Mitä eroa on pistokehybridillä ja tavallisella hybridillä?

Maailmamme kehittyy jatkuvasti, uusia teknologioita paljastuu päivittäin, ja näyttää siltä, että olemme loistavan EV-autovallankumouksen kynnyksellä. Näyttää kuitenkin myös siltä, että vallankumous ei ole saavuttamassa meitä niin nopeasti kuin jotkut uskovat, mikä jättää tilaa hybrideille ja sähköautoille todistaa meille toisin.

Oli miten oli, on olemassa monia erilaisia hybridiajoneuvoja. Sana ”hybridi” tarkoittaa vain ”sekalaista alkuperää”, ja toteutustapa on maailmojen päässä toisistaan. Joka tapauksessa perinteinen hybridi ja pistokehybridi (PHEV) ovat kaksi suosituinta hybridiautotekniikan toteutusta.

Kaksi tärkeintä eroa perinteisen hybridin ja plug-in-hybridin välillä ovat akun koko ja mahdollisuus kytkeä auto seinään latausta varten. Kaikki tämä tarkoittaa sitä, että plug-in-hybridillä voi todellakin ajaa pelkällä sähköllä, kun taas perinteistä hybridiä ei voi ajaa pelkällä akulla.

Hybridin tehokkuus riippuu kuitenkin pitkälti siitä, miten sitä ajetaan, eivätkä useimmat ihmiset nauti näistä erittäin korkeista MPG-tuloksista. Jos suhteellisen paremmat MPG-tulokset yhdistetään valtion tukiin ja alhaisiin verovelvoitteisiin, hybridi voi yhtä hyvin olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.

Tavanomaiset hybridiajoneuvot: Perusasiat

Aivan ensimmäinen hybridi ei itse asiassa ollut nykyään ikoninen Toyota Prius, vaan pikemminkin oudon muotoinen Honda Insight -viistoperäauto, joka ei koskaan saanut ansaitsemaansa tunnustusta. Tavanomaiset hybridit käyttävät moottoriaan akun lataamiseen ajon aikana, joten niitä ei tarvitse kytkeä verkkovirtaan.

  Voiko auton pyöräkokoja vaihtaa?

Polttomoottoriautoon verrattuna perinteinen hybridi tarjoaa paremman polttoainetehokkuuden, erityisesti kaupunkiliikenteessä, jossa auto pysähtyy ja menee. Tämä saavutetaan käyttämällä regeneratiivista jarrutustekniikkaa, joka ottaa talteen jarrutuksessa käytetyn hukkaenergian ja varastoi sen akkuun myöhempää käyttöä varten.

Kaikki tämä tarkoittaa, että perinteinen hybridi ei ole kovinkaan tehokas ajettaessa maantienopeuksilla. Koska näitä ei voi kytkeä verkkovirtaan ja koska suurinta osaa niistä ei voi ajaa vain sähköllä, ne eivät ole ympäristötietoisten kuljettajien kannalta yhtä kiinnostavia kuin plug-in-hybridit.

Plug-In-hybridit: Perusasiat

Kuten aiemmin todettiin, pistokehybridit on varustettu huomattavasti suuremmilla akuilla, joiden ansiosta ne voidaan ladata joko tavallisesta 120 voltin kotitalouspistorasiasta tai tehokkaammasta 240 voltin latausasemaan luokitellusta pistorasiasta.

Näiden kahden lataustavan välinen latausero on valtava, sillä tavallisen Toyota-hybridin lataaminen 120 voltin pistorasiassa kestää jopa 6 tuntia, kun sen toimintasäde on 25 mailia. Toisaalta, jos sama auto kytketään 240 voltin latausinfrastruktuuriin, latausajat ovat yli kaksi kertaa nopeampia.

Plug-in-hybridit ovat järkeviä vain, jos lataat ne säännöllisesti, jos et, niissä ei ole mitään järkeä, koska et näe kaikkia niitä hämmästyttäviä MPG-tuloksia, mutta maksat kuitenkin plug-inistä huomattavasti enemmän kuin perinteisestä hybridistä.

Polttomoottoriautot vs. hybridit vs. sähköautot

Polttomoottoriautot ovat edelleen paras ja mukavin tapa ajaa autolla päivittäin, ja se on tosiasia suurimmalle osalle ihmisistä. Joissakin paikoissa hybridillä tai sähköautolla ajaminen on järkevämpää, mutta useimmissa tapauksissa se on paljon vaikeampaa, koska se vaatii hieman enemmän suunnittelua, jos haluat tehdä pitkän matkan matkoja.

  Parhaat kompaktit autot pitkille kuljettajille

Jos omistat polttomoottoriauton, sinun tarvitsee vain nousta kyytiin ja ajaa ja huolehtia auton tankkaamisesta, kun tilanne sitä vaatii. Toisaalta sähköautoja on ladattava pidempiä aikoja, mikä on aivan uusi tekijä, joka ei aiemmin ollut mukana.

Jos käytät sähköautoa niin, että kaikki nämä tekijät on otettu huomioon, on järkevää omistaa sähköauto ja ajaa sillä päivittäin. Toisaalta hybridiajoneuvot ovat hyvin pitkälti samanlaisia kuin sähköautot, kun on kyse hybridiajoneuvon kanssa elämisestä, mutta ne antavat myös mahdollisuuden olla joustavampi, jos niin haluat.

UKK-osio

Ovatko pistokehybridit parempia kuin perinteiset hybridit?

Kyllä, ne ovat, mutta vain jos käytät niitä sellaisenaan. Tämä tarkoittaa, että sinun on ladattava pistokehybridisi aina, kun se on tarpeen. Jos et tee niin, tavanomainen hybridi on parempi vaihtoehto, koska se maksaa vähemmän.

Toyota Priuksen upouusi perinteinen hybridiversio maksaa noin 24 000 dollaria, mutta Toyota Prime (Plug-in-versio) maksaa lähes 4 000 dollaria enemmän. Lisäksi tavallisen Toyota Priuksen tavaratila on 27,4 kuutiometriä, kun taas Prime-version tavaratila on alle 20 kuutiometriä.

Voiko perinteisellä hybridillä ajaa vain sähköllä?

Joillakin tavanomaisilla hybrideillä voi ajaa pelkällä sähköllä, mutta kantama on vähintäänkin rajallinen. Perinteiset hybridit luottavat aina polttomoottoriin, ja sähkömoottori kytkeytyy vain vähän avuksi, koska akku ei pysty tuottamaan tarpeeksi mehua pyörille yksinään.

  Voivatko hybridiautot kulkea pelkästään sähköllä?

Jos siis olet ihmistyyppi, joka haluaa nauttia hieman suuremmasta tehokkuudesta, mutta ei jaksa vaivautua kytkemään autoa koko ajan verkkovirtaan, on parempi valita perinteinen hybridi.

Pitäisikö minun ostaa pistokehybridi vai sähköauto?

Jos olet epävarma EV:n ostamisesta, pistokehybridin ostaminen on loistava tapa kokea, mitä EV-omistajuuden pitäisi olla, mutta samalla sinulla on polttomoottori, joka pitää huolta sinusta, jos unohdat ladata auton.

Plug-in-hybridit ovat todellinen välivaihe täysimittaisen sähköauton ja polttomoottorin välillä, mikä tekee niistä kiinnostavia niille, jotka haluavat molempien maailmojen parhaat puolet. Jos kuitenkin luulet olevasi valmis todelliseen sähköautokokemukseen tai omistat jo useita autoja, sähköauton ostaminen antaa sinulle kaiken mahdollisen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z