Mitä pahaa sähköautoissa on?

Sähköautot valtaavat hitaasti mutta varmasti alaa, ja siksi on oikein, että kritisoimme niitä, jotta voimme parantaa tekniikkaa entisestään. Loppujen lopuksi kysymysten esittäminen on fiksua, ja sen pitäisi auttaa meitä saamaan lopulta oikeita vastauksia.

Tästä huolimatta sähköautot ovat kalliita, ja markkinoilla on vain pari suhteellisen edullista sähköautoa. Toiseksi sähköautot kärsivät pitkistä latausajoista, ja monilla alueilla ympäri maailmaa on edelleen huono latausinfrastruktuuri.

Toinen suuri haittapuoli on range anxiety, sillä koskaan ei voi olla varma, kuinka kauan voi ajaa ennen kuin akku tyhjenee. Jotkin kaupungit eivät pysty tukemaan sähköautojen vallankumousta vakavan sähköpulan vuoksi. Tämä tarkoittaa, että koko sähköverkon on oltava paljon kehittyneempi, jotta voimme siirtyä siihen kokonaan.

Lopuksi totean, että vaikka suorituskyky voi olla aivan mieletön, sähköautot ovat aivan liian robotisoituja ja aistivapaita, joten ei ole mitään järkeä ostaa ”suorituskykyistä” sähköautoa. Toki pystyt kiihdyttämään alle kahdessa sekunnissa sataan kilometrin tuntinopeuteen paikallaan pysähtymisestä, mutta siinä kaikki.

Sähköautot maksavat edelleen aivan liikaa rahaa.

Monet maat eri puolilla maailmaa tarjoavat valtion avustuksia niille, jotka haluavat investoida sähköautoon. Nämä avustukset ovat kuitenkin erittäin rajallisia, ja ne todennäköisesti katoavat, kun ihmiset alkavat ostaa sähköautoja laajemmassa mittakaavassa. Lisäksi maat tarjosivat ennen veronalennuksia sähköautoja ostaville, mutta monet maat eivät enää tee niin.

  Autot, joiden arvo alenee vähiten

Oli miten oli, sähköautot maksavat edelleen aivan liikaa rahaa, ja monet ihmiset uskovat, että jotkin merkit, kuten Tesla, eivät täytä edes laadunvalvonnan vähimmäisvaatimuksia. Käytettyjä sähköautoja on myös erittäin vähän. Jos haluat vain suhteellisen edullisen käytetyn auton, sinun on edelleen pakko valita perinteisellä polttomoottorilla tai hybridillä varustetut autot.

Huonot latausajat ja latausinfrastruktuuri

Sähköauton omistamisen pahin puoli on kiistatta se, että joskus joudut lataamaan muutaman kerran ennen kuin pääset parinsadan kilometrin päässä olevaan määränpäähäsi. Kyllä, sinun pitäisi tehdä sama tavallisella polttomoottoriautolla, mutta lyhyt tankkauspysähdys kestää muutaman minuutin, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Toisaalta sähköauton lataaminen voi joskus kestää jopa 3 tuntia. Sitä paitsi sähkölatureita ei ole läheskään yhtä laajalti saatavilla kuin tavallisia bensa-asemia. Keskimääräisellä huoltoasemalla on noin 4-8 pumppua, ja tavallisella latauspaikalla on enintään 4 paikkaa.

Sähköverkon puutteet

Monet suuret kaupungit ja kaupunkikeskukset ympäri maailmaa kärsivät vakavasta sähköpuutteesta, jopa niin paljon, että ne joutuvat joskus turvautumaan energian tuontiin läheisistä maista, joissa voi myös olla pulaa sähköstä. Jos siirrymme sähköautoihin liian pian, saatamme kohdata hälyttäviä sähköpulmia.

Vielä on epäselvää, miten monet hallitukset eri puolilla maailmaa aikovat puuttua tähän ongelmaan, mutta on turvallista sanoa, että massiivinen EV-vallankumous edellyttää yhtä massiivista muutosta sähkövoimainfrastruktuurissa. Todennäköisesti olemme todennäköisesti menossa kohti ydinvoimaa laajemmassa mittakaavassa, mikä on samaan aikaan sekä hyvä että huono asia.

  Mikä on hiljaisin ja tasaisin auto?

Sähkökäyttöiset suorituskykyiset autot ovat nopeita mutta elottomia.

Rimac Nevera ja Tesla Model S Plaid ovat ihmiskunnan historian kaksi nopeinta sarjatuotantoautoa. Nopeus 0-100 km/h noin kahdessa sekunnissa tai jopa alle kahdessa sekunnissa ja neljännesmailiajat 8,5 sekuntia Neveralla tai 9 sekuntia Teslalla ovat aivan mielettömiä.

Tarvitaan kuitenkin vain muutama mieletön kiihdytys, jotta tajuaa, että sähköautot eivät ole yhtä jännittäviä kuin tavalliset suorituskykyiset autot. Vaikka Nevera voi tuhota Ferrari LaFerrarin lähes joka suhteessa, ottaisin mieluummin Ferrarin melkein missä tahansa tilanteessa.

FAQ-osio

Kannattaako sähköautoja harkita?

Vastaus tähän kysymykseen riippuu suuresti siitä, missä asut ja mihin käytät autoasi. Jos pystyt hyödyntämään EV-alustaa täysimääräisesti ja lähelläsi on paljon kehittyneitä latausasemia, kannattaa ehdottomasti harkita EV-autoa. Jos et myöskään tee säännöllisesti pidempiä matkoja, EV on askel oikeaan suuntaan.

Jos et kuitenkaan pysty hyödyntämään kehittynyttä latausasemaverkostoa, on parempi jättää EV:n ostaminen tällä hetkellä väliin. Kannattaa vuokrata EV lyhyeksi ajaksi, jotta näkee, miltä EV:n omistaminen tuntuu, sillä koskaan ei ole hyvä ajatus kiirehtiä mitään.

Miksi sähköautot ovat niin painavia?

Sähköautot ovat painavia, koska niissä on akkuja, jotka painavat keskimäärin jopa 1000 kiloa. Hyvä puoli tässä painossa on se, että se on aina sijoitettu aivan auton alaosaan, mikä puolestaan rakastaa painopistettä ja saa auton tuntumaan kevyemmältä kuin se todellisuudessa on.

  Mikä on mukavin auto senioreille?

Lisääntyneeseen painoon liittyy kuitenkin muutamia mainitsemisen arvoisia varoituksia. Painavilla autoilla on yleensä parempi pito ja ne ovat turvallisempia onnettomuustilanteissa. Toisaalta nämä autot hidastuvat yleensä hitaammin ja ovat joskus vaikeammin hallittavissa, jos niiden pito katkeaa.

Pitäisikö minun ostaa hybridi vai sähköauto?

Sähköautoilla on monia etuja hybridiautoihin verrattuna, kuten lisääntynyt ympäristötietoisuus, ne eivät kuluta lainkaan polttoainetta, ne ovat oletettavasti luotettavampia ja ne hyötyvät monista seuraavan sukupolven teknologioista, joita ei vielä ole saatavilla tavallisissa polttomoottoriautoissa ja hybrideissä.

Jos kuitenkin haluat maksimoida toimintasäteen, sinun pitäisi valita hybridi, koska hybridi perustuu sähkömoottoriin ja polttomoottoriin. On aina syytä mainita, että hybridiautoja on tarjolla rajallinen määrä, koska kiinnostus niitä kohtaan ei ole yhtä suurta kuin sähköautoja kohtaan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z