Mitkä Mercedes on kauko-ohjauksella pysäköinti

Mercedes on tarjonnut pysäköintiavustinjärjestelmiä jo jonkin aikaa, ja uusin järjestelmä upouudessa Mercedes S-luokassa tarjoaa todellisen etäpysäköintitoiminnon, joka ei edellytä edes sitä, että olet ajoneuvon sisällä tai sen lähellä.

Monien muiden Mercedes-mallien odotetaan hyödyntävän tätä järjestelmää muutaman vuoden kuluttua, mutta jo nyt nykyaikaiset Mercedes-mallit pystyvät pysäköimään itse ilman kuljettajan osallistumista Mercedes PARKTRONIC Active Parking Assist -järjestelmän avulla.

ADAS-järjestelmien nykypäivänä ja Teslan tasoittaessa tietä kohti autonomista tulevaisuutta tämäntyyppiset teknologiat tulevat yleistymään. Mutta olipa asia miten tahansa, sinun on aina oltava vastuussa, joten pidä näitä järjestelmiä apujärjestelminä, ei kuljettajan korvaavina järjestelminä.

On myös syytä mainita, että Mercedes E-Class, S-luokka, CLS-luokka ja muutamat SUV-mallit tarjoavat myös erityisen sovelluksen, jonka avulla voit etänä ohjata auton ahtaisiin pysäköintitiloihin ja autotalleihin ja sieltä pois.

Mercedes W223 S-luokan AVP-järjestelmä

Yksi, ellei jopa vaikuttavin ominaisuus W223 S-luokassa on Mercedeksen ja BOSCHin yhdessä kehittämä AVP-järjestelmä (Automated Valet Parking). Mercedes-Benzin kielellä järjestelmän nimi on INTELLIGENT PARK PILOT, ja sen avulla S-luokka ajaa ja pysäköi itse itsensä älypuhelinsovelluksen avulla.

Mercedes sanoo, että S-luokka on saavuttanut ajamisen luksuksen huipun, joten Mercedes päätti tehdä pysäköintikokemuksestakin luksuksen ja teknologian juhlaa. Tämän projektin tavoitteena on tehdä koko Stuttgartin lentokentän parkkihallista täysin autonominen pysäköintialue ilman kuljettajan minkäänlaista osallistumista.

  Miksi Mercedes on huono auto

Mercedes on julkaissut videon, jossa kuvataan, kuinka uusi S-luokka jättää kuljettajan määrätylle paikalle, ja auto itse lähtee etsimään sopivaa parkkipaikkaa. Myöhemmin kuljettaja palaa samalle paikalle, ja hänen S-luokkansa on siellä tervehtimässä häntä.

Nämä tekniikat ovat uskomattoman edistyksellisiä ja vaikuttavia. Mercedeksen, BMW:n ja Teslan lisäksi vain harvat autonvalmistajat, joilla on ”Summon” -ominaisuus, yrittävät todella hyödyntää tällaista toimintoa.

Mercedes PARKTRONIC aktiivisella pysäköintiavustimella.

Mercedeksen tarjoama laajempi pysäköintiavustinteknologia on Mercedes PARKTRONIC-järjestelmä. Tämä järjestelmä on saatavana moniin uudempiin Mercedes-malleihin, ja sen tavoitteena on tasoittaa täysin rinnakkaispysäköintiä, varsinkin koska jotkut Mercedes-mallit ovat valtavia.

Järjestelmä toimii alle 20 mailin tuntinopeudella, ja järjestelmä ilmoittaa, jos se arvioi, että käytettävissä on kohtuullisen kokoinen pysäköintitila. Kun saavutat tämän vaiheen, sinun on laitettava auto peruutusvaihteelle, ja järjestelmä kysyy sinulta, haluatko hyödyntää PARKTRONIC-ominaisuutta.

Jos vastasit kyllä, järjestelmä hoitaa ohjauksen kokonaan, mutta sinun on edelleen käytettävä kaasu- ja jarrupolkimia. Järjestelmä kertoo, milloin pitää ajaa eteen- tai taaksepäin, noudata vain ohjeita, ja pysäköinti on täydellinen muutamassa sekunnissa.

Kun olet saavuttanut haluamasi asennon, järjestelmä ilmoittaa, että PARKTRONIC-järjestelmä on valmis. Voit myös poistua pysäköintitilasta tämän toiminnon avulla, ja jos otat ohjauspyörän hallintaasi jossain vaiheessa, järjestelmä lakkaa toimimasta välittömästi.

