Mitkä Mercedes-mallit ovat hybridimalleja?

Mercedes on jo jonkin aikaa tarjonnut monia hybridiversioita, ja EQ Boost -mild-hybriditekniikan älykkään käytön ansiosta lähes kaikki Mercedes-mallit ovat osittain hybridejä. Hybriditekniikka toimii täydellisenä keskipisteenä polttomoottorin ja täysiverisen sähköauton välillä.

Mercedeksen perinteiset pistokehybridivoimansiirtojärjestelmät on merkitty mallinimen perässä olevalla ”e” -merkinnällä. Esimerkiksi A250e on A-luokan hybridi tai C 300e on C-luokan hybridisedan. Useimmat hybridimallit ovat bensiini/sähkökäyttöisiä, mutta Mercedes tarjoaa myös diesel/sähkökäyttöisiä ”de”-malleja tietyillä Yhdysvaltain ulkopuolisilla markkinoilla.

Tällä hetkellä sähköautojen omistamisen infrastruktuuri ei ole vielä aivan valmis tarjoamaan yhtä helppoa omistamista kuin polttomoottoreilla, ja siksi Mercedeksen hybridi- ja miedot hybridimallit ovat varmasti tutkimisen arvoisia.

Mercedes hybridisedanit

Sedaanit ovat olleet Mercedeksen käsityötaidon leipä ja voi, pienimmästä C-luokan sedanista Mercedes S-luokan lippulaivaan, Mercedes on jatkuvasti päivittänyt koko sedan-mallistoa pysyäkseen nykyajan mukana, ja tämän vuoksi kaikki Mercedes sedanit voi ostaa jonkinlaisella hybridivoimansiirrolla.

Pienin Mercedes-sedan on C-luokka, ja Mercedes on vasta esitellyt uuden C-luokan, joten hintoja ei ole vielä paljastettu. Mutta kaikissa uudemmissa Mercedes C-luokissa on 4-sylinterinen moottori, ja kaikissa niissä on joko täyshybridivoimansiirto tai Mercedes EQ Boost -mild-hybridiavusteinen polttomoottori.

Seuraavana vuorossa on Mercedes Benz E-luokka, ja tällä hetkellä Mercedes USA ei tarjoa 350 e:tä mallivuodelle 2021, mutta E450 4MATIC sedan, joka maksaa 62 000 dollaria, tarjoaa EQ Boost mild-hybriditekniikalla avustetun 3,0 litran rivikuutosturbomoottorin.

  Voiko hybridiakun korjata?

Mercedes S-luokka on Mercedeksen lippulaiva sedan, ja S560e tarjoaa plug-in-hybridivoimansiirron, joka koostuu sähkömoottorista, joka on yhdistetty 3,0 litran 6-sylinteriseen BiTurbo-sylinteriin. Tämä S-luokan kokoonpano maksaa 110 000 dollaria, ja se tarjoaa vaikuttavan 470 hv:n tehon ja yhtä vaikuttavan 58-73 MPGe US.

Mercedes-hybridimaasturit

Tällä hetkellä Mercedes ei tarjoa pistokehybridiversiota pienimmästä Mercedes SUV:stä GLA:sta, mutta GLA 250e:n odotetaan liittyvän Mercedes USA:n mallistoon vuonna 2021. Tällä hetkellä ainoa tarjolla oleva GLA-malli on 250 4MATIC-järjestelmällä tai ilman sitä noin 36-38 000 dollarin hintaan. Pian seuraa myös plug-in GLB.

Seuraavaksi vuorossa on GLC, joka on Mercedeksen SUV:ien myydyin malli. GLC 350e 4MATIC, joka on vähittäismyyntihinnaltaan noin 52 000 dollaria, tarjoaa 2,0-litraisen nelivetoisen turbomoottorin ja 90 kW:n sähkömoottorin, mikä tekee siitä täysiverisen pistokehybridin, jossa on 315 hv ja 67-70 MPGe Yhdysvaltain polttoainetaloudellisuusluokitus.

Keskikokoiseen GLE-malliin ei tällä hetkellä ole tarjolla täysimittaista pistokehybridiä, mutta 6-sylinterinen GLE450 ja 8-sylinterinen GLE580 ovat molemmat tarjolla EQ Boost -mild-hybriditekniikalla. GLE450:n vähittäismyyntihinta on noin 62 000 dollaria ja GLE580:n noin 79 000 dollaria.

GLS on Mercedeksen täysikokoisen katumaasturin lippulaiva, joka jakaa paljon osia GLE:n kanssa, mukaan lukien voimansiirto. Noin 76 000 dollarilla myytävässä GLS450-mallissa on siis sama moottorikombo kuin GLE450-mallissa, ja noin 99 000 dollarilla myytävässä GLS580-mallissa on sama voimansiirto kuin GLE580-mallissa.

  Mitä tapahtuu, kun hybridiautosta loppuu akku?

EQ Boostin ja pistokehybriditekniikan eroavaisuus

Mercedes EQ Boost -mild-hybriditeknologia on integroitu sähkömoottorijärjestelmä, jonka tarkoituksena on avustaa päävoimanlähdettä parempien polttoaine- ja päästöluokitusten saavuttamisessa. Tämä tekniikka käyttää erityistä integraatiota moottorin ja vaihteiston väliin kiilautetusta käynnistimestä, ja sen ansiosta auto voi rullata moottori sammutettuna tietyillä nopeuksilla.

Tämä tekniikka eroaa perinteisistä plug-in-hybridivoimansiirroista, koska perinteinen plug-in voidaan nimensä mukaisesti kytkeä virtalähteeseen. Hybridin sähkömoottori on paljon tehokkaampi ja palvelee suurempaa tarkoitusta, joka muistuttaa enemmän polttomoottoria.

EQ Boost -tekniikka kehittyy jatkuvasti ajan myötä, ja useimmat, ellei jopa kaikki tulevat Mercedes-mallit tulevat todennäköisesti käyttämään tätä tekniikkaa. Myös Audi ja monet muut autonvalmistajat käyttävät mild-hybriditekniikkaa, sillä tämä tekniikka parantaa auton tehokkuutta ja tarjoaa myös tehonlisäystä lyhyeksi ajaksi.

UKK-osio

Aikooko Mercedes tehdä pistokehybridejä kaikkiin tuleviin malleihin?

Uuden Mercedes C-luokan julkaisun myötä on melko selvää, mihin suuntaan Mercedes on menossa. Tämä suunta on tehokkuus, vähemmän päästöjä, enemmän tehoa, mutta pienemmät moottorit. Odotettavissa on, että Mercedes tarjoaa lopulta kaikkia malleja plug-in-hybriditekniikalla varustetulla voimansiirrolla.

EQ Boost -tekniikka on löytämässä tiensä yhä useampaan Mercedes-autoon, vaikka koko malliston pistokehybridisointi ei olekaan yhtä nopeaa. On melko ilmeistä, että Mercedes alkaa pian sisällyttää pistokehybridejä laajemmassa mittakaavassa.

Aikooko Mercedes tarjota AMG:lle pistokehybridejä?

Aidon Mercedes AMG:n tunnusmerkki on moottori. Moottori toimii AMG:n sykkivänä sydämenä, ja se on houkuttelevin osa Mercedes AMG -mallin omistamista. Mercedes on hiljattain ilmoittanut, että tulevassa C63 AMG:ssä käytetään 2,0 litran nelisylinteristä EQ Boost -moottoria.

  Onko Mercedes hyvä lumessa?

Vaikka tämä on varmasti hyödyllistä ympäristön kannalta, C63:n ilman V8:aa tai edes V6:aa on todella tarjottava jotain erityistä saadakseen huomiota autoharrastajien keskuudessa. Mercedes julkaisee pian myös AMG GT73:n, yli 800 hv:n AMG-hirviön, jossa on 4,0 litran BiTurbo-hybridimoottori.

Mitä hyötyä hybridiauton omistamisesta on?

Hybridiauton omistamisesta on monia etuja, alkaen verovähennyksistä, pidemmistä takuista, paremmasta polttoainetehokkuudesta, pienemmistä CO2-päästöistä ja joskus jopa kunnon alennuksista tietyillä markkinoilla. Hybridiautojen odotetaan tarjoavan jopa 50 % tai jopa 70 % paremman kulutuslukeman kuin tavallisten polttomoottoriautojen.

Hybridiauton omistamiseen liittyy kuitenkin myös joitakin haittoja. Hybridiautot ovat yleensä kalliimpia kuin tavalliset polttomoottoriautot. Jos et aio kytkeä hybridiautoa verkkovirtaan, ei hybridin ostamisessa ole myöskään paljon järkeä. Lisäksi, jos ajat pääasiassa maanteillä, polttoainetaloudellisuusluvut laskevat merkittävästi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z