiacilla, Dodgella, Buickilla tai Plymouthilla, oli aiemmin konepellin koristeet joissakin malleissa, ja muutamilla on niitä vielä tänäkin päivänä.

  Onko Mersun ostaminen hyvä idea?

Mikä oli ensimmäinen Mercedes, joka luopui konepellin koristeesta?

Mercedes sisälsi konepellin koristeen alusta alkaen, ja vasta 90-luvulla merkki päätti valita mallin, joka tuli tehtaalta ilman konepeltiä. Siitä lähtien Merces on käyttänyt konepellin koristetta yhä harvemmin. Odotettavissa on, että tulevaisuudessa vain S-luokassa on konepellin koriste.
Ensimmäisen kerran konepellin koristeesta luovuttiin vuonna 2009 W212-sukupolvessa, jossa otettiin ensimmäisen kerran käyttöön tähti säleikössä -muotoiluvaihtoehto, joka on nykyään lähes kaikissa malleissa. Nykyään tässä säleikön merkissä on myös automaattisen vakionopeudensäätimen ja jopa joidenkin autonomisen ajotekniikoiden anturit.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z