Nouseeko 996 Turbon arvo?

Nouseeko 996 Turbon arvo?

On melko kyseenalaista sanoa, että auton arvo nousee varmasti, mutta 996 Turbon nykyinen arvokehitys on melko lupaava, koska paras aika ostaa 996 Turbo oli muutama vuosi sitten, mutta jo nyt 996 Turbo on jokseenkin edullinen.

Muotoilu oli aluksi melko kyseenalainen ”paistetun munan” ajovaloryhmän vuoksi, mutta Porsche 996 alkaa näyttää vuosien mittaan yhä houkuttelevammalta. Siirtyminen vesijäähdytteisiin moottoreihin oli myös melko kiistanalainen, mutta 996 Turbon Mezger-moottori on suorastaan näyttävä.

Melko hyvin huolletusta 996 Turbosta saa noin 50 000 dollaria, mutta monet uskovat edelleen, että 996 Turbo on äärimmäisen aliarvostettu, ja 996 Turbon tuleva arvo on vain nousussa. 996 Turbo oli ensimmäinen 996-malli, joka keräsi enemmän huomiota Porsche-keräilijöiden keskuudessa.

On melko turvallista sanoa, että 996 Turbon arvo nousee, mutta sen määrä on kyseenalainen. Päätellen siitä suunnasta, että uudemmat Turbomallit ovat yhä raskaampia ja mahdollisesti ylivoimaisia, 996/997-sukupolvet saattavat olla täydellinen pehmeä paikka verrattuna myöhempiin 911 Turbo -malleihin.

Moderni klassikko

Termi ”moderni klassikko” on viime vuosina yleistynyt, ja moderni klassikko on 10-20 vuotta vanha auto, joka on vain parantunut iän myötä. Jotkin mallit, kuten Ferrari F360 tai 987 Porsche Cayman R, ovat nykyään todellisia moderneja klassikoita, ja niiden arvo heijastelee varmasti sitä.

Modernit klassikkoautot ovat jonkinlainen aikakapseli. Se on tapa palata menneisiin aikoihin ja tapa muistaa, millainen todellinen kuljettajan auto oli 10-15 vuotta sitten. Ja 996 Turbo näyttää todellakin sopivan tähän tarkoitukseen.

  Onko Cayman kovakattoinen Boxster?

Nykyaikaisen klassikon on oltava luotettava, auto, joka onnistuu hajoamaan usein, ei voi tarjota vanhempien autojen kunnon nostalgiaa, ja 996 Turbo on onneksi uskomattoman luotettava, koska 996 Turbon moottori on Le Mansista peräisin oleva kilpa-auton moottori, joka pystyy ajamaan muutama sata tuhatta kilometriä.

Nykyaikaisen klassikon on tarjottava myös kunnon suorituskykyä, ja 420 hevosvoiman 996 Turboa pidetään yleisesti ”riittävän tehokkaana” tulevaisuutta ajatellen. Nykyaikaisen klassikon on tarjottava sympaattinen luonne, ja 996 Turbo tarjoaa varmasti ikonisen 911-ajoluonteen.

Moderni autoteollisuus

Jotta vanhemman auton arvo nousisi, monien nykyautojen on jäätävä joiltakin osin jälkeen. Ja joidenkin mielestä nykyaikaisista autoista on tulossa aivan liian tylsiä. 992 Turbo S on uskomattoman nopea, mukava ja hyvännäköinen, mutta 992 Turbo ei ole yhtä jännittävä kuin 996 Turbo.

Kun otetaan huomioon, että kaikki tulevat Turbo S -mallit tarjoavat todennäköisesti pienemmät moottorit, hiljaisemman moottoriäänen, enemmän mukavuutta, enemmän äänieristystä ja enemmän häiritsevää tekniikkaa, kaikki vanhemmat Turbomallit tarjoavat edelleen ajanmukaisen ajokokemuksen.

Tärkein syy siihen, miksi ilmajäähdytteisten 911:ien arvo on noussut viime vuosina huimasti, on se, että ilmajäähdytteisiä 911:iä ei enää ole. Ihmiset, jotka kasvoivat aikuisiksi silloin, kun ilmajäähdytteiset 911:t esiteltiin, ovat nyt enimmäkseen vanhempia miehiä, joilla on tarpeeksi rahaa varaa ilmajäähdytteiseen 911:ään.

  Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää Porsche 911:n moottorin numeron tarkistuksesta

Manuaalikäyttöistä Turbo 911:ää ei voi enää ostaa, eikä luultavasti tule koskaan ostamaankaan. On melko turvallista sanoa, että 996 Turbolla on paljon hyviä puolia verrattuna Turbon nykyaikaisiin versioihin, ja se on myös syy siihen, miksi 996:n arvo nousee.

Porsche-keräilijät

Koko automaailmassa on vain muutama nimetty automerkin harrastajaryhmä, joka vetää vertoja Porsche-harrastajille. Porsche AG hemmottelee uskollisimpia asiakkaitaan kaikkein rajoitetuimmilla autoilla, ja laaja Porsche-asiakaskunta ei koskaan unohda arvostaa arvokasta 911:ää.

Kaikki tämä tarkoittaa, että useimmat harkitsemisen arvoiset 911-mallit ovat melko turvallinen sijoitus. Ne eivät joko menetä paljon arvoaan tai ne jopa nousevat. Jotkut autonvalmistajat, kuten McLaren, pumppaavat uusia autoja loputtomasti, ja jokaisen mallin erikoisuus kyseenalaistetaan entisestään aina uuden mallin ilmestyessä.

Porsche ei tee näin, ja osittain siksi jotkut Porschet ovat arvokkaampia kuin vastaavat McLaren-mallit. 996 ei sinänsä ole rajoitettu painos, mutta ajan myötä kysyntä kasvaa ja tarjonta supistuu, mikä tarkoittaa myös sitä, että 996 Turbon arvot nousevat.

FAQ-osio

Mitkä ovat harvinaisimmat ja arvokkaimmat Porsche 911 -mallit?

Yksi harvinaisimmista ja halutuimmista 911-malleista on GT1 Straßenversion, joita valmistettiin vain 20 kappaletta 911 GT1 -kilpa-auton homologointiversiona. Muutaman suhteellisen tuoreen myyntitapahtuman perusteella GT1 Straßenversion arvo on yli 5 miljoonaa dollaria.

Paul Newmanin Le Mansin 24 tunnin kilpailussa ajama Porsche 1935 vuodelta 1979 maksoi muutama vuosi sitten lähes 4,9 dollaria. Vuoden 2018 Porsche 911 Turbo Classic Serie ”Project Gold” myytiin vuonna 2018 lähes 3,5 miljoonalla dollarilla, tämä Turbo käytti vanhempaa alustaa, mutta uudempaa moottoria ja ajatonta 911-mallia.

  Paras kattoteline Porsche Cayennelle

Mitkä uudemmat 911-mallit vaikuttavat parhaalta sijoitukselta?

Monet ovat sitä mieltä, että jos haluaa tehdä rahaa omistamalla 911:n, kannattaa valita ilmajäähdytteinen. Mutta koska ilmajäähdytteisten 911-mallien markkinat ovat jossain määrin saavuttamassa tasonsa, monet uskovat, että jotkin suhteellisen uudemmat 911-mallit keräävät eniten huomiota tulevina vuosina.

Mallit, kuten 991 GT3 Touring tai 991 911R, ovat lupaavimpia 991 911 -malleja, koska molemmat näistä ovat erittäin rajoitettuja. 997 GT RS 4.0:sta saa aina paljon rahaa, eikä hidastumisen merkkejä ole näkyvissä.

Pitäisikö minun ostaa 911 sijoitukseksi?

Taloudellisesta näkökulmasta katsottuna mahdolliset edut ovat melko ilmeiset. Mutta 911 on tehty ajettavaksi, ja koko ”tienaa rahaa autotallin kuningattarilla” -tilanne on melko sieluton, koska monet näistä uskomattomista koneista on tehty ajettaviksi, ei autotalliin.

Vaikka ne ovat varmasti arvokas omaisuus, ihmiset eivät yleensä aja niillä, koska ylimääräiset ajokilometrit alentavat niiden arvoa. Porsche-klassikkoautojen keräilijät ovat elintärkeitä 911-markkinoille, mutta he vievät myös osan 911-omistamisen erityispiirteistä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z