Mitkä Mercedes-mallit ovat coupé-malleja?

Alun perin coupé tai coupe oli henkilöauto, jossa oli kalteva kattolinja ja kaksi ovea, mutta nykyään coupe yhdistetään lähinnä muotoilun kaltevan kattolinjan osaan, ei välttämättä oviin. Mercedes, BMW, Audi ja monet muut valmistajat ovat alkaneet markkinoida 4-ovisia autoja coupéina, jopa maastureita.

Mercedes Benzin Coupé-mallistoon kuuluvat CLA Coupe, C-luokan Coupe, E-luokan Coupe, CLS Coupe ja lopetettu S-luokan Coupe. Coupé-SUV-mallisto koostuu GLC:n ja GLE:n coupe-versioista. Lisäksi AMG GT 2-ovinen ja AMG GT 4-ovinen variantti ovat urheiluautokupeita.

Perinteiset Mercedes-kupeet

Perinteisessä Mercedes Coupé-mallistossa lähtötason coupe on C-luokan Coupé. Aluksi C-luokkaa tarjottiin sedan- tai farmarivaihtoehtoina. Mutta vuonna 2000 Mercedes esitteli C-luokan Sport Coupe -version, joka nimettiin uudelleen CLC:ksi vuoteen 2011 asti, jolloin Mercedes alkoi käyttää C-luokan Coupe-nimitystä.

Nykyinen C-luokan Coupe alkaa C300-mallina noin 50 000 dollarilla ja C-luokan coupe-huippumalli on C 63 S AMG, joka alkaa noin 80 000 dollarilla. Seuraavana vuorossa on keskikokoinen E-luokan Coupé, joka esiteltiin vuonna 1996, ja siitä tuli pian sen jälkeen yksi suosituimmista Mercedes Coupéista, joita on koskaan valmistettu.

Nykyinen E-luokan Coupe alkaa E450 Coupella noin 65 000 dollarista. Huippumalli E-class Coupe on E450 4-Matic, joka maksaa noin 68 000 dollaria. On syytä mainita, että Mercedes tarjoaa E63 AMG -vaihtoehtoa vain sedanista tai farmarista, ei coupesta.

  Onko Mersun omistaminen kallista?

Mercedes Coupen huippumalli oli aiemmin S-luokan coupe, jonka valmistus lopetettiin vuonna 2021 ja jonka lähtöhinta oli 141 000 dollaria S 560 4-Maticista ja noin 173 000 dollaria S63 AMG Coupesta. Mercedes julkaisi hiljattain uuden S-luokan (W223), mutta vielä on epäselvää, aikooko Mercedes julkaista coupe-vaihtoehdon lainkaan.

Mercedes SUV Coupes

Vuonna 2008 BMW julkaisi X6:n urheilullisen ”coupe-maasturin” huippumallina, ja siitä lähtien Coupe-maasturisegmentti on kokenut uskomattoman suosion nousun. Mercedes tunnisti pian X6:n saaman vetovoiman, ja vuonna 2015 Mercedes veti upouuden GLE Coupen kannesta ja monet muut valmistajat seurasivat pian perässä.

Pienin Mercedeksen tarjoama Coupe SUV on GLC Coupe, joka on vuonna 2019 julkaistu tyylikkäämpi versio GLC:stä. Valikoima alkaa GLC 300 4-Matic Coupe -mallilla noin 51 000 dollarilla. Korkeimmalla varustetasolla varustettu kaikki laulavat ja tanssivat GLC Coupe on GLC 63 AMG S Coupe, joka maksaa noin 85 000 dollaria.

Seuraavana vuorossa on edellä mainittu GLE Coupe. GLE Coupe esiteltiin vuonna 2015, ja siitä on sittemmin tullut melko suosittu Mercedes SUV. Se on vähän kuin sekoitus E-luokan Coupea ja tavallista GLE-maasturia.

Mallisto alkaa Euroopassa GLE 450:llä, mutta Yhdysvalloissa lähtötaso on GLE 53 AMG noin 76 000 dollarilla. Molemmissa tapauksissa GLE Coupén huippumalli on GLE 63 AMG S Coupe, jonka perushinta on noin 128 000 dollaria.

  Ovatko Mercedes-hybridit hyviä?

Mercedeksen urheiluautokupeet

Mercedes tarjoaa tällä hetkellä urheiluautosegmentissään kaksi eri korityyppistä coupea, AMG GT 2-ovisen ja AMG GT 4-ovisen. Nämä autot ovat enimmäkseen AMG-osaston tuote, ja ne keskittyvät ensisijaisesti tuomaan Mercedes-malleista korkeimmat suorituskykyominaisuudet.

2-ovinen AMG GT alkaa GT coupe -mallina noin 120 000 dollarilla ja ulottuu aina todella kalliiseen AMG GT Black Series -malliin, jonka odotetaan maksavan noin 400 000 dollaria. AMG GT on Mercedeksen urheiluautotekniikan huippu, ja se on myös tulossa elinkaarensa päähän.

AMG GT:n neliovinen coupe-versio on jonkinlainen sekoitus CLS:ää ja edellä mainittua AMG GT:tä. 4-ovinen AMG GT Coupe alkaa AMG GT 43 4-door Coupe -mallilla noin 90 000 dollarista. Neliovisen version huippu on AMG GT 63 S 4-door Coupe, joka maksaa peräti 171k dollarin perushintaan.

Kun coupe ei ole coupe

Onko Mercedes väärässä kutsuessaan 4-ovista autoa tai katumaasturia coupeksi?

Teknisesti ottaen Mercedes on väärässä. Mutta niin ovat kaikki muutkin valmistajat, jotka tekevät näin. Coupé-nimitys oli alun perin, kuten nimikin kertoo, 2-ovinen vinokattoinen auto, mutta nykyään se on markkinointikeino, jolla lisätään vetovoimaa ja saadaan mallisto näyttämään monipuolisemmalta kuin se todellisuudessa on.

Maasturi ei ole coupe, mutta jos se toimii myynnin kannalta suotuisasti, ja niinhän se tekee, se on coupe. Elämme katumaastureiden täyttämässä todellisuudessa, ja se on vasta alkanut kiihtyä, joten voitte odottaa, että markkinoille tulee lähivuosina paljon ”coupe”-katumaastureita.

  Kumpi saa enemmän tyttöjä - BMW vai Mercedes?

Mitä eroa on CLS:n ja AMG GT:n 4-ovisen coupen välillä?

Ensi silmäyksellä nämä kaksi näyttävät täyttävän samat vaatimukset, joten saattaa tuntua siltä, että Mercedes on luonut kaksi eri autoa samaan tarkoitukseen. Ja jossain määrin näin onkin, mutta Mercedes pitää huolen siitä, ettei CLS:stä tarjota 63 AMG-versiota, koska se saattaisi häiritä AMG GT 63 4-ovisen myyntiä.

CLS:ää markkinoidaan ylellisempänä vanhojen miesten erikoisautona, ja 4-ovista AMG GT:tä markkinoidaan jännittävämpänä urheiluautona, joka muistuttaa enemmän 2-ovista AMG GT:tä kuin CLS:ää.

Millainen on coupe-autosegmentin tulevaisuus?

Kuten aiemmin mainittiin, elämme maastureiden hallitsemassa todellisuudessa, joka on vasta alkanut ryminällä. Monet autonvalmistajat kehittävät yhä enemmän ja enemmän katumaastureita, ja vähemmän suositut segmentit (joista yksi on coupe-segmentti) lakkautetaan hitaasti.

Selkeä osoitus tästä on S-luokan Coupén julkaisun epävarmuus. Tällä hetkellä näyttää siltä, että mahdollisuudet nähdä uusi S-luokan Coupe ovat hyvin pienet. Perinteinen Mercedes Coupe -segmentti, jossa aikoinaan nähtiin erinomaisia ja vaikuttavia myyntilukuja, osoittaa merkittäviä merkkejä suosion laskusta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z