Nikkeli-metallihydridi vs. litiumioni hybridiautoissa

Viime vuosikymmenen aikana hybridiautojen suosio on kasvanut merkittävästi sekä Yhdysvalloissa että muualla maailmassa. Muutamien kyselytutkimusten mukaan yli 53 prosenttia nykyisistä autoilijoista on innostunut ajatuksesta ostaa seuraavaksi autokseen hybridi- tai sähköauton. Siksi on tärkeää tietää, minkä tyyppinen hybridiauto kannattaa valita.

Keskustelu perinteisten hybridien ja pistokehybridien välillä on yhtä ajankohtainen kuin ennenkin, mutta keskustelu nikkeli-metallihydridi- ja litiumioniakkuhybridien välillä on luultavasti vielä tärkeämpää. Vaikka useimmat yritykset ovat siirtymässä käyttämään yksinomaan litiumioniakkuja, jotkut pitävät edelleen molemmista.

On kuitenkin totta, että litiumioniakkujen edut ovat nikkelimetallihydridiakkuihin verrattuna suuremmat, koska ne ovat kevyempiä ja tehokkaampia. Toisaalta NiMH-akkujen tiedetään pärjäävän hieman paremmin vaikeissa olosuhteissa, kuten kylmässä säässä, ja ne ovat myös halvempia.

Li-ion-akut edustavat seuraavaa askelta NiMH-akkuihin verrattuna, mikä tarkoittaa, että niiden tuotanto todennäköisesti lisääntyy, kun taas NiMH-akkujen hybridien tuotanto vähenee tasaiseen tahtiin. Muista silti lukea tämä artikkeli, jotta saat selville, kumpi näistä kahdesta on parempi ja miksi.

NiMH – Nikkeli-metallihydridiakut – Hyvät ja huonot puolet

NiMH-akut ovat olleet käytössä jo pitkään, minkä vuoksi ne ovat vaihdettavissa useiden eri laitteiden välillä. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdellä akkupaketilla voi teknisesti helposti syöttää virtaa useisiin eri laitteisiin. Niihin mahtuu vähemmän energiaa yksittäistä kennoa kohti, mikä tekee niistä turvallisempia ja vähemmän alttiita koville lämpötilanmuutoksille.

  Voiko sähköauton jättää kytkettynä?

Ne ovat huomattavasti edullisempia kuin Li-ion-akut, ja niiden lataussyklien määrä on suurempi. Keskimääräinen NiMH-akku kestää noin 500-2000 lataussykliä, mikä tarkoittaa, että se on käyttökelpoinen keskimäärin jopa 5 vuotta, mutta tämä voi vaihdella monien ulkoisten tekijöiden mukaan.

Niiden purkausvirta on kuitenkin rajallinen, minkä vuoksi ne eivät ole yhtä tehokkaita, ja niiden itsepurkautumisnopeus on suuri. Tarkemmin sanottuna itsepurkautuminen on akkujen ilmiö, jossa akut menettävät varausta, vaikka niitä ei ole kytketty mihinkään. Keskimääräinen NiMH-akku voi menettää jopa 70 % latauksesta, jos sille annetaan riittävästi aikaa.

NiMH-akkujen suurin haittapuoli on mahdollisesti se, että niiden lataaminen kestää huomattavasti kauemmin, mikä tekee niistä käyttökelvottomia älypuhelinten kaltaisissa laitteissa. Kun otetaan huomioon, että useimmat autonvalmistajat pyrkivät nyt kilpaa tarjoamaan nopeita latausaikoja, on huomattavasti parempi valita Li-Ion-akut.

Li-Ion – Litiumioniakut – Hyödyt ja haitat

Li-Ion-akut ovat kehittyneempiä ja energiatiiviimpiä verrattuna NiMH-akkuihin, mikä tarkoittaa, että niihin mahtuu enemmän energiaa yhtä kennoa kohti. Siksi niitä käytetään lukemattomissa eri laitteissa, kuten älypuhelimissa.

Ne voivat latautua jopa 5 kertaa nopeammin kuin NiMH-akut. Tämä on olennaisen tärkeää nykyajan hybrideille, koska toimintasäde ja latausaika ovat kaksi suurinta hybridejä yleisesti haittaavaa seikkaa.

