Mitä tarkoittaa, kun moottori on ahdettu?

Useimmat autojen moottorit ovat yleensä joko ahdettuja tai turboahdettuja. Jos olet kuten useimmat maallikot, et luultavasti tiedä näiden kahden eroa. Molemmat kuulostavat tietysti upeilta, mutta nimet eivät välttämättä tarkoita suuria tai tehokkaita moottoreita. Keskustelu näiden kahden moottorityypin välillä ja siitä, kumpi niistä on paras, jatkuu, mutta kun opit hieman niistä kummastakin, voit helpommin tehdä valinnan siitä, kumpi niistä olisi sinulle paras, kun olet autoa ostamassa.

Vain perusasiat

Ymmärtääksesi ahdetun moottorin, sinun on ensin ymmärrettävä, miten moottori toimii. Polttomoottori tuottaa tehoa sen mukaan, kuinka paljon polttoainetta se pystyy polttamaan ja kuinka hyvin lämpö muunnetaan mekaaniseksi voimaksi. Koska polttoaine tarvitsee happea palamiseen, moottorista saatava enimmäisteho riippuu pääasiassa siitä, kuinka paljon ilmaa se pystyy ottamaan polttoaineen polttamiseen. Tämän vuoksi moottorin ilman pakkosyöttö on tekniikka, jota käytetään näissä tapauksissa.

Mitä enemmän ilmaa moottoriin pakotetaan, sitä enemmän polttoainetta se polttaa ja sitä enemmän tehoa saadaan. Turboahtimet ja ahtimet ovat ilmakompressoreita, jotka toimittavat tarvittavaa ilmaa, ja vaikka molemmat ovat samantyyppisiä kohteita, ne toimivat täysin eri tavalla.

Mikä on turboahdettu vs. ahdettu moottori?

Jotta moottoriin saataisiin lisää ilmaa, turboahdin käyttää moottorin sylintereistä tulevien pakokaasujen lämpöenergiaa ja nopeutta pyörittämään turbiinia, joka pyörittää kompressoria (tai siipipyörää), jotta se voi pakottaa lisää ilmaa takaisin moottoriin. Sitä vastoin, vaikka ahdin pumppaa myös lisää ilmaa moottoriin, ilmaa ohjataan mekaanisesti moottorissa olevan hihnan avulla, ja se toimii joko sähkömoottorin tai tavallisen moottorin kampiakselin avulla.

  Mikä on ylellisin lava-auto?

Kunkin tyypin edut ja haitat

Kuten voit kuvitella, molemmissa moottorityypeissä on etuja ja haittoja, ja niitä selitämme tässä. Ensinnäkin turboahdetussa moottorissa on ”turbo”- tai ”boost”-viive, kun painat kaasupoljinta. Toisin sanoen, kun painat kaasupoljinta oikealla jalallasi, tapahtuu pieni viive, koska turboahtimen täytyy ”käynnistyä” jonkin aikaa ennen kuin se antaa tehopurkauksen. Tämä johtuu siitä, että turbon pyörimisnopeuden lisäämiseen tarvittava paine ja lämpö vievät sekunnin tai kaksi.

Onko tämä välttämättä huono asia? Ei suinkaan, mutta se on yksi näiden kahden moottorityypin eroista. Ahtimessa ei ole viivettä, koska sen ilmapumppu pyörii aina, mikä johtuu osittain siitä, että se on suoraan yhteydessä moottorin kampiakseliin. Tämän vuoksi ahtimella varustetussa moottorissa ahtopaine havaitaan välittömästi, koska mitään viivettä ei ole koskaan.
Turboahtimien ja ahtimien välillä on myös muita eroja. Kummallakin on haittapuolensa. Turboahdetun moottorin haittapuolena (joidenkin mielestä) on viive, kun taas ahdetun moottorin haittapuolena on yleinen tehokkuus. Muista, että ahdin käyttää moottorin tehoa pyörittääkseen itseään, mikä tarkoittaa, että se voi käyttää hirvittävän paljon moottorin tehosta, kun toiminta on valmis. Tämän vuoksi ahtimet ovat yleensä vähemmän polttoainetehokkaita, koska ne vievät moottorilta niin paljon tehoa koko prosessin ajan.

