Missä Mersuissa on luodinkestävät ikkunat?

Vuodesta 1928 lähtien Mercedes on muokannut tehtaalla monia malleja, kuten legendaarista Pullman 600 -mallia tai monia myöhempiä S-luokkia, erilaisilla suojaelementeillä, jotta matkustajat olisivat mahdollisimman turvallisia.

Tällaisiin ja moniin muihin malleihin on asennettu paksut luodinkestävät lasikerrokset, vahvistetut paneelit ovien alapuolelle ja monia muita turvallisuusominaisuuksia. Tällaiset ominaisuudet kestävät suurempikaliiperisia luoteja ja joissakin tapauksissa jopa räjähteitä.

Ensimmäinen malli, joka tarjosi tällaisen suojan suoraan tehtaalta, oli Nurburg 460 -malli, ja sen jälkeen Mercedes on vain parantanut turvallisuusominaisuuksiaan. Tämä on tärkein syy siihen, miksi monet maailman aristokraatit ovat liikkuneet tällaisilla ajoneuvoilla jo vuosikymmeniä.

Mercedes Benz 770 (w07)

Mercedes Benz 770, jota kutsuttiin nimellä Großer Mercedes (Suuri Mercedes), oli täysikokoinen Mercedes-luksusauto, joka rakennettiin tarjoamaan korkeinta mahdollista mukavuutta ja ylellisyyttä 1930- ja 40-luvuilla. Tämän mallin vetovoima oli niin suuri, että monet Kolmannen valtakunnan korkeimmat virkamiehet, Hitler mukaan lukien, käyttivät niitä päivittäisautoina.

770 oli uskomattoman suosittu aristokraattien keskuudessa, ja tämän vuoksi Mercedes alkoi tarjota 770:stä myös luodinkestävää versiota. Kolmannen valtakunnan korkeimpien virkamiesten lisäksi 770-malleja käyttivät myös paavi Pius XI ja Japanin keisari Hirohito.

Näissä ajoneuvoissa oli laajoja suojamateriaaleja, kuten 40 mm:n teräspanssarointi koko matkustamotilaa ympäröivässä metallityössä. 770:ssä oli myös luodinkestävä lasi, joka oli jopa 1,6 tuuman paksuinen. Tämä versio 770:stä painoi lähes 4,2 tonnia, ja myös pyörät ja renkaat kestivät useita erilaisia hyökkäyksiä.

  Voiko Mercedestä huoltaa missä tahansa?

Tyyppi 600/600 Pullman

Todennäköisesti kuuluisin maailman johtajille rakennettu Mercedes oli Pullman 600. Pullman esiteltiin vuonna 1963, ja se nousi heti silloisten luksusautojen listan kärkeen. Pullmanissa oli 250 hevosvoimaa, jotka saatiin kohtuullisen luotettavasta V8-moottorista. Myös muotoilu ja ominaisuudet auttoivat Pullmania saavuttamaan ikonisen aseman.

Jonkin ajan kuluttua Saksan hallitus pyysi panssaroitua versiota 600:sta, ja Mercedes keksi ”luodinkestävän” auton täysin uudelleen. Pullmanissa käytettiin enimmäkseen terässeosta tärkeimpien pintojen suojaamiseen ja keramiikkaa muiden pintojen suojaamiseen. Mercedes teki myös yhteistyötä eri lasivalmistajien kanssa, sillä Pullmanissa tarvittiin kaarevaa luodinkestävää lasia.

Panssaroitu Pullman 600 oli ensimmäinen täysin luodinkestävä malli, jonka Mercedes valmisti toisen maailmansodan jälkeen, ja autoa käytettiin kuningatar Elisabet II:n vierailulla. Kuningattaren käyttämässä autossa oli korkeampi erikoiskatto, jotta kuningatar pystyi pitämään hattunsa päässä ollessaan autossa.

Mercedes-Benz Guard -mallisto

Nykyään Mercedes tarjoaa Mercedes Benz Guard -divisioonan kautta myös luodinkestävillä ikkunoilla ja monilla muilla suojaelementeillä varustettuja tehdasautoja. Nykyään luodinkestävät versiot ovat enimmäkseen Maybach S650 -limusineja tai venytettyä Mercedes Pullman S650 -mallia.