Ne tarjoavat myös paremmat itsepurkautumisominaisuudet, mikä tekee niistä parempia hybrideille, joita ei käytetä koko ajan. Ne ovat pienempiä ja kevyempiä kuin NiMH-akut, mikä tekee niistä myös pakkausteknisesti parempia, varsinkin kun otetaan huomioon, että hybridiautot painavat paljon enemmän kuin tavalliset polttomoottoriautot, mikä vaikuttaa sekä ketteryyteen että tehokkuuteen.

  Mitä käytettyjä autoja EI kannata ostaa?

Li-ion-akut ovat kuitenkin edelleen huomattavasti kalliimpia, vaikka hinnat laskevat ajan myötä. Ne ovat hauraampia ja alttiimpia koville lämpötiloille. Niitä ei myöskään voi tyhjentää kokonaan, koska se voi aiheuttaa monia ongelmia akulle.

Paras akkuvaihtoehto nykyisiin ja tuleviin hybridiajoneuvoihin.

On melko selvää, että Li-ion-akku on yleisesti ottaen parempi valinta hybridiajoneuvoihin, koska nämä akut ovat energiatiiviimpiä, kevyempiä ja ne voidaan ladata huomattavasti nopeammin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että NiMH-akkujen käytöstä luopuminen kokonaan olisi hyvä ajatus.

Siksi Toyota käyttää edelleen NiMH-akkuja joissakin malleissaan, koska ne ovat halvempia ja ne antavat niille enemmän joustavuutta, jos jokin menee pieleen litiumin toimitusketjuissa. Näin ollen on parasta luottaa molempiin akkutekniikoihin sen mukaan, mitä tietyn tuotteen on tarjottava.

Kun kuitenkin NiMH-akut ja litiumioniakut asetetaan vastakkain, litiumioniakut ovat selvästi parempi valinta 90 prosentissa hybridiautoista.

UKK-osio

Miksi hybridivalmistajat eivät käytä lyijyakkuja?

Lyijyakut ovat myös melko suosittu akkuteknologia, joka on ollut käytössä jo vuosikymmeniä. Ne ovat myös halpoja valmistaa, niissä on suuri virtakapasiteetti, ne voidaan vaihtaa kaikenlaisten laitteiden välillä ja ne kestävät erittäin hyvin kaikenlaista väärinkäyttöä.

Ne ovat kuitenkin vielä huonompia paino-tehosuhteen suhteen, mikä tekee niistä käyttökelvottomia nykyaikaisissa hybrideissä. Niiden lataaminen kestää aivan liian kauan riippumatta siitä, kuinka tehokas laturi on. Lataussykli on erittäin rajallinen, ja itse latausprosessi vaatii erityisen ympäristön sulfatoitumisen estämiseksi.

  Onko pikalataus huono asia sähköautoille?

Miksi ihmiset haluavat hybridiajoneuvoja?

Hybridiautot edustavat nykyaikaista ympäristöystävällistä filosofiaa, joka on ilmastonmuutoksen vuoksi yhä ajankohtaisempi. Hallitukset ympäri maailmaa tarjoavat mielellään kaikenlaisia veronalennuksia ja kannustimia, jos valitset hybridiauton.

Joidenkin sovellusten, kuten suuryritysten irtoleasingin, avulla voit säästää suuria summia veronalennuksista, jos valitset hybridiautokannan. Lisäksi hybridit ovat todellakin tehokkaampia, jos pystyt hyödyntämään hybridialustan kokonaan.

Ovatko hybridit parempia kuin sähköautot?

Nykyaikainen pistokehybridi on ponnahduslauta perinteisen polttomoottoriauton ja täysimittaisen sähköauton välissä, mikä tekee siitä täydellisen valinnan niille, jotka harkitsevat siirtymistä sähköautoihin, mutta eivät ole vielä valmiita siirtymään.

Sähköautot ovat markkinoiden kehittynein ja ympäristöystävällisin vaihtoehto, mutta latausaikoihin, latausinfrastruktuuriin ja mahdolliseen toimintasäteeseen liittyvät kysymykset ovat vielä liian ongelmallisia sähköautojen massakäytön kannalta. Sähköautot ovat todellakin parempia kuin pistokehybridit, mutta vain jos käytettävissä on luotettava latausinfrastruktuuri.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z