Onko Audi Q5 sähköinen?

Audi tarjoaa tällä hetkellä Q5:stä pistokehybridiversiota nimeltä Q5 55 TFSI e ja myös täyssähköistä Audi e-Tron -katumaasturia, joka on enemmän tai vähemmän täyssähköinen versio Q5:stä ottaen huomioon sen koon ja markkina-aseman. Molemmat on suunniteltu Q5:n tehokkaammiksi ja ympäristöystävällisemmiksi versioiksi.

Q5 55 TFSI e lanseerattiin vuonna 2020, ja se tarjoaa suhteellisen pienen sähköakun ja Audin vakiovarusteena olevan 2,0 litran nelisylinterisen turbon, jonka yhteisteho on 362 hv ja 369 lb-ft vääntöä. Hyvä asia on, että Q5 55 TFSI e ei uhraa yhtään tavaratilaa sähkömoottorin ja akkujen mahtumisen vuoksi.

Toisaalta Audi e-Tron -katumaasturista on saatavilla kaksi samanlaista versiota akun koosta riippuen. e-Tron oli Audin ensimmäinen todellinen sarjatuotannossa oleva Audi SUV, mikä tarkoittaa, että se kilpailee suoraan Mercedes EQC:n, Tesla Model Y:n, Jaguar I-Pacen ja sähköisen BMW X3:n kanssa.

Molemmat näistä kahdesta ovat aitoja Audin katumaastureita, mikä tarkoittaa, että ne tarjoavat hienosti muotoillun ulko- ja sisätilan, paljon tilaa, paljon tekniikkaa ja melko korkean sisäänpääsyhinnan.

Audi Q5 55 TFSI e – pistokkeella toimiva Q5.

Alkaen 52 995 dollarista 55 TFSI e plug-in Audi Q5 sijoittuu lähtötason Q5 45 TFSI:n ja huippumallin Audi SQ5:n väliin. Äskettäinen Q5 facelift teki Q5:stä entistä yhdenmukaisemman näköisen kaikkien muiden nykyisten Audi-mallien kanssa, sillä siinä on nyt suurempi säleikkö ja aggressiivisemman näköiset ajovalot.

55 TFSI e yhdistää 2,0 litran 4-sylinterisen turbon ja sähkömoottorin, jolloin yhteisteho on 362 hv ja 369 lb-ft vääntöä. Siinä on myös vakiona 7-vaihteinen S-Tronic-vaihteisto, joka hoitaa vaihdot huomaamattasi. Quattro AWD on myös vakiovarusteena, minkä ansiosta 55 TFSI e pystyy ajamaan nopeuden 0-100 km/h 5 sekunnissa, mikä on lähes yhtä nopea kuin SQ5.

  Paras moottorin huuhtelu Audi A4:lle

55 TFSI e on 550 kiloa painavampi kuin tavallinen 2,0 litran Q5, mutta lisäpaino ei heikennä ajokokemusta. 55 TFSI e:ssä on vaatimaton 14,1 kWh:n akku, joka tarjoaa noin 20 kilometrin toimintasäteen täysin sähköllä.

Kokonais-MPG-tulokset ovat noin 27MPG, mutta akun avustuksella 55 TFSI e voi saavuttaa noin 50 MPGe. Tämän lisäksi Q5 on identtinen ei-plug-in Q5:n kanssa, mikä tarkoittaa, että se on mukava, ylellinen ja hiljainen ajaa.

Audi e-Tron SUV – Audin ensimmäinen sähköinen katumaasturi.

Jos haluat sähköisen vastineen Q5:lle, sinun on kuljettava Audi e-Tron -reittiä, sillä kieltämättä kalliimpi e-Tron SUV on enemmän tai vähemmän sähköinen Audi Q5. e-Tronin lähtöhinta on 67 095 dollaria, mikä tekee siitä melko paljon kalliimman kuin Q5:stä.

Tähän hintaan saa kuitenkin erikoisempaa kohtelua, sillä Audi on pitänyt huolen siitä, että e-Tron ja e-Tron Sportback ovat näyttävän näköisiä. Audi sanoo, että e-Tronin pitäisi riittää 218-222 kilometriä latausten välillä, mutta hyvänä puolena on, että latausajat ovat kauttaaltaan nopeita.

Tavallisessa ajotilassa e-Tronin teho on 355 hv ja vääntömomentti 414 newtonmetriä, mutta jos sen vaihtaa sport-tilaan, e-Tron nostaa tehon hetkellisesti 402 hv:iin ja 490 newtonmetriin vääntömomenttia. Kaikki e-Tronin versiot pystyvät latautumaan 150 kW:n pikalatauksella, mikä tarkoittaa, että e-Tron voidaan ladata täyteen noin 40 minuutissa.

  Audi Q8 Luotettavuus

e-Tronin kulutus on 78 MPGe, kun taas Sportback-version kulutus on 75 MPGe. Voimanlähdettä lukuun ottamatta e-Tron on suurin piirtein sama kuin Q5.

Audi Q5 55 TFSI e vs. Audi e-Tron SUV?

Q5 maksaa paljon vähemmän kuin e-Tron, mikä tarkoittaa, että voit käyttää melko paljon rahaa lisävarusteisiin ja silti jäädä kauas e-Tronin MSRP:stä. Tästä huolimatta valinnaisvarusteisiin kannattaa käyttää rahaa, jos haluat Q5:n näyttävän ja tuntuvan mahdollisimman premium-luokkaiselta.

Näiden kahden auton välillä e-Tron on hieman paremman näköinen, etenkin Sportback-muodossa, koska siinä on itsevarmempi muotoilukieli. Jos olet siirtymässä polttomoottoriautosta, kannattaa kokeilla ensin Q5:tä, sillä se tarjoaa sinulle mahdollisuuden liikkua sekä poltto- että sähkömoottorilla.

Jos kuitenkin haluat nauttia täyssähköautosta, e-Tron on yksi parhaista sähköisistä katumaastureista, joita voit ostaa juuri nyt. Kaiken kaikkiaan molemmat ovat hämmästyttäviä, mutta mieltymyksesi pistokehybridin tai sähköauton suhteen ratkaisevat todennäköisesti lopullisen lopputuloksen.

UKK-osio

Aikooko Audi julkaista sähköisen Q5:n?

Kuten aiemmin mainittiin, e-Tron on enemmän tai vähemmän sähköinen versio Q5:stä, joten ei ole todennäköistä, että Audi aikoo julkaista sähköisen Q5:n sinänsä. Ehkä Audi erottaa myöhemmin e-Tron-haaran tavallisista Audista, sillä näyttää siltä, että sähköiset Audit eivät välttämättä käytä samaa muotokieltä.

Niin tai näin, Audin ei yksinkertaisesti tarvitse julkaista sähköistä Q5:tä niin kauan kuin e-Tron-maasturi on myynnissä. Audi tulee todennäköisesti pian ulos sähkökäyttöisellä sedanilla, joka kilpailee Mercedes EQS:n ja Lucid Airin kanssa.

  Mikä Audi maasturi on paras?

Ovatko pistokehybridit parempia kuin sähköautot?

Plug-in-hybridi on tavallisen polttomoottoriauton ja täyssähköauton välimuoto, joka tarkoittaa, että siinä käytetään sekä polttomoottoria että sähkömoottoria. Plug-in-hybridin voimansiirto on joustavampi, mikä tarkoittaa, että sinun ei tarvitse aina ajaa puhtaasti sähköautotilassa.

EV-auto on kuitenkin luonnollinen seuraava askel pistokehybridin jälkeen, ja siksi useimmat ihmiset ovat niin kiinnostuneita niistä. Sinänsä EV:t ovat parempia, mutta vain jos pystyt hyödyntämään niitä täysimääräisesti.

Mikä on paras Audi-sähköauto?

Audi e-Tron on tosiaan todella hieno auto, mutta paras Audi EV on epäilemättä e-Tron GT, koska se on mielestäni markkinoiden komein EV. e-Tron GT perustuu samaan alustaan kuin Porsche Taycan, mikä tarkoittaa, että se on luonnostaan urheilullinen ja dynaaminen.

Monet autotoimittajat pitävät e-Tron RS GT:tä kuitenkin Porsche Taycanin dynaamisempana versiona, mikä on monille yllätys. Kaiken kaikkiaan e-Tron GT on selvä voittaja, kun kyseessä on ylivoimainen Audi EV.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z