Miten estän autoni ruostumisen?

Jos haluat estää autoasi ruostumasta, sinun kannattaa ostaa uudempi auto. Uudemmat autot on rakennettu eri tavalla kuin kaikki vanhemmat autot. Niissä käytetään paljon ruostetta hylkiviä materiaaleja, kuten sinkittyä terästä, sinkkiä, muovipinnoitteita, vahoja ja sähköpinnoitteita.

Tehdasruostesuojauksen lisäksi voit valita myös pari jälkimarkkinoilla myytävää ruostesuojaustekniikkaa, kuten pohjamaalaus, tippa/valumaton suihke, elektroniset moduulit. Nämä maksavat yli 100 dollaria, ja jotkut niistä ovat tehokkaampia kuin toiset.

Lisäksi auto kannattaa pestä säännöllisesti, erityisesti talvella, kun lähistöllä on paljon suolaa. Jos asut rannikkoalueella, yritä pysäköidä autosi autotalliin, jotta se säästyy pitkäaikaiselta suolalle altistumiselta. Lisäksi maalinsuojakalvo ja runsaasti erilaisia maalinsuojapinnoitteita ovat myös hyvä idea.

Uuden auton ruostesuojaus

Kuten aiemmin mainittiin, uudet autot tulevat ruostesuojattuina suoraan tehtaalta. Yksi suosituimmista ja tehokkaimmista keinoista tehtaan ruostesuojaukseen on galvanoidun teräksen käytön lisääminen koko autossa. Sinkitys on prosessi, jossa rauta/teräs suojataan tasaisesti jakautuneella sinkkikerroksella, joka hylkii ruostetta melko pitkään.

Autonvalmistajien tiedetään myös käyttävän erityisiä muovimaisia maalipinnoitteita, jotka myös tekevät autosta kiiltävämmän prosessin aikana. Nämä pinnoitteet levitetään kirkaslakkauksen jälkeen tai ne sekoitetaan tasaisesti itse kirkaslakkaukseen.

Monet automerkit peittävät myös kaikki herkät metallit ennen tehtaalta lähtöä muilla ruostetta hylkivämmillä metalleilla. Jotkin merkit käyttävät myös sähkövirtaa auton paneelin sähköiseen lataamiseen, jota käytetään usein ruostesuojaukseen merenkulkualalla.

  Mitkä autot ruostuvat vähiten?

Kaiken kukkuraksi ne käyttävät myös useita erilaisia vahan kaltaisia tuotteita, jotka on suunniteltu peittämään kaikki tavoittamattomat kolot ja kolot. Kun autot lähtevät tehtaalta, ne tarkastetaan huolellisesti sen varmistamiseksi, että kaikki nämä vaiheet on tehty oikein.

Jälkimarkkinoiden ruostesuojaus

Jos haluat lisää ruostesuojausta, on olemassa muutamia suosittuja jälkimarkkinoiden ruostesuojaustekniikoita, joita kannattaa harkita. Yksi suosituimmista on erityinen tervapohjainen pinnoite, joka yleensä levitetään kaikkiin alapuolisen puolen haavoittuviin osiin.

Tämä pinnoite maksaa yleensä 100-200 dollaria, ja se kestää noin muutaman vuoden. Suojaustaso on kunnollinen, jos pinnoite levitetään oikein. Kannattaa myös tutustua erilaisiin tippuviin tai tippumattomiin öljysuihkeisiin. Nämä ruiskut maksavat myös 100-200 dollaria, ja ne myös torjuvat ruostetta melko hyvin muutaman vuoden ajan.

Tippaöljysuihkuversio ruiskutetaan strategisiin osiin, ja se tippuu kaikkiin herkkiin kohtiin. Tämän menetelmän haittapuolena ovat jatkuvat vuodot, kunnes liuos lopulta kovettuu. Mutta tiputteleva öljysuihke saattaa jopa vaatia poraamista auton paneeleihin, ja tämä on varsin kyseenalaista.

Yksi uusimmista menetelmistä on erityinen elektroninen moduuli, joka strategisesti sijoitettuna lähettää jatkuvaa sähkövirtaa koko auton koripaneeleihin, minkä pitäisi teoriassa pysäyttää korroosio. Nämä eivät kuitenkaan ole kovin tehokkaita, jos kosteutta ei ole jatkuvasti paljon, ja ne maksavat myös muutamia satoja dollareita.

DIY ruostesuojaus

Ei ole totta, että kaikki ruosteenestotekniikat pitäisi jättää ammattilaisille. Jopa autosi puhdistaminen sisältä ulospäin auttaa torjumaan ruostetta pitkällä aikavälillä. Sisätilat voivat olla likaisia pitkään, ja tällainen lika voi löytää tiensä kaikkiin koloihin, joihin ei pääse helposti käsiksi, ja ne voivat myös aiheuttaa ruostumista ajan myötä.

  Pitäisikö minun pestä autoni ennen ruostesuojausta?

Lisäksi täydellinen säännöllinen autonpesu tekee myös ihmeitä ruostesuojauksen kannalta, sillä se poistaa paneeleista kaikenlaiset epäpuhtaudet, jotka voivat aiheuttaa korroosiota myöhemmässä vaiheessa. Varmista, että puhdistat myös autosi alapuolen.

Nämä prosessit ovat erittäin tärkeitä, jos asut rannikkoalueella, jota suola usein koettelee. Sama pätee talviaikaan, jos alueellasi käytetään suolaa jään torjuntaan. Yritä pitää turvallinen etäisyys muihin tiellä oleviin autoihin, sillä pienet kiveniskemät voivat vahingoittaa maalia ja myöhemmin aiheuttaa ruostetta, jos ne pääsevät paljaaseen metalliin.

Kannattaa myös tutustua maalinsuojakalvoihin, sillä ne ovat melko suosittu tapa suojata maalia. Erilaisia muovipinnoitteita on runsaasti useille eri autopaneeleille, ja yritä konsultoida ammattilaista valitessasi tiettyä tuotetta, koska jotkut niistä saattavat olla enemmän tai vähemmän edullisia riippuen monista eri näkökohdista.

UKK-osio

Mitä minun pitäisi tehdä, jos törmään ruosteeseen?

Kun olet kohdannut ruostetta, sinun pitäisi todennäköisesti viedä auto tarkastettavaksi. Jos ruoste on melko vähäistä, sinun pitäisi hioa se pois, pohjamaalata se ja maalata se. Tämä on myös hyvä hetki harkita joidenkin jälkimarkkinoilla myytävien ruosteenestotuotteiden käyttöä.

Mitä ikinä teetkin, tarkasta auto aina lisäruosteen varalta, vaikka et pystyisi paikallistamaan sitä. Vie auto tarkastukseen, ja koulutetulla ammattilaisella on yleensä erikoislaitteet, joilla auto voidaan tarkastaa kokonaan.

Kuinka usein ruostetta esiintyy?

Vaikka se joskus saattaa tuntua yleiseltä, ruoste on nykyaikana melko harvinaista. Tämä johtuu pohjimmiltaan siitä, että uudemmat autot hylkivät ruostetta erinomaisesti, mutta koko autonvalmistusprosessi on paljon kehittyneempi kuin mitä se oli ennen.

  Pitäisikö minun ruostesuojata Porsche

Vaikka valmistajat eivät käyttäisikään kaikkia näitä erityisiä ruostesuojaelementtejä, uudemmat autot olisivat silti ruosteenestävämpiä kuin vanhemmat autot, koska paneelien välit ovat paljon paremmat, samoin kuin maalin ja kirkaslakan levitys.

Voiko ruoste tappaa auton?

Teknisesti ottaen lähes kaikki ruostetasot voidaan korvata tai korjata tavalla tai toisella. Joten teoriassa ei, ruoste ei voi tappaa autoa, jos auton korjaamiseen on syytä ja kiinnostusta. Tästä huolimatta, jos se ei ole taloudellisesti järkevää, useimmat ihmiset valitsevat romuttamon.

Vain pieni osa autoista on korkeatasoisen ruostekorjauksen arvoisia. Tällaiset autot ovat yleensä arvokkaita klassikkoautoja, joilla on vähän ajokilometrejä ja joita on laiminlyöty vuosikausia. Tällaisia ”ladosta löytyneitä” autoja on vain pieni osa, ja suurin osa autoista kuolee ruosteen takia, koska lopullisessa arvolupauksessa ei ole mitään järkeä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z