Historian turvallisin Mercedes-auto on Mercedes Maybach S650. Tämä S-luokan versio sai korkeimman turvallisuusstandardin, ja se palkittiin myöhemmin VR10-ballistisella sertifikaatilla. Tämä sertifikaatti on varattu vain turvallisimmille siviiliautoille, joita rahalla voi ostaa.

Mercedes Pullman 650 ja ”tavallinen” luodinkestävä S650 saivat VR9-sertifikaatin, joka oli edelleen merkki uskomattoman korkeista turvallisuusstandardeista. Näiden ajoneuvojen tarkoituksena on tarjota mahdollisimman turvallinen ajokokemus, mutta ei tingitä ylellisyydestä. Sen lisäksi, että nämä ajoneuvot ovat turvallisia, ne on yleensä varustettu täydellä Mercedes Maybach -paketilla.

  Onko Mercedes mukava?

FAQ luodinkestävistä autoista

Mitkä ovat luodinkestävien autojen varjopuolet?

Nämä autot ovat turvallisin tapa kuljettaa VIP:istä ”VIP:iin” kuuluvia henkilöitä, eikä turvallisuudelle voi asettaa hintalappua. No, voit, koska nämä autot voivat maksaa yli 1,5 miljoonaa dollaria.
Taivaallisen korkeiden kustannusten lisäksi luodinkestävillä autoilla on myös muita huonoja puolia, kuten se, että näille autoille ei käytännössä ole käytettyjen autojen markkinoita.
Luotisuojatut autot ovat myös painavia, polttoainetehottomia, laiskoja ajaa ja joskus jopa pahasti tilavuudeltaan rajoittuneita. Niitä ei voi huoltaa tavallisilla jälleenmyyjien huoltoasemilla, eikä niissä voi käyttää tavallisia pyöriä ja renkaita. Kaikkien näiden autojen osien on täytettävä korkeimmat turvallisuusstandardit, mikä tarkoittaa, että ne ovat kalliita. Todella, todella kalliita.

Onko Mercedes Guard -ohjelmalle vaihtoehtoja?

On olemassa muutamia jälkimarkkinayhtiöitä, jotka yrittävät kilpailla Mercedeksen kanssa turvallisimman ajokokemuksen tarjoamisessa, mutta vain muutama niistä pääsee edes lähelle. Jotkut yritykset, kuten International Armoring Corporation, ovat valmistaneet luodinkestäviä Mercedes-autoja 90-luvulta lähtien.

Brabus on yritys, joka on tunnettu monien Mercedes-mallien laajamittaisesta muokkaamisesta vuodesta 1944 lähtien, ja Brabus on toiseksi suurin Mercedes Benzin virittäjä, joka jää jälkeen talon sisäisen AMG-osaston jälkeen. Brabus tarjoaa myös laajat luodinkestävät ominaisuudet ilman kompromisseja ylellisyyden suhteen.

Brabus tarjoaa tällä hetkellä Brabus Invicto VR6 G-lasi-Mersua. Tämä katumaasturi tarjoaa VR6-tasoista suojaa, mutta tämän G-luokan tärkein myyntivaltti on se, että panssarointi ja suojaus ovat näkymättömiä, etkä välttämättä edes huomaa sitä nähdessäsi.

  Miksi käytetty Mercedes S-luokka on niin halpa?

Mikä on maailman turvallisin luodinkestävä auto?

Maailman turvallisin auto on ”The Beast” eli Yhdysvaltain presidentin käyttämä Cadillac-limusiini. Cadillac on valmistanut presidentin bunkkeria jo vuosikymmeniä, ja uusin näyttää tosiaan turvallisimmalta nelioviselta autolta, jota on koskaan valmistettu.

The Beast on suljettuna 100-prosenttisesti suljettu, joten haitalliset kemikaalit eivät pääse koskaan tunkeutumaan autoon. Pedon ovet ovat 8 tuumaa paksut ja painavat yhtä paljon kuin Boeing 757:n ovi. Ovissa on 5 kerrosta lasia ja muovia, ja ne ovat täysin turvassa kaikilta panssarinläpäiseviltä luodeilta.

Pedon koko alusta on vuorattu paksuilla teräslevyillä, ja pyörät ja renkaat ovat teräsvahvistettuja. Beast pystyy ajamaan, vaikka renkaat tuhoutuisivat. Autossa on myös presidentin vermeet, pari haulikkoa, kyynelkaasulokerot, uskomattoman kehittyneet GPS- ja viestintäjärjestelmät.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z