Missä mersun malleissa on turbodiesel?

Mercedes tarjoaa tällä hetkellä sekä bensa- että dieselmoottoreita lähes jokaiseen malliin. Vaikka dieselmoottorit eivät ole vaihtoehto Yhdysvalloissa, Euroopassa dieselmoottorit ovat yhtä suosittuja, ellei jopa suositumpia kuin kaasu- eli bensiinimoottorit.

Mercedeksen nykyiset dieselmoottorit ovat kaukana menneisyyden likaisista dieselmoottoreista. Nämä moottorit ovat yleensä polttoainetaloudellisempia kuin vastaavan tehoiset bensiinimoottorit, eivätkä ne ole niin saastuttavia kuin voisi olettaa.

Dieselkäyttöiset Mercedes-sedanit

Mercedes C-luokka on Mercedes-malliston pienin sedan. W205-Mersu korvataan tänä vuonna, mutta Mercedes tarjoaa W205-C-luokkaa edelleen muutamalla diesel-vaihtoehdolla. Kaikissa turbodieselmalleissa on 2,0-litrainen nelisylinterinen, ja voit valita myös C300 BlueTec -hybridimallin.

Suurempi E-luokka tarjoaa myös muutaman turbodiesel-vaihtoehdon. Valikoima alkaa E220d-mallilla, joka on varustettu 2,0-litraisella turbodieselmoottorilla, joka on samanlainen kuin C300 BlueTec -mallissa. Tämä moottori tuottaa noin 200 hevosvoimaa, ja se tarjoaa myös hyvän polttoainetehokkuuden. Tämä moottori voidaan yhdistää myös sähkömoottoriin E300de-mallissa.

E-luokassa on myös muutama 6-sylinterinen turbodieselmoottori, toisin kuin C-luokassa. E350d:ssä ja E400d 4MATIC:ssä on molemmissa 3,0-litrainen turboahdettu rivikuutosmoottori, joka pystyy 260-340 hv:n tehoon kyseisestä mallista riippuen.

Vastikään julkaistussa S-luokassa on melko vaikuttava 3,0-litrainen turboahdettu 6-sylinterinen OM656-dieselmoottori. Tämä moottori käyttää voimanlähteenä lähtötason S350d:tä ja S400d:tä. OM656-moottorin teho S400d-mallissa on 340 hv, mikä tekee siitä kaikkien aikojen tehokkaimman Mercedes-dieselmoottorin.

Dieselmoottoriset Mercedes-maasturit

Mercedes tarjoaa myös dieselversioita koko SUV-mallistostaan. Nämä mallit eivät ole myynnissä Yhdysvalloissa, mutta muualla maailmassa voi valita kaasu- tai dieselkäyttöisten Mercedes-mallien välillä. Joitakin katumaastureita voi myös valita diesel/sähköhybridinä.
Kyseessä ovat samat moottorit kuin sedaneissa. 2,0/2,1-litrainen turbonelosylinteri on GLA:ssa tai GLC:ssä ja jopa joissakin GLE-malleissa. GLS puolestaan saa 3,0-litraisen turboahdetun rivikuutosmoottorin.

  Mikä on paras Mercedes perheelle?

G-luokkaan voi valita myös turboahdetun dieselmoottorin. Kyseinen malli on G350d, jonka voimanlähteenä on 3,0-litrainen 6-sylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 282 hv. Joidenkin mielestä tämä moottori on täydellinen vaihtoehto G-luokkaan, sillä se tarjoaa runsaasti vääntöä kohtuullisempaan hintaan verrattuna bensiinikäyttöiseen G-luokkaan.

Miksi Yhdysvalloissa ei ole Mercedeksen dieselvaihtoehtoja?

Vuonna 2017 vain 3 % Yhdysvalloissa vuonna 2017 myydyistä Mercedes-autoista oli dieseleitä. Alhaisen myynnin ja yleisesti dieseleitä kohtaan kasvavan vastenmielisyyden vuoksi Mercedes on sittemmin lopettanut dieselmoottoreiden tarjoamisen Yhdysvalloissa.

Useimmat amerikkalaiset suosivat kaasuautoja, sillä polttoaineen hinnat eivät yleensä ole niin huonoja kuin Euroopassa. Suurin osa dieselkäyttöisistä autoista Yhdysvalloissa on yleensä lava-autoja ja hyötyajoneuvoja, joten dieselmoottori luksusautossa ei ole yhtä houkutteleva.

Jotkut skandaalit, kuten VAG:n Dieselgate-skandaali, ovat vähentäneet dieselautojen houkuttelevuutta Yhdysvalloissa entisestään. Toinen syy siihen, miksi Mercedes lopetti dieselmoottoreiden tarjoamisen Yhdysvalloissa, on se, että amerikkalaiset asiakkaat eivät pysty käyttämään oikeaa dieselpolttoainetta, jota dieselmoottoriset Mercedes-mallit edellyttävät.

Useimmilla yhdysvaltalaisilla huoltoasemilla on tarjolla suuri biodieselosuus, jopa 20 prosenttia. Mercedeksen autoissa biodieselin osuus dieselseoksessa on alle 5 prosenttia. Korkeaprosenttiset biodieselseokset voivat heikentää moottorin toimintaa ja aiheuttaa monia ongelmia myöhemmin. Jotkut uskovat, että tämä on tärkein syy siihen, miksi Mercedes lopetti dieselmoottoreiden tarjoamisen Yhdysvalloissa.

Lopettaako Mercedes dieselmoottoreiden tarjoamisen myös muilla markkinoilla?

On melko epäselvää, aikooko Mercedes lopettaa dieselmoottoreiden tarjoamisen kokonaan. Uudemmat mallit viittaavat siihen, että dieselmoottori ei ole katoamassa mihinkään, sillä jotkut dieselmoottorit, kuten OM656, ovat luotettavia, tehokkaita ja tehokkaita samaan aikaan.

  Onko Mercedes-maasturi kallis ylläpitää?

Monet hallitukset ehdottavat dieselmoottoreiden kieltämistä seuraavien 5-10 vuoden aikana, mutta tämä on vielä alkuvaiheessa, ja on vaikea sanoa, toteutuuko se koskaan. Monissa kaupungeissa eri puolilla maailmaa vaaditaan myös ruuhkamaksua, joka on yleensä paljon pahempi dieselmoottorille.

Kaasu vs. diesel vs. sähkö

Mitkä ovat dieselmoottorin edut verrattuna kaasukäyttöiseen moottoriin?

Dieselmoottori tarjoaa yleensä enemmän vääntöä, on polttoainetehokkaampi ja maksaa enemmän käytettyjen moottoreiden markkinoilla. Dieselmoottorit ovat parempi vaihtoehto moottoritieajoon, sillä nykyaikaiset dieselmoottorit kuluttavat paljon vähemmän polttoainetta.

Tästä huolimatta kaasumoottori on paremmin kaupunkiajoon räätälöity ja yleensä hienostuneempi kuin dieselmoottori, jonka ääni on usein traktorimaisen kuuloinen. Lisäksi nykyaikainen kaasumoottori ei yleensä ole yhtä haitallinen ympäristölle.

Dieselmoottorin odotetaan myös kestävän kauemmin kuin kaasumoottorin, mutta kaasumoottori ei rikkoudu yhtä usein.

Mitkä ovat sähkömoottoreiden edut verrattuna perinteisiin polttomoottoreihin?

Sähkömoottorit ovat paljon vähemmän haitallisia ympäristölle kuin perinteiset polttomoottorit. Akkujen valmistusprosessi ei kuitenkaan ole aivan ympäristöystävällinen. Sähkömoottorit ovat vielä alkuvaiheessa, ja tämän odotetaan paranevan ajan myötä.
Sähkömoottori voi tuottaa 100 prosenttia tehostaan millä tahansa kierroslukualueella, mutta perinteisen polttomoottorin on pilaannuttava tiettyyn kierroslukualueeseen asti tuottaakseen maksimitehonsa. Tämä merkitsee sähkömoottoreille parempia kiihdytysaikoja.

Perinteisen polttomoottorin kanssa elämisen helppous on edelleen sähköautojen veroista, sillä suurin osa maailmasta ei ole vielä valmis siirtymään kokonaan siihen. Lisäksi perinteisten polttomoottoreiden käyttöikä on paljon pidempi, koska akkuja ei tarvitse vaihtaa kokonaan, kun ne vanhenevat ja muuttuvat käyttökelvottomiksi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z