Mitkä Mercedes-Benz-mallit ovat kovakattoisia avoautoja?

Mercedes on tarjonnut kovakattoisia avoautoja koko merkin historian ajan. Mallit, kuten SL, SLC/SLK/SLK, varustetaan kovakattoisella kattoluukulla tehtaalta lähtien. Näiden mallien suosio on jatkuvasti laskenut maasturivillityksen myötä, joten Mercedes on päättänyt, ettei kovakattoisia avoautoja ole enää järkevää tarjota.

Nykyään Mercedes ei enää valmista SL- eikä SLC-mallia, mutta on muutamia viitteitä siitä, että tulemme todistamaan SL:n ja jopa SLC:n paluuta muutaman vuoden kuluttua.

Mercedes SL-malli

Mercedes SL -merkki juontaa juurensa 1950-luvulta, ja joitakin malleja, kuten 300SL:ää, pidetään edelleen yhtenä kaikkien aikojen tärkeimmistä Mercedes-malleista. Nykyään hyväkuntoinen 300SL maksaa jopa muutamia miljoonia dollareita, ja sitä pidetään yleisesti kaikkien aikojen kauneimpana autona.

On siis järkevää, ettei Mercedes halua lopettaa SL-mallin valmistusta kokonaan. Mercedes on toistaiseksi lopettanut SL:n valmistuksen suunnitellakseen SL:n kokonaan uudelleen vuodeksi 2022. Voit kuitenkin edelleen ostaa vuoden 2020 SL:n alkaen 91 000 dollarista lähtötason SL450:stä, jossa on 362 hv:n 3,0-litrainen V6 BiTurbo.

Jos haluat V8-moottorisen SL:n, seuraava malli mallistossa on SL550. Se on varustettu 4,7-litraisella V8 BiTurbo -moottorilla, jossa on 449 hv, ja sen lähtöhinta on 114 000 dollaria. Molemmat tulevat tehtaalta kovakattoisina avoautoina.

Jos haluat vielä tehokkaampia SL-malleja, voit aina valita AMG-version, joka on paljon tehokkaampi ja suorituskykyiseen ajoon suunnattu. Näissä malleissa on yli 550 hv:n moottorit, nopeammat vaihteistovaihtoehdot sekä urheilullisen näköinen ulkoasu ja sisustus.

  Mitä eroa on Mercedes-luokkien välillä?

Mercedes SLC/SLK

Vuonna 1996 Mercedes esitteli kompaktin luksusroadsterin nimeltä SLK. Tämän mallin tarkoituksena oli kilpailla Porsche Boxterin kanssa tarjoamalla paras kompakti urheiluauto, jossa on kovakatto. Myöhemmin SLK nimettiin uudelleen SLC:ksi, jotta SLC sopisi paremmin yhteen muiden mallien nimitysten kanssa.

SLC:n valmistus lopetettiin vuonna 2020, mutta sellaisen voi edelleen ostaa joistakin Mercedes-jälleenmyyjistä. Mallisto alkaa SLC300-mallilla, jonka voimanlähteenä on 2,0-litrainen rivinelosylinterinen nelisylinterinen turbomoottori, jossa on 241 hevosvoimaa. SLC300 Roadster alkaa noin 50 000 dollarista, mutta monet jälleenmyyjät tarjoavat alennuksia, koska niitä ei enää valmisteta.

Seuraava malli mallistossa on AMG-moottorilla varustettu SLC43 AMG Roadster. Tämän mallin voimanlähteenä on AMG:n tehostettu 3,0-litrainen V6 BiTurbo, joka tuottaa 385 hv, ja sen lähtöhinta on 65 000 dollaria. Molemmat mallit ovat kovakattoisia avoautoja.

SL:n ja SLC:n paluu.

Tällä hetkellä Mercedes ei tarjoa yhtään upouutta kovakattoista avoautoa, mutta tilanne on muuttumassa, sillä Mercedeksen odotetaan julkaisevan uuden SL roadsterin tänä tai ensi vuonna.

Uudesta SL:stä on olemassa useita testimuleja, ja joidenkin tietojen mukaan uusi SL tulee tarjolle jopa 800-hevosvoimaisella V8-hybridillä. Mercedes aikoo herättää SL:n henkiin todellisena Mercedes-urheiluauton huippuautona, jollaiseksi se on aina tarkoitettu.

SLC:n tulevaisuus on hieman salaperäisempi. Mercedes ei ole antanut mitään virallisia lausuntoja SLC:n tulevaisuudesta, mutta joidenkin tietojen mukaan SLC:tä saatetaan elvyttää tulevina vuosina. Jos nykyajan autoteollisuuden trendit suosivat edelleen maastureita, emme ehkä näe SLC:tä lähiaikoina.

  Paras Mercedes muokattavaksi?

FAQ-osio

Ovatko kovakattoiset avoautot parempia kuin pehmeäkattoiset avoautot?

Se riippuu. Pehmeäkattoinen avoauto on yleensä kevyempi ja halvempi korjata. Pehmeä katto käyttää myös paljon vähemmän tilaa, joten se ei haittaa tavaratilaa niin paljon.
Pehmeäkattoisen avoauton käyttöikä on kuitenkin paljon lyhyempi kuin kovakattoisen avoauton.

Pehmeä katto on kevyempi, mikä hyödyttää suorituskykyä ajotilanteessa, kun katto on alhaalla, verrattuna kovakattoon. Vaikka kiintokatto on painavampi, sen suorituskyky on parempi ajettaessa katto ylhäällä, koska kiintokatto toimii ajoneuvon rakenneosana, joka tekee alustasta paljon jäykemmän.

Kovakatto on yleensä myös hiljaisempi, mutta jotkut merkit, kuten Rolls Royce, voivat saavuttaa poikkeuksellisen hiljaisen tason jopa pehmeäkattoisissa avoautoissa.

Valmistavatko BMW, Porsche tai Audi kovakattoisia avoautoja?

BMW tarjosi ennen monia kovakattoisia avoautoja, mutta nykyään BMW:llä on vain muutama nykyaikainen kovakattoinen avoauto. M4-avoauton kaltaisissa malleissa on sisäänvedettävä kiintokatto, mutta uusimmassa M4-avoautossa odotetaan olevan pehmeäkattoinen avoauto.
Audi ei ole tarjonnut kovakattoisia avoautoja enää vähään aikaan, eikä niiden odoteta tarjoavan niitä lähiaikoina.

Porschella on 911 Targa -mallit. Nämä 911-mallit ovat oodi menneisyydelle, sillä monet vanhemmat 911-mallit tarjottiin Targa-kattoisina.
Porsche tarjosi aiemmin myös Boxteria kovakattoisena, mutta nykyajan Boxter-malleissa on sen sijaan pehmeä katto. Myös muutaman vuoden takainen rajoitettu erä Porsche 918 Spyder oli tiukasti kovakattoinen avoauto.

  Missä Mercedeksessä on seitsemän istuinta?

Millainen on kovakattoisten avoautojen tulevaisuus?

Kovakattoisista avoautoista ollaan hiljalleen luopumassa koko autoteollisuudessa. Jotkin merkit, kuten Ferrari ja Mclaren, tarjoavat yleensä kovakattoisia eikä pehmeitä kattoja, koska alustan jäykkyys lisääntyy, mikä toimii urheilullisen ajamisen kannalta suotuisasti. Urheiluautot näyttävät myös varmasti paljon paremmilta kovakattoisina.

Avoautot eivät ole enää niin suosittuja kuin ennen. Kovakattoisten avoautojen tulevaisuus on erittäin epäsuotuisa. Tämä johtuu siitä, että jopa ne merkit, jotka vielä tarjoavat avoautoja, ovat yleensä pehmeäkattoisia avoautoja, koska on paljon helpompaa ja kustannustehokkaampaa valmistaa pehmeäkattoinen avoauto.

Maastureista on tulossa nykyajan uusi standardi, ja tämän vuoksi kaikkien muiden autoteollisuuden osa-alueiden myynti ja suosio laskevat jatkuvasti maastureiden hyväksi. Tuotemerkit tunnustavat tämän ja suuntaavat yhä enemmän T&K-rahoitusta maasturimarkkinoille.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z