Mitä käytettyjä katumaastureita minun pitäisi välttää?

Vuonna 1984 Jeep esitteli Jeep Cherokee XJ:n, ja monet uskovat, että kyseessä on historian ensimmäinen maasturi. Siitä lähtien katumaasturit ovat kehittyneet yhä paremmiksi, mutta jotkut niistä eivät ole onnistuneet vuosikymmenien tutkimus- ja kehitystyön jälkeenkään.

Elämme katumaastureiden aikakautta, mikä tarkoittaa, että tarjolla on paljon loistavia katumaasturivaihtoehtoja, uusia tai käytettyjä. Ennen kuin lähdet kuitenkin etsimään seuraavaa maasturia, muista ohittaa nämä, jotta voit elää terveellisempää ja stressittömämpää elämää.

Listan aloittavat 2005 V6 Chevy Equinox, 2008/09 Buick Enclave ja 2011/2013 Dodge Durango. Lisäksi kannattaa jättää väliin myös Ford Explorer 2002-2004, Honda CR-V 2015 ja monet Jeep Cherokee -mallit.

Alkaen tavallisesta 2014/15-mallista, jonka jälkeen tulevat 2014/15 Grand Cherokee ja 02/07 Jeep Liberty. Lisäksi 2012-2014 Kia Sorentoa on vältettävä kaikin keinoin. Sama pätee 2005-2008 Nissan Pathfinderiin ja 2006-2008 Toyota RAV-4:ään.

2005 V6 Chevy Equinox.

Chevy Equinox vaikuttaa kohtuullisen halvalta vaihtoehdolta monille uudemmille kompaktimaastureille. 3,4 litran V6-koneella varustetun vuoden 05 sukupolven tiedetään kuitenkin toimineen huonosti viallisen jäähdytysjärjestelmän vuoksi. Vaikka ongelma ei ehkä vaikuta kovin vakavalta, se voi helposti räjäyttää moottorin pään tiivisteen.

Jos näin tapahtuu, ja näin käy, se tarkoittaa, että edessäsi on todennäköisesti moottorin täydellinen uusiminen tai vaihtaminen, ja on turvallista sanoa, että käytetty 05 Equinox ei ole nykyään niin kallis auto, että moottorin uusiminen olisi järkevää. Vältä sitä ja säästä itsesi päänsäryltä.

  10 parasta käytettyä työmatka-autoa

2011-2013 Dodge Durango

Dodge Durango on melko suosittu katumaasturi, mutta joitakin mallivuosia kannattaa välttää kaikin keinoin. Vuosien 2011-2013 Durangoa vaivaa tunnettu TIPM-ongelma (Totally integrated power module), joka aiheuttaa kaikenlaisia sähköongelmia ja toimintahäiriöitä.

Dodge jopa kutsui takaisin joukon 2011-2013-malleja juuri tästä syystä, ja paras idea olisi jättää nämä vuosimallit kokonaan väliin. Myös vuosien 1999-2000 Durango-mallit kannattaa jättää väliin, koska niissä oli uskomattoman epäluotettavat moottorit.

2000-2004 Ford Explorer

Me kaikki tiedämme, että Ford Explorerilla on tapana olla ongelmia, mutta vuosimalli 2000-2004 on kuuluisa äärimmäisen surkeasta vaihteistosta. Parin hyvämaineisen lähteen mukaan jopa eräs Ford-jälleenmyyjä sanoi, että jopa 10 prosentissa näistä Explorer-malleista on väistämättä vaihteisto-ongelmia, jotka vaihtelevat kovista vaihdoista, vaihteiden liukumisesta ja monista muista vaihteisto-ongelmista.

Joidenkin vanhempien mallien tiedetään menevän kokonaan epäkuntoon, ja siksi niitä kaikkia pitäisi vain välttää. On hyvin vaikea perustella vaihteiston täydellistä uusimista jo 50-100 000 kilometrin jälkeen. Jos ollaan täysin rehellisiä, hyvin koottu auto ei tarvitsisi vaihteiston vaihtoa edes kaksinkertaisella määrällä.

2014-2015 Jeep Grand Cherokee

Vaikka Jeep väitetysti keksi maasturin, näyttää siltä, että jossain vaiheessa he unohtivat, miten sellainen tehdään. Vuosina 2014-2015 jo mainitut FCA:n TIPM-ongelmat ovat vaivanneet myös Grand Cherokeeta. Durango oli viallinen lähinnä TIPM-ongelman takia, mutta Cherokee on paljon enemmän ongelmia.

Suurin ongelma on vaihteisto, sillä joidenkin Grand Cherokee -mallien tiedetään vain lähtevän rullaamaan, vaikka ne olisivat pysäköintitilassa. Muutamia traagisia tapauksia on sattunut, jotka ovat liittyneet juuri tähän ongelmaan. Tämän lisäksi Grand Cherokeella on ollut ongelmia myös maassa pysymisen kanssa, koska jotkut niistä ovat onnistuneet päätymään katolleen.

  Kumpi on parempi nahka- vai kangasistuin?

2006-2008 Toyota RAV 4

On vaikea uskoa, että mitä tahansa Toyota-mallia, saati sitten RAV4:ää, pitäisi välttää. Valitettavasti aikoinaan Toyotallakin oli niin vakavia ongelmia, että tietty malli meni täysin pilalle. Vuosien 2006-2007 ja 2008 mallien tiedetään käyttävän aivan liikaa öljyä, niin paljon, että joskus on vaikea pysyä perässä.

Parin raportin mukaan jopa neljännes öljystä oli loppunut jo noin 1000 kilometrin jälkeen. Vaikka Toyota ei ole koskaan täysin tunnustanut tätä ongelmaa, tätä RAV4-mallia on vain parasta välttää, ei tarvitse riskeerata.

FAQ-osio

Onko totta, että joitakin malleja tulisi välttää kokonaan?

Melkein jokaisella tällä listalla olevalla katumaasturilla on hyvin dokumentoitu historia erilaisista ongelmista, mutta tämänkaltaisten listojen pitäisi kuitenkin toimia vain reittipisteenä niille, jotka ovat kiinnostuneita siitä, mitä kannattaa varoa. Totuus on, että jokainen auto on ainutlaatuinen, ja ilman asianmukaista tarkastusta jokaista käytettyä katumaasturia tulisi välttää.

Tästä huolimatta, jos kyseinen auto on suhteellisen uusi ja sitä myy hyvämaineinen jälleenmyyjä, on todennäköistä, että auto on hyvässä kunnossa. Oli miten oli, on aina hyvä ajatus perehtyä hieman tarkemmin kuhunkin autoon ennen kuin vetää liipaisimesta ja ostaa sen.

Onko takaisinkutsun jälkeinen auto turvallinen ostaa?

Ei ole mikään salaisuus, että moniin malleihin kohdistuu takaisinkutsu tai kaksi, ja tällaisten autojen myynti paljon halvemmalla kuin ennen saattaa houkutella. Kaikki riippuu kuitenkin siitä, mitä takaisinkutsu koskee. Jos kyseessä on vain rutiiniongelma, joka ei vaikuta mihinkään muuhun ja joka voidaan helposti korjata, tällainen auto on varkaus.

  Mitkä autot sopivat lihaville kuljettajille?

Jos tällaiset ongelmat kuitenkin liittyivät moniin muihin auton elintärkeisiin järjestelmiin, on vain parasta välttää näitä autoja ja ehkä harkita niitä joskus tulevaisuudessa, jos kaikki järjestyy.

Mikä on historian huonoin maasturi?

On vaikea valita yksittäistä mallia kaikkien aikojen huonoimmaksi katumaasturiksi, mutta jos pitäisi valita, sanoisin, että Pontiac Aztek on se. Ensinnäkin Aztek näyttää kauhealta, edes itse Heisenberg ei voinut auttaa. Toiseksi, sisätilat näyttivät oudoilta ja ne olivat halvat ja täysin tylsät.

Kolmanneksi, ja mikä tärkeintä, Aztek kävi läpi useita takaisinkutsuja, ja muutamat niistä olivat todella vakavia. Aztek oli tuomittu alusta alkaen, ja vain noin viiden vuoden kuluttua projekti hylättiin, eikä Aztecia enää ollut, onneksi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z