Mitä sinun on tiedettävä Porsche 911 -projektiautoista

Mitä sinun on tiedettävä Porsche 911 -projektiautoista

Porsche 911:n ostaminen projektiautoksi voi olla elämäsi hienoin autokokemus, mutta se voi myös olla suuri taloudellinen katastrofi. Mutta tunne siitä, että pelastat arvokkaan klassisen 911:n romuttamolta tai teet radalle suunnatun 996:n, tuntuu varmasti korvaamattomalta.

Useimpiin Porscheihin on suuren kysynnän vuoksi helposti saatavilla osia, erityisesti vanhempiin ilmajäähdytteisiin 911:iin. Jotkin 996-mallit ovat myös kaikkien aikojen alhaisimmalla tasolla, ja ehkä nyt on täydellinen aika ostaa 996 tai jopa 997 ja alkaa rakentaa lopullista 911-projektiautoa.

Jos haluat tehdä voittoa kunnostamalla/muuttamalla 911:n, mahdollisuudet ansaita kunnon rahasumma ovat hyvin pienet tai olemattomat. Ehkä jos pystyt hankkimaan vanhemman rajoitetun 911-mallin, mutta tarvittava työ voi helposti venyä silmiä hivelevän kalliiksi.

911-mallit ovat ikonisia autoja, ja riippumatta siitä, miksi päätät ostaa sellaisen projektiautoksi, hankit loppujen lopuksi palan autohistoriaa, ja vain harvat projektiautot sopivat paremmin todelliselle bensiinihullulle.

Vanhemmat ilmajäähdytteiset 911-projektiautot

Jos etsit halvempaa ilmajäähdytteistä 911-projektiautoa, mieleen tulevat jotkin vuosien 1974-1977 911S-mallit, sillä sellaisen voi hankkia 20-30 000 dollarilla. Näitä 911-autoja pidettiin aikanaan melko pehmeinä, joten tämä tarkoittaa, että 70-luvun puolivälin 911-projekti saattaa tuntua edulliselta.

Vuosien 1978-1983 911 3.0 SC:tä pidetään yleisesti parhaana ilmajäähdytteisenä 911:nä alle 30 000 dollarin hintaan, ja siitä on paljon todisteita. Tämä tarkoittaa sitä, että tämä malli saattaa vaikuttaa parhaalta ilmajäähdytteiseltä 911-projektiautolta. Jotkut mekaanikot jopa arvioivat, että nämä mallit voivat ylittää 300 kilometrin rajan moottorin uusimisen välillä.

  Kumpi on parempi Porsche Boxster vai Cayman?

1990-1994 964 Carrera on myös melko arvokas 911, joka tarjoaa nykyaikaista tekniikkaa alle 40 000 dollarilla. Nämä 964-mallit voidaan virittää tarjoamaan 300 tai jopa 400 hevosvoimaa ilman, että luotettavuus kärsii liikaa. Tapauksesta riippumatta kaikki kolme ovat kohtuullisia projektiautovaihtoehtoja.

Kunnollisen moottorin ja ruostumattoman korin löytämisen pitäisi olla tärkein huolenaiheesi. Vanhemmat 911-autot ovat tyyli-ikoni, ja monet autoharrastajat arvostavat aina klassista 911-autoa. On myös joukko jälkimarkkinayrityksiä, jotka tarjoavat näihin 911-malleihin mukautettuja verhoiluja ja monia muita muotoilu- ja mekaanisia osia.

Uudemmat 996- ja 997-radanvarsiprojekit

Jos olet joskus käynyt esimerkiksi Nurburgringillä, olet varmasti nähnyt ainakin tusinan verran 911-projektiautoja. Rata-ajoon keskittyvä 911 on uskomattoman suosittu projektiautoidea, ja verrattuna klassiseen 911-restaurointiin tai -modiin nämä projektit ovat yleensä paljon halvempia ja nopeampia toteuttaa.

Yksi ensimmäisistä vaiheista on painon vähentäminen, sillä painon vähentäminen on ensisijainen tavoite, kun on kyse radalle suunnatuista autoista. Hyvä asia on se, että voit säästää paljon painoa poistamalla tehdasistuimet ja asentamalla niihin kevyet kilpaistuimet.

Lisäksi sinun kannattaa investoida turvavöihin ja turvahäkkiin turvallisuuden ja rakenteellisen jäykkyyden vuoksi. Monet omistajat eivät edes viritä autojaan niin paljon, koska voit saavuttaa uskomattomat käsittelyominaisuudet vain kunnon rengassarjalla ja hieman painonpudotusta.

Lisäksi 996-malliin on helposti saatavana joukko jälkimarkkinasarjan suorituskykymodifikaatioita, ja myös luotettavuusnäkökohdat ovat melko lupaavia. 997-mallien arvo ei ole yhtä lähellä, mutta jälkimarkkinoilla on runsaasti suorituskyky- ja ajettavuusparannuksia.

  Tekeekö Porsche tila-auton?

Hyvä tietää projektiautoa ostaessa

Riippumatta siitä, valitsetko ilmajäähdytteisen 911:n vai et, tai edes Porschen ylipäätään, sinun kannattaa ottaa huomioon nämä mahdolliseen projektiauton omistamiseen liittyvät näkökohdat ennen ostopäätösten tekemistä. Ensinnäkin, varo ruostetta, sillä ruoste tappaa autoja, ja pahasti ruostuneen 911:n kunnostaminen on aivan liian kallista ja suorastaan turhauttavaa.

Sinulla pitäisi myös olla kasa laadukkaita työkaluja, jos aiot työskennellä itse. Jos aiot lisätä 911:n tehoa, valitse sellainen kokoonpano, joka tarjoaa parhaan luotettavuuden, sillä jotkut omistajat käyttävät muutaman moottorin ennen kuin huomaavat, että 800 hv on aivan liian kallista.

Investoi parempaan jäähdytykseen, parempiin jarruihin ja parempaan sytytyksen ohjaukseen. Älä tuhlaa rahaa suuriin turboahtimiin, jotka todennäköisesti keittävät moottorin. Kun teet projektia, yritä olla mahdollisimman siisti, mikä tarkoittaa, että sinun pitäisi myös merkitä kaikki mihin kosketat, jotta voit aina olla varma, mitä kukin pultti tekee.

Muista myös, että lähes kaikissa tilanteissa projektiauto maksaa enemmän kuin luulet ja sen valmistuminen kestää myös kauemmin. Asianmukainen tutkiminen on myös äärimmäisen tärkeää, äläkä pelkää puhua jollekin, jolla on kunnon kokemusta, jos jokin asia ei mene suunnitelmien mukaan.

FAQ-osio

Arvostanko ilmajäähdytteistä 911:ää, jos käytän sitä projektiautona?

No, se riippuu siitä, mitä yrität tehdä. Jos teet pultti- ja mutterirestaurointia, arvonäkökohdista on luultavasti hyötyä, mutta täydellinen pultti- ja mutterirestaurointi on järkevää vain kalleimmille ilmajäähdytteisille 911:lle.

  Porsche 911 kupinpidinratkaisu

Jos haluat ratakelpoisen 911:n, niin kyllä, tällaisten 911:ien arvo on pikkurahaa. Mutta rata-ajovalmiin 911-projektin toteuttamisessa ei koskaan ole kyse arvosta, vaan siitä, kuinka nopeasti voit ajaa ja kuinka pitkälle ponnistelet sen eteen.

Mitkä ovat parhaat projektiautot?

Todennäköisesti suosituimpia projektiautovaihtoehtoja ovat jotkut JDM-autot, kuten Mazda MX-5 Miata, Subaru BRZ, Nissan Silvia ja vastaavat. Nissan GTR on myös melko suosittu projektiauto erittäin hyvin viritettävän 6-sylinterisen moottorinsa vuoksi.

Ford Mustang tai Camaro on myös melko suosittu projektiautovaihtoehto. Eurooppalaisista autoista vanhemmat BMW:t ja Porschet ovat suosituimpia projektiautoja. Useimmat eurooppalaiset suosivat vanhempien BMW:n 3-sarjan mallien muokkaamista, ja satunnaisesti myös Audia tai VW Golfia.

Mitkä 911-mallit eivät ole hyvä projektiautoidea?

Jotkin 911-autot ovat parempia varastossa, erityisesti uudemmat rajoitetut painokset, kuten 991 911R tai GT 3 Touring. Jotkin vanhemmat ilmajäähdytteiset RS 911 -mallit eivät ole hyviä rata-autoideoita, mutta niitä kunnostetaan usein alkuperäisiin spesifikaatioihin.

Periaatteessa jokaisen rajoitetun erän 911:n pitäisi olla joko vakio- tai OEM-korjattu, mutta halvempi, yleisempi 911-malli on yleensä täydellinen projektiauto.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z