Jotta auton suorituskyky, turvallisuus ja tehokkuus olisivat optimaaliset, sinun on aina valittava oikeat renkaat. Tämä ei kuitenkaan välttämättä ole kaikkein helpointa, varsinkin jos kyseessä on ensimmäinen ostamasi auto tai jos et muutenkaan ole kovin kiinnostunut autoista.
Löydät ajoneuvollesi sopivan rengaskoon nykyisistä renkaistasi, tarkemmin sanottuna niiden sivuseinästä. Voit myös etsiä kuljettajan oven sisäpuolelta tarran, jossa pitäisi olla kaikki autosi rengastiedot. Voit myös tarkistaa ajoneuvosi VIN-numeron määrittääksesi koon oikein, mutta tämä vaihtoehto on vähiten suosittu.
Tärkeimmät seikat, jotka sinun on tiedettävä, ovat kaikki renkaiden erityiset mittarit, kuten rengastyyppi, renkaan leveys, renkaan sivusuhde, rakennetyyppi, pyörän halkaisija, kuormitusindeksi ja nopeusluokitus. Voit myös mennä verkkoon ja etsiä lukemattomia rengaskokolaskureita, joiden pitäisi toimia vertailukohtana.
Joka tapauksessa on parasta ottaa yhteyttä ammattilaiseen, kun on kyse rengaskokojen, -hintojen ja -tyyppien määrittämisestä, koska se tekee koko prosessista paljon helpomman. Renkaiden suhteen ei kannata pihistellä, koska ne ovat kosketuspisteesi tien kanssa, mikä tarkoittaa, että sinun on tehtävä oikea päätös ollaksesi turvassa.
Rengastyyppi
Ensimmäinen termi, joka sinun on tunnettava, on rengastyyppi. Nykyisten renkaidesi sivuseinästä on löydettävä koodi, ja koodin ensimmäinen kirjain liittyy tiettyyn rengastyyppiin. Jos koodin ensimmäinen kirjain on ”P”, se tarkoittaa, että kyseinen rengas on tavallinen henkilöauton rengas.
Jos kaksi ensimmäistä kirjainta ovat ”LT”, tämä tarkoittaa, että tarkasteltavana oleva rengas on suunniteltu kevyempään kuorma-autoon. ”ST” tarkoittaa erityistä perävaunutyyppistä rengasta, johon kuuluvat myös veneet ja kaikenlaiset muut ajoneuvot. Jos alussa ei ole lainkaan kirjainta, se tarkoittaa, että rengas on niin sanottu eurooppalainen ”vakiorengas”.
Renkaan leveys
Renkaan leveys on tärkeä näkökohta uusia renkaita ostettaessa, mikä tarkoittaa, että sinun on kiinnitettävä siihen erityistä huomiota, jotta et mokaa sitä. Rengaskoodin alkukirjaimen/-kirjainten jälkeiset kolme numeroa liittyvät renkaan leveyteen.
Tarkemmin sanottuna etäisyys renkaan yhdeltä sivulta toiselle, kun renkaaseen katsotaan suoraan päin. Nämä mitataan yleensä millimetreinä, ja voit myös kuulla jonkun käyttävän termiä ”section width”, joka tarkoittaa periaatteessa samaa kuin renkaan leveys.
Poikkileikkaussuhde
Aspect ratio on mittari, jonka tarkoituksena on kuvata, kuinka korkea rengas on yhtä pitkä kuin renkaan leveys. Jos tämä luku on esimerkiksi 50, se tarkoittaa, että renkaan korkeus on 50 prosenttia renkaan leveydestä. Mitä suurempi sivusuhde on, sitä korkeampi rengas on.
Renkaat, joilla on korkea kuvasuhde, liittyvät useimmiten hyötyajoneuvoihin, kun taas renkaat, joilla on matalampi kuvasuhde, liittyvät useimmiten urheiluautojen renkaisiin.
Rakennetyyppi
Koodin seuraava kirjain viittaa renkaan valmistustapaan eli renkaan rakentamiseen käytettyihin sisäisiin materiaaleihin. R-kirjain tarkoittaa radiaalirenkaita, jotka ovat nykyään alan standardi, koska ne on suunniteltu tehokkuuden, pitkäikäisyyden ja mukavuuden vuoksi.
”D” tarkoittaa vinorakenteisia renkaita, joita tavallisesti käytetään moottoripyörissä. F-kirjain liittyy erityisiin run flat -renkaisiin.
Pyörän halkaisija
Seuraavat kaksi numeroa viittaavat pyörän halkaisijaan eli kahden vanteen seinämän väliseen etäisyyteen. Tämä etäisyys mitataan myös tuumina laskemalla etäisyys pyörän pinnasta. Tätä mittaria käytetään eniten kuvaamaan, ovatko renkaat matalaprofiiliset vai eivät.
Kuormitusindeksi
Pyörän halkaisijaa seuraava kaksi- tai kolminumeroinen koodi liittyy siihen, kuinka paljon painoa yksittäinen rengas voi kantaa. Sinun ei tarvitse tietää yksityiskohtia, sinun tarvitsee vain sovittaa nämä kaksi tai kolme numeroa yhteen renkaan kanssa, jonka haluat ostaa.
On myös syytä mainita, että kuormitusindeksillä on merkitystä vain, jos renkaaseen on täytetty ilmat valmistajan suositusten mukainen ilmatila.
Nopeusluokitus
Rengaskoodin viimeinen kirjain viittaa renkaan nopeusluokitukseen eli siihen, kuinka nopeasti voit ajaa tietyllä renkaalla. Korkean nopeusluokituksen omaavat renkaat hallitsevat paremmin lämpöä, mikä tarkoittaa, että ne on suunniteltu kestämään pidempään, ja ne on yleensä tehty autoihin, jotka ajavat paljon maantiellä.
Sinun tarvitsee vain varmistaa, että rengaskoodi täsmää vanhojen ja uusien renkaidesi välillä. Jos olet kuitenkin epävarma tästä, kysy ammattilaiselta neuvoa.
UKK-osio
Voiko autoon laittaa erikokoisia renkaita?
Voit vaihtaa rengaskokoa, kunhan pysyt oikeassa halkaisijassa. Tätä ei kuitenkaan pidä tehdä ilman ammattilaisen opastusta, sillä se voi olla erittäin vaarallista ja haitata yleistä tehokkuutta ja mukavuutta.
Erilainen rengaskoko voi myös sotkea autosi nopeusluokituksen, käsiteltävyysominaisuudet ja ohjauspyörän reagointikyvyn. Valmistajat testaavat autojaan laajasti voidakseen valita täydellisen renkaan, joten on parempi jättää se niin omaksi parhaaksesi.
Mitä tapahtuu, jos renkaani ovat liian suuret?
Monet ihmiset rakastavat muokata autojaan suuremmilla vanteilla ja renkailla, koska se saa auton näyttämään paremmalta. Tämä on kuitenkin erittäin vaarallista, koska autosi ohjattavuus heikkenee, etenkin suuremmilla nopeuksilla.
Jos haluat päivittää maastoajoneuvon pyörät ja renkaat, se ei ole niin suuri ongelma kuin maantieauton kohdalla.
Mikä tekee renkaasta suorituskykyisen?
Suorituskykyiset renkaat on tehty urheilu- ja superautoihin, koska ne tarjoavat paremman pidon ja tekevät autosta herkemmin reagoivan ja hallittavamman suuremmissa nopeuksissa. Tämäntyyppiset renkaat on yleensä suunniteltu lämpimään säähän, mikä tarkoittaa, että ne eivät ole kovin hyviä lumessa, jäässä ja sateessa.
Ne tarjoavat ainutlaatuisia kulutuspintakuvioita, jotka eivät ole kovin aggressiivisia, mikä tarkoittaa myös sitä, että ne ovat huonompia veden hajottamisessa. Lisäksi ne on tehty kestämään paremmin korkeampia lämpötiloja ja samalla parantamaan pitoa.