Mercedes EQS on tällä hetkellä vaikuttavin Mercedes EV -malli, koska se on suunniteltu erilliselle EV-alustalle, jolla on monia etuja verrattuna kaikkiin muihin Mercedes EQ -malleihin, jotka perustuvat polttomoottorikäyttöön perustuviin malleihin.
Yksi uuden EQS:n merkittävimmistä ominaisuuksista on niin sanottu Mercedes ”Hyperscren”, joka koostuu suuresta 56-tuumaisesta paneelista, joka kattaa koko auton kojelaudan. Tämä saa EQS:n näyttämään ja tuntumaan avaruusalukselta ja tarjoaa samalla loputtomasti ylellisyyttä, mukavuutta ja turvallisuusominaisuuksia.
Sen lisäksi, että uusi EQS on yksi planeetan teknisesti edistyksellisimmistä autoista, se on myös aerodynaamisin myynnissä oleva sähköauto. Kaikki tämä tarkoittaa sitä, että EQS:llä on kaikkien myynnissä olevien sähköautojen ennätys pisimmässä puhtaasti sähköautomuodossa ajetussa matkassa, sillä se on onnistunut kulkemaan 441 mailia yhdellä latauksella.
EQS:ää ei ole suunnattu suorituskykyiseksi autoksi, mikä tarkoittaa, että Mercedes keskittyy jälleen kerran asettamaan mittapuun suurten luksussedanien markkinoille. Tesla Model S, Porsche Taycan ja Audi e-Tron GT eivät ole yhtä hienostuneita, vaikka ne ovatkin jännittävämpiä sekä katsella että ajaa.
Hyperscreen
Kuten aiemmin mainittiin, uudessa EQS:ssä on suuri 56-tuumainen kojelautapaneeli, joka koostuu kolmesta suuresta infotainment-näytöstä, yhdestä kuljettajalle, yhdestä matkustajalle ja yhdestä keskusyksiköstä, joka on suunniteltu ohjaamaan useimpia auton toimintoja.
Kaksi 12,3-tuumaista näyttöä on varattu molemmille etumatkustajille, kun taas keskusnäytön koko on huikeat 17,7 tuumaa. Kaikki kolme näyttöä on integroitu kauniisti täyslasipaneelin taakse, mikä saa järjestelmän näyttämään samanaikaisesti hienostuneelta ja yhtenäiseltä.
Vaikka näyttääkin helpolta suunnitella vain muutama näyttö, näin ei kuitenkaan ole, sillä tämän järjestelmän oli täytettävä lukemattomia eri turvallisuusstandardeja aina turvatyynyjen sijoittelusta törmäysvyöhykkeisiin asti. Näin ollen Mercedes on suunnitellut Hyperscreenin niin, että se on turvallinen ja pystyy pehmentämään päätäsi onnettomuustilanteessa.
Tämä vaati vakavaa suunnittelua, koska kojelauta on vuorattu lasilla. Hyperscreenin paikallaan pitävät kiinnikkeet on suunniteltu kestämään iskuja joka kulmasta, jotta matkustajat eivät koskaan joutuisi kohtaamaan mitään mahdollisia turvallisuusriskejä.
Hyperscreenin edut
Kuten alussa mainittiin, Hyperscreen on yksi EQS:n puhutuimmista ominaisuuksista, mikä tarkoittaa, että monet ihmiset harkitsevat EQS:n ostamista sen vuoksi. Näin ollen on loogista tarkastella näyttöä hieman yksityiskohtaisemmin ja yrittää erottaa hyvät, huonot ja rumat puolet toisistaan.
Ensinnäkin näyttö näyttää upealta, eikä sitä voi mitenkään kiertää. Saatat olla ihmistyyppi, joka rakastaa vanhan koulukunnan painikkeita ja kytkimiä, ja se on ihan okei, mutta on kuitenkin melko vaikeaa löytää järjestelmää, joka vetäisi vertoja Hyperscreenille sekä siisteyden että futuristisen muotoilun osalta.
Kun kolme laajakuvanäyttöä on aivan näköetäisyydelläsi, etuna on se, että voit hallita lähes kaikkia auton toimintoja näytön kautta. Jos haluat, että navigointi on suoraan edessäsi, se onnistuu. Jos haluat, että musiikki näkyy edessä ja keskellä, se onnistuu.
Jos haluat muuttaa mittariston ulkoasua tai vähentää sisätilojen rumia kytkimiä, sekin onnistuu. Hyperscreen tarjoaa loputtomasti muokattavuutta sekä matkustajille että kuljettajalle.
Hyperscreenin haitat
Vaikka Hyperscreen näyttääkin hienolta, moni voi helposti hylätä sen, koska se tarkoittaa, että lähes kaikkia auton toimintoja voi ohjata vain suoraan näytön kautta. Tämä aiheuttaa paljon ongelmia, koska tällaiset järjestelmät häiritsevät monia kuljettajia aivan liikaa.
Lisäksi jos haluat säätää yksinkertaista istuma-asentoa, joudut käymään läpi useita valikoita ja alivalikoita päästääksesi käsiksi hallintalaitteisiin. Näin ei ollut muutama vuosi sitten, jolloin kaikki tarvittavat painikkeet olivat yksinkertaisesti suoraan istuimella.
Kaikki tämä edellyttää, että sinun on irrotettava katseesi tiestä, mikä voi johtaa katastrofaaliseen lopputulokseen, jos innostut liikaa. Jos näyttö jostain syystä sammuu, et voi hallita auton elintärkeitä toimintoja, mikä tarkoittaa, että tämä järjestelmä voi johtaa siihen, että jäät mahdollisesti jumiin.
UKK-osio
Kuinka hyvä Mercedes EQS on?
Mercedes EQS on Mercedeksen insinööritaidon huippu sekä sisältä että ulkoa, sillä siinä on enemmän antureita ja vempaimia kuin 99 prosentissa vastaavista autoista. Ulkonäkö ei ehkä ole kaunein, mutta se on toimiva ja linjassa sen kanssa, mitä Mercedes haluaa saavuttaa tulevaisuudessa.
EQS on Mercedeksen tulevaisuuden lipunkantaja, mikä tarkoittaa, että tähän autoon on panostettu paljon tutkimus- ja kehitystyötä, minkä vuoksi on vaikea päätellä, että EQS olisi huono auto. Näin ollen on turvallista sanoa, että EQS on todellakin todella hyvä auto, ja sinun kannattaa harkita sitä, jos olet kiinnostunut sähköauton ostamisesta.
Pitäisikö minun ostaa Mercedes EQS?
Se riippuu käyttöskenaariostasi, budjetistasi ja siitä, mitä haluat autolta. Jos sinulla on tapana ajaa autolla sekä pidempiä että lyhyempiä matkoja, EQS saattaa olla hyvä vaihtoehto, koska se on erinomainen lähes kaikissa suhteissa.
Jopa lähtötason malli maksaa kuitenkin noin 100 000 dollaria, ja mitä ylempään mallistoon pääset, sitä enemmän rahaa se vie pankkitililtäsi.
Kuinka nopea Mercedes EQS on?
Mercedes EQS:n huippunopeus on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa, koska Mercedes katsoo, että se on korkein nopeus, jolla voi ajaa vahingoittamatta järjestelmää tai menettämättä liikaa latausta. Huippumalli EQS 580:n pitäisi saavuttaa nopeus 100 km/h paikallaan pysähtymisestä helposti noin 4 sekunnissa.
On turvallista sanoa, että EQS ei ole läheskään niin nopea kuin useimmat suorituskykyiset sedan EV:t nykyään ovat, mutta se johtuu siitä, että Mercedes ei koskaan tarkoittanut EQS:ää suorituskykyiseksi autoksi. Mercedes sanoo kuitenkin myös, että täysimittainen suorituskykyinen versio on todennäköisesti tulossa pian.