Onko Audi R8 hyvä auto?

Onko Audi R8 hyvä auto?

Vuonna 2006 maailma oli erilainen. Ferrari nousi otsikoihin hämmästyttävällä Ferrari Enzolla, Porsche Carrera GT ei ollut kovin suosittu, Bugatti Veyron alkoi tehdä maailmanennätyksiä, Ford GT määritteli amerikkalaisen superauton uudelleen, ja Lamborghini toi markkinoille yhden Lamborghinin kaikista Lamborghinin malleista, Murcielagon.

R8 on auto, jota kukaan ei osannut odottaa, sillä Audi on aina ollut ”hiljainen poika”, kun on kyse superautoista. Kun Audi esitteli R8:n ensimmäisen kerran yleisölle, ihmiset olivat ihmeissään siitä, miten hyvältä auto näytti. Lähes 20 vuotta myöhemmin monet asiat ovat muuttuneet, mutta R8 ei niinkään. Onko Audi R8 siis hyvä auto?

Audi R8 on yksi parhaista superautoista, jotka ovat koskaan tulleet markkinoille, ja siihen on useita syitä. Ensinnäkin R8 on todennäköisesti kaikkien aikojen helpoimmin lähestyttävä superauto, koska sitä on helppo ajaa, siitä näkee ulos, siinä on paljon tilaa ja se ei maksa törkeän paljon rahaa. Toiseksi R8 on nykyään yksi viimeisistä superautoista, joissa on kunnon iskutilavuusvoimainen moottori.

R8:aa on vaikea vähätellä, sillä se on todella ikoninen auto, ja nyt vuonna 2022 se edustaa sekä menneisyyttä että tulevaisuutta, sillä Audi kertoi tuovansa R8:n sähköistettyyn aikakauteen.

Audi R8 – voimansiirtojärjestelmä

Ensimmäinen Audi R8 -malli tuli markkinoille vuonna 2006, ja siinä oli kaksi eri moottoria. 4,2-litrainen V8-perämoottori löytyy monista muista Audi RS -autoista ja lippulaiva 5,2-litrainen V10-perämoottori on peräisin Lamborghini Gallardosta. V8-mallit tuottavat noin 420/430 hv, kun taas 1. sukupolven V10-mallit tuottavat 525 hv.

  Audi A6:n yleiset ongelmat

R8:n toinen sukupolvi tuli vuonna 2015, ja se luopui V8-moottorista ja korvasi sen vain mahtavalla V10-moottorilla, josta oli kaksi versiota. ”Alkutason” R8 V10, jossa on 540 hv, ja täysiverinen R8 V10 Plus, jossa on 610 hv. Uusimmassa Audi R8:ssa on sama ikoninen 5,2 litran moottori, mutta tehokkain R8 tuottaa 620 hv R8 Performance -mallissa.

Varhaisissa 1. sukupolven R8-malleissa käytettiin sekä porttivaihteista manuaalivaihteistoa että automaattivaihteistoa, kun taas uudemmissa malleissa on kaksoiskytkin-automaatti. R8 on myös pääasiassa AWD Quatro -auto, mutta Audi valmisti muutamia rajoitettuja malleja R8:sta ilman etuakselia, jotka olivat 100-prosenttisesti RWD-autoja.

Audi R8:n voimansiirto jää historiaan yhtenä parhaista koskaan olleista, ja se, että Audi tarjoaa edelleen 5,2-litraista V10-sydänmoottoria, tekee siitä entistäkin ikonisemman.

Audi R8 – muotoilu ja alusta

R8:n moottori on hämmästyttävä, mutta niin on myös muotoilu. Olemme jo maininneet, että 1. R8:lla, joka tuli markkinoille, oli muotoilu, johon yksikään muu sen ajan auto ei yltänyt. R8:n 1. sukupolvi näyttää edelleen upealta, ja se tulee näyttämään upealta aikojen loppuun asti. Uudemmat R8:t ovat menettäneet hieman näyttävyyttään, mutta ne ovat edelleen upean näköisiä autoja. Ensimmäisen sukupolven sisätilat ovat vanhentuneet, mutta uudemmat R8:t ovat edelleen upeita.

Jousituksen ja alustan virityksen osalta voidaan sanoa, että R8 on superauto, mutta se ei ole yhtä jäykkä eikä rangaistava kuin esimerkiksi Lamborghini Huracan. Auto on hyvin tasapainossa ja se tekee ennakoitavasti kaiken, mutta monet pitävät ajokokemusta hieman liian tylsänä superautoksi.

  Polestar vs. Audin luotettavuus - kumpi on parempi?

Audi R8 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Audi R8 on myös suhteellisen luotettava auto, mutta vain jos sitä huolletaan tarpeeksi hyvin. Nämä autot ovat suuren moottorin takia erittäin huoltovarmoja, ja jos et huolla niitä, ne hajoavat jossain vaiheessa.

Yleisimmät R8-ongelmat liittyvät auton elektroniikkaan, kuten MMI-järjