Ensimmäinen Mercedekseen koskaan asennettu AWD-järjestelmä on peräisin vuodelta 1987 ja W124 Mercedes E-Class -mallista. Siitä lähtien Mercedes on onnistunut paketoimaan AWD-järjestelmän moniin eri malleihin A-Class-luokan viistoperästä aina lippulaiva S-luokkaan asti.
Nykyään kaikki Mercedes-mallit voidaan varustaa 4MATIC AWD -järjestelmällä. Ensimmäisen sukupolven AWD-järjestelmä oli melko yksinkertainen kaksoissalpaava tasauspyörästöjärjestelmä, ja Mercedes esitteli vuonna 2017 E63 AMG S -malliin 4MATIC+ -järjestelmän, joka on tähän mennessä kehittynein AWD-järjestelmä.
Mercedes AWD sedanit
C-luokan Mercedes on Mercedeksen pienempi sedan, jonka C300 4MATIC -versio maksaa 51 000 dollaria. C300 4MATIC maksaa 10 000 dollaria enemmän kuin RWD C300, mutta se sisältää premium-paketin ja ulkovalaistuspaketin. Tässä versiossa on rivi-nelisylinterinen 2,0 litran turbo, jossa on 255 hv ja 23-33 MPG US-yhdistetty.
E-Class Mercedes on keskikokoinen premium-sedan, jonka E350 4MATIC -versio maksaa 57 000 dollaria. Tässä versiossa on sama moottori kuin C300 4MATICissa, joka tarjoaa saman tehon ja tehokkuuden. E450 4MATIC tarjoaa myös AWD-järjestelmän 62k dollarin hintaan ja 362 hv:n 3,0 litran 6-sylinterisen rivimoottorin EQ Boost -tekniikalla.
Jos haluat AWD-moottorilla varustetun Mercedeksen lippulaiva S-luokan, ole valmis maksamaan noin 100 000 dollaria S450 4MATICista tai 107 000 dollaria S560 4MATICista. S450:ssä on 3,0 litran riviturbo, jossa on 362 hv ja kohtuulliset 18-28MPG US. 560-mallissa on 4.0L BiTurbo V8, jossa on 463hv ja polttoainetaloudellisuusluokitus 17-27MPG US.
Mercedes AWD maasturit
Vuoden 2021 Mercedes GLA250 SUV on Mercedesin pienikokoinen SUV-crossoverin lähtötason malli, jonka tavallinen versio maksaa noin 36 000 dollaria ja GLA 250:n AWD 4MATIC -versio 38 000 dollaria. GLA250 tarjoaa 2.0L inline 4 turbo 221hv ja 24-33MPG US polttoainelukemat.
Vuoden 2021 Mercedes GLB:tä tarjotaan myös AWD:llä, jos valitset GLB250 4MATIC -version, joka maksaa noin 46 000 dollaria. GLB:n tässä versiossa on sama voimanlähde kuin GLA250:ssä.
Jos haluat keskikokoisen Mercedeksen bestseller-maasturin GLC:n, voit valita kahdesta eri 4MATIC-mallista. Ensimmäinen on 45 000 dollarin hintainen GLC 300 4MATIC, jossa on 2,0 litran nelosrivimoottori 255 hv:llä ja kohtuulliset 21-28 MPG US, tai 52 000 dollarin hintainen GLC350e-hybridi, joka tarjoaa saman moottorin sekä sähkömoottorin, jonka yhteisteho on 315 hv.
Keskikokoiseen GLE:hen voi valita myös 4MATIC AWD -järjestelmän, alkaen 57 000 dollarin hintaisesta GLE350 4MATIC-mallista, jossa on 2,0 litran nelisylinterinen 255 hv. Seuraavana on 62 000 dollaria maksava GLE450 4MATIC, jossa on 3,0 litran 6-sylinterinen rivimoottori, jossa on 362 hv. Jos haluat GLE:n parhaan ja tehokkaimman version, kannattaa ostaa 79 000 dollaria maksava GLE580, jossa on 483 hv:n 4,0 litran 8-sylinterinen moottori.
Mercedeksen katumaastureiden lippulaiva on GLS, ja GLS:ssä on AWD-järjestelmä vakiona, joten riippumatta siitä, valitsetko 76 000 dollaria maksavan GLS450:n 6-sylinterisen vai lähes 100 000 dollaria maksavan 8-sylinterisen GLS580:n, saat 4MATIC-järjestelmän mukaan.
Mercedes AMG AWD
Kaikki edellä mainitut 4MATIC-järjestelmät on kehitetty joko mukavuuden ja turvallisuuden tai maastokelpoisuuden vuoksi, mutta AMG 4MATIC -järjestelmien tavoitteena on tarjota urheilullinen ja suorituskykyinen AWD-järjestelmä, joka ei vie pois ajamisen silkkaa nautintoa.
Mercedes AMG 4MATIC -järjestelmät ovat paljon tavallista vaihtelevampia, kun on kyse voiman antamisesta tietylle akselille. AMG:llä on tapana lähettää suurin osa voimasta takapyörille aina kun olosuhteet sen sallivat, kun taas tavallisempi 4MATIC on suunnattu lähinnä turvallisuuteen, mukavuuteen ja ajamisen helppouteen.
Vuonna 2017 Mercedes esitteli 4MATIC-järjestelmän seuraavan sukupolven nimeltään 4MATIC+, tämä järjestelmä kehitettiin E63 AMG S -malliin, ja tämän järjestelmän juhlatemppu on täysi takaveto-kokoonpano vain napin painalluksella.
Tämä mahdollisti myös sen, että E63-malliin voitiin tarjota erityinen drift-tila, joka irrotti etuakselin ja teki E63-mallista täysimittaisen takavetoisen huligaanin.
UKK-osio
Onko Mercedes 4MATIC parempi kuin Audi Quattro tai BMW xDrive?
On melko hankalaa valita paras järjestelmä näistä kolmesta, koska et pysty löytämään autoa, joka tarjoaa kaikkia kolmea järjestelmää. Nämä kaikki ovat merkkikohtaisia AWD-järjestelmiä, ja niiden vertailu on melko perusteeton, mutta kunkin yksittäisen järjestelmän erityispiirteet ja priorisointi eroavat toisistaan melko merkittävästi, ja se on varmasti mainitsemisen arvoinen asia.
Siinä missä Mercedes asettaa etusijalle mukavuuden ja ajamisen helppouden, 4MATIC-järjestelmää ei juurikaan huomaa, BMW:n järjestelmät taas on räätälöity lähinnä urheilullisempaa dynaamista ajokokemusta silmällä pitäen, mikä tarkoittaa sitä, että xDrive korostaa takavetoa.
Audi pyrkii tasapainottamaan nämä kaksi optimaalisen pidon ja turvallisuuden saavuttamiseksi. Audit kannattaa ostaa, jos haluat AWD-järjestelmän epäsuotuisia sääolosuhteita varten, BMW:n dynaamisen ajamisen ja Mercedeksen matkustamisen helppouden vuoksi.
Onko mitään järkeä olla valitsematta 4MATIC-järjestelmää joihinkin Mercedes-malleihin?
No, se riippuu. Jos asut eteläisessä ilmastossa, eikä lunta tai sadetta tule liikaa, tavallinen RWD-järjestelmä riittää. Lisäksi joissakin malleissa, kuten GLA:ssa tai C-luokassa, RWD-järjestelmä ei ole harvinainen, mutta GLE:ssä ja GLC:ssä on.
Tämä tarkoittaa, että on erittäin suositeltavaa valita 4MATIC-järjestelmä katumaastureihin, koska se tekee siitä enemmän katumaasturin, ja mahdollinen jälleenmyyntiarvo kärsii suuresti, jos ei-4MATIC-mallisi menee kaikkia muita pääasiassa 4MATIC-järjestelmällä varustettuja autoja vastaan.
Ovatko Mersut vakiovarusteena FWD vai RWD?
Mercedeksen autot ovat pääasiassa RWD-autoja, ja vain 4 autoa käyttää FWD-arkkitehtuuria. GLA, B, CLA ja A-luokan viistoperä ovat FWD-autoja. Loput Mercedeksen mallistosta on joko RWD- tai AWD-autoja. Maastureissa GLS ja G-luokka ovat vakiovarusteena 4MATIC-järjestelmällä, ja loput maasturimallistosta tarjoaa 4MATIC-vaihtoehdon.
AMG:t alkavat myös kaikki tulla tarjolle AWD-järjestelmällä varustettuna. Tämä johtuu siitä, että AWD-järjestelmä tarjoaa paremman pidon ja suorituskyvyn, ja uusimmissa 4MATIC+-järjestelmissä voit halutessasi vaihtaa vain RWD-järjestelmään.