Toinen huomioon otettava tekijä on kaasuvaste. Ahtimilla varustetuilla moottoreilla saat suuren kaasuvasteen, joka puolestaan kehittää välittömästi sen megatehon, jota tarvitset tuottamaan haluamasi vasteen. Ahtimet tuottavat upean potkun kaasuvasteeseen, joka saa moottorin tehon nousemaan rajusti ja siten tarjoamaan sinulle paremman yleisen ajokokemuksen. Joitakin tunnettuja ajoneuvoja, joissa käytetään ahtimella varustettuja moottoreita, ovat muun muassa Chevrolet Corvette Z06 (650 hv), Dodge SRT Challenger Demons ja Hellcat (700+ hv) ja ZR1 (755 hv).

  Mikä auto kestää 20 vuotta?

Miksi valita ahdettu moottori?

Vaikka sekä turboahtimilla että ahtimilla on omat faninsa, ja vaikka ahdetut moottorit saattavat olla polttoainetehokkuudessa hieman turboahdettuja moottoreita jäljessä, ne tarjoavat silti lukuisia etuja turboahtimiin verrattuna. Näitä ovat mm:

  • Ne maksavat yleensä vähemmän kuin turboahdettu moottori.
  • Ne auttavat vähentämään pakokaasuista tulevan savun määrää.
  • Ne tuottavat enemmän tehoa kuin turboahdin.
  • Ne mahdollistavat ajoneuvon nopeamman kiihtyvyyden
  • Ne eivät tuota turboahtimen kaltaista viivettä.
  • Ne tuottavat paljon tehoa alhaisemmilla kierrosluvuilla
  • Ne tuottavat yleensä paljon hevosvoimaa

Myös ahtimia on kolmea eri tyyppiä, jotka on viisasta ottaa huomioon, kun olet ostamassa seuraavaa ajoneuvoa. Nämä kolme ovat:
● Keskipakokaasuiset ahtimet, jotka saavat tehonsa moottorissa olevan hihnapyöräjärjestelmän kautta.
● Juurityyppiset ahtimet, joissa on kaksi episykloidin muotoista roottoria, jotka on kiinnitetty erikseen kahteen akseliin. Jäljelle jäävän akselin voimanlähteenä käytetään kiilahihnaa tai hammaspyöräketjua.
● Siipityyppiset ahtimet, joissa käytetään useita siipiä, jotka on asennettu ahtimen rumpuun. Siipien työntämiseen ulos käytetään esipuristettuja jousia.

Kun pohdit ahtimen käytön etuja, sinun on otettava huomioon myös sen haitat. Sen lisäksi, että ahtimet ovat vähemmän polttoainetehokkaita, ne voivat olla myös hieman epäluotettavampia kuin turboahtimet. Tämä johtuu siitä, että se tekee moottorille kovemman vaikutuksen kuin turboahtimet, mikä tarkoittaa, että moottorisi ei todennäköisesti kestä yhtä kauan kuin jos sinulla olisi turboahdin.

  Vähiten huoltoa vaativat autot

Nämä ovat vain muutamia syitä siihen, miksi ahtimen käytön monista eduista huolimatta yhä useammat ihmiset valitsevat sen sijaan turboahtimen. Tänä aikana, jolloin kaupungit ja osavaltiot säätävät polttoaineen kulutusta koskevia lakeja, jo pelkästään polttoainetehokkuuteen liittyvä kysymys riittää monille ihmisille valitsemaan turboahtimen, vaikka turboahtimissa on viive, josta sinun ei tarvitse kärsiä, kun olet valinnut ahtimen.
Loppujen lopuksi on kuitenkin sinun tehtäväsi tarkastella ahtimen hyviä ja huonoja puolia varmistaaksesi, että se sopii sinulle, minkä pitäisi olla melko yksinkertainen prosessi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z