Itsepysäköinti-/kaukopysäköintijärjestelmien tarpeellisuus/luotettavuus

AAA:n mukaan jopa 80 % amerikkalaisista luottaa pysäköintitaitoihinsa, mikä herättää kysymyksen näiden järjestelmien tarpeellisuudesta. Eikä ole niin, etteivätkö ihmiset olisi tehneet rinnakkaispysäköintiä jo vuosia ennen näiden järjestelmien käyttöönottoa.

  Missä Mercedeksessä on twin-turbo

Monet asiat ovat kuitenkin muuttuneet, ja monet nykyajan autot ovat erittäin suuria ja näkyvyys on melko rajoitettu. Joten näiden järjestelmien taustalla on sittenkin jonkinlainen logiikka. Muutaman verkkopalvelun mukaan nämä järjestelmät ovat myös melko luotettavia, vaikka joissakin tapauksissa ihmiset valittivat, että nämä järjestelmät pysäköivät liian lähelle reunakiveä.

Kun tämäntyyppiset teknologiat kehittyvät edelleen, niistä tulee yhä kehittyneempiä, ja yhä useammat autot alkavat hyödyntää niitä. Olemme hitaasti, uskomattoman hitaasti, mutta lähes varmasti siirtymässä kohti täysin autonomista tulevaisuutta, ja tällaiset järjestelmät saattavat lopulta ottaa täysin vallan.

UKK-osio

Toimiiko Mercedes PARKTRONIC -järjestelmä vain rinnakkaispysäköinnissä?

Tämän järjestelmän alkuperäinen tarkoitus perustui yksinomaan rinnakkaispysäköinnin avustamiseen, mutta ajan myötä Mercedes on laajentanut sitä kirjoa, jossa nämä järjestelmät pystyvät avustamaan. Tämä tarkoittaa, että PARKTRONIC-järjestelmä voi auttaa sinua lähes kaikissa pysäköintitilanteissa, joita saatat kohdata.

Kaikkien aiempien järjestelmien tarkoituksena oli myös auttaa rinnakkaispysäköintitilanteissa, mutta vain määrätyissä pysäköintialueilla ja tien reunassa. Uudemmat järjestelmät pystyvät pysäköimään auton rinnakkain myös monissa muissa tilanteissa.

Onko Mercedes PARKTRONIC-ominaisuus rahan arvoinen?

Jos aiot pysäköidä autosi usein rinnakkain, ehkä. Ja useimmat ihmiset eivät yleensä pysäköi autoa rinnakkain jatkuvasti. Nämä järjestelmät vaativat kasan antureita, ja ne maksavat melkoisen paljon, joten jos et aio käyttää tällaisia toimintoja säännöllisesti, sinun on parempi käyttää rahat johonkin hyödyllisempään.

  Mitkä Mercedekset ovat nelivetoisia?

Mercedes kertoo, että nämä järjestelmät ovat välttämättömiä kaikissa uudemmissa Mercedes-malleissa, erityisesti isommissa. Uusissa Mercedes-malleissa on kuitenkin myös 360-kamerat ja ympärille asennettavat pysäköintianturit, jotka ovat todistetusti ja säännöllisesti käytössä lähes kaikissa mahdollisissa pysäköintitilanteissa.

Onko Mercedes PARKTRONIC parempi kuin Tesla SUMMON?

Teslan SMART SUMMON -ominaisuutta markkinoidaan PARKTRONICin ja aktiivisen pysäköintiavustimen huomattavasti kehittyneempänä versiona. Tämä järjestelmä on lähempänä Mercedeksen INTELLIGENT PARK PILOT -järjestelmää, sillä se mahdollistaa jopa sen, että auto etsii kuljettajaa aktiivisesti itse parkkipaikalta.

Tämän järjestelmän pointti on se, että auto pystyy ajamaan itse itsensä jopa 200 metrin päähän, joten omistajan ei tarvitse kävellä auton luokse, kun hän haluaa poistua. Nämä järjestelmät eivät kuitenkaan ole täydellisiä, ja joukko nettivideoita viittaa siihen, että monet Teslat ovat huomanneet ajavansa muiden autojen tai autotallin seinien päälle.

Nämä järjestelmät on tarkoitettu vain yksityiseen autotallikäyttöön, geo-aitoitettuun alueeseen, joka täyttää kaikki järjestelmän muuttujat. Ja olet aina vastuussa mahdollisista vahingoista, joten käytä näitä järjestelmiä varauksella.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z