Missä mersussa on siipiovet?

Gull-wing-ovi on ylhäältä saranoitu ovi, jonka teki tunnetuksi legendaarisen 300SL-mercedeksen legendaarinen tieliikenneversio 1950-luvulla. Sittemmin lokasuojaovet ovat löytäneet tiensä toiseen Mercedes-malliin, SLS:ään.

Mercedes 300SL on nykyään uskomattoman suosittu klassikkoauto, ja lokasuojaovet ovat varmasti yksi syy siihen. Myös Tesla on esitellyt oman versionsa Gullwing-ovista huippumaasturissa Model X:ssä, joita kutsutaan Falcon-oviksi.

Mercedes 300SL

Mercedes-Benz 300SL (alustakoodi W 198) esiteltiin vuonna 1952 kilpa-ajokäyttöön ja vuonna 1954 2-paikkaisena maantiekäyttöön tarkoitettuna urheiluautona. SL:n tieliikenneversiota tarjottiin roadster- ja coupe-muodossa.

300SL:n voimanlähteenä oli 2,9-litrainen 6-suorakaasumoottori, joka oli yhdistetty 4-vaihteiseen manuaalivaihteistoon. 300SL:n teho oli 240 hv ja vääntömomentti 217 lb-ft. Auto painoi vain noin 3440 kiloa coupe-mallissa ja hieman enemmän roadster-mallissa, minkä ansiosta 300SL oli melko urheilullinen jopa nykypäivän standardien mukaan.

300SL:n syntymän jälkeen mallin suosio on noussut huimasti, sillä monien mielestä 300SL on kaikkien aikojen kaunein klassikkoauto. Suosion myötä myös arvo on noussut pilviin. 300SL:n alkuperäinen arvo oli noin 7 000 dollaria coupen osalta (ei inflaatiokorjattuna).

Nykyään kunnollinen 300SL coupe maksaa jopa 1-3 miljoonaa dollaria. Arvon odotetaan vain nousevan, sillä 300SL ei näytä merkkejä siitä, että se olisi rauhoittumassa. Coupé-versio on vieläkin keräilykelpoisempi, osittain siksi, että roadsterissa ei ole Gullwing-ovia.

Mercedes SLS AMG

Mercedes SLS AMG esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2010 ikonisen Mercedes 300SL:n henkisenä seuraajana. SLS:stä on saatavana myös coupe-versio, joka on varustettu Gullwing-ovilla, tai roadster-versio, jossa on tavalliset ovet, aivan kuten 300SL:ssä.

  Onko Mercedes parempi kuin Rolls-Royce?

SLS on varustettu yhdellä kaikkien aikojen arvostetuimmista AMG-moottoreista, 6,2-litraisella V8-luonnonmoottorilla, joka on yhdistetty 7-vaihteiseen kaksoiskytkin-automaattivaihteistoon ja joka tuottaa jopa 631 hevosvoimaa (468 lb-ft) ja tehokkaimmassa Black Series -versiossa.

SLS:n arvo on myös noussut tasaisesti viime vuosina, ja nykyään kunnollisesta yksilöstä odotetaan maksettavan vähintään 150 000 dollaria, ja rajoitetusti saatavilla olevasta SLS AMG Black Series -huippumallista reilusti yli 600 000 dollaria.

SLS:n tuotanto lopetettiin vuonna 2015, ja sen korvasi myöhemmin AMG GT, joka on myös tulossa elinkaarensa päähän vuonna 2022. Vaikka AMG GT oli myöhäisempi malli, vain AMG GT Black Seriesissä oli enemmän tehoa kuin SLS AMG Black Seriesissä.

SLS AMG:n odotetaan myös pärjäävän tulevina vuosina paremmin arvossaan, osittain siksi, että AMG GT:tä ei ole varustettu lokasuojaovilla, ja myös ikonisen 6,2-litraisen, luonnollisesti imettävän V8-moottorin vuoksi.

Lokkiovien vaikutus auton arvoon

Useimmat mallit menestyvät paremmin roadster-muodossa kuin coupé-muodossa. Jotkin autonvalmistajat, kuten Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Mclaren ja monet muut, tarjoavat avoautomalleja, joista maksetaan huomattava lisämaksu coupé-malliin verrattuna. Myös käytettyjen autojen arvo suosii enemmän avoautomalleja.

Mutta 300SL:n ja SLS AMG:n tapauksessa coupea pidetään lähes aina keräilykelpoisempana lokasuojaovien vuoksi, joten niiden arvo on korkeampi kuin roadster-muodossa. Historian saatossa vain muutama auto on tullut tehtaalta lokasuoja-/Falcon-ovilla.

  Onko Mercedes parempi kuin Cadillac?

Pagani Huayra on italialaisen putiikkivalmistajan Pagani Automobilin valmistama eksoottinen miljoonien dollareiden hyperauto. Huayraa on saatavana myös roadster- ja coupe-muodossa, ja monet harrastajat ovat ilmaisseet vihamielisyytensä, koska roadsterissa on tavalliset ovet.

Gullwing-ovet FAQ

Mitä eroa on lokasuojaovien ja perhos-/saksiluukkujen välillä?

Butterfly/Scissor-ovet ovat perusta suurissa V12-moottorisissa Lamborghini-malleissa, kuten Aventadorissa tai Murcielagossa. Myös Ferrari tarjoaa perho-ovia V12-huippumalleissaan, kuten Ferrari LaFerrarissa tai Ferrari Enzossa.
Näiden ovien saranat ovat samassa paikassa kuin tavallisten ovien, mutta saranamekanismi on erilainen, joten ovet avautuvat joko perhosen näköisesti tai kulmikkaammin saksimaisesti.
Rolls Roycen kaltaiset merkit tarjoavat niin sanottuja ”itsemurhaovia”, jotka ovat saranoitu taaksepäin, jotta oviaukko olisi mahdollisimman leveä juhlapukuun pukeutuneelle henkilölle. Autoteollisuudessa on myös muutamia muita ovityyppejä, mutta perhonen/saksi- ja lokasuojamalleja pidetään kaikista siisteimpinä.

Mikä on paras Mercedes SL -malli ostettavaksi?

Arvon kannalta SLS AMG Black Series vaikuttaa kyllä parhaalta ostettavaksi, mutta SLS AMG BS maksaa paljon enemmän kuin muu SLS-mallisto. Black Series on myös urheilullisin, tehokkain ja viihdyttävin ajettava malli, mutta myös rajoitetuin kaikista.

Kun valitaan coupen ja roadsterin välillä, coupe vaikuttaa kuitenkin paljon suositummalta vaihtoehdolta käytettyjen autojen markkinoilla. Lokkiovien ja ajo-ominaisuuksien ansiosta coupe vaikuttaa kaiken kaikkiaan paremmalta ostokohteelta. Coupén arvon odotetaan myös nousevan tasaisemmin kuin roadsterin.

  Kuinka kauan Mercedeksen moottorit kestävät?

Aikooko Mercedes julkaista uuden mallin, jossa on lokasuojaovet?

Mitään nykyisiä malleja ei tarjota gullwing-ovilla, ja Mercedes ymmärtää, että gullwing-ovivaihtoehto on uskomattoman arvokas tuotemerkille, joten Mercedes todennäköisesti tarjoaa gullwing-ovia vain parhaisiin ja arvokkaimpiin malleihin.

Ehkä AMG GT:n seuraaja tarjoaa gullwing-ovet, mutta tällä hetkellä GT:n seuraajasta ei ole mitään viitteitä. Vielä on epäselvää, milloin Mercedes aikoo tarjota auton, jossa on gullwing-ovet, mutta kun he lopulta päättävät tehdä niin, siitä tulee varmasti suosittu malli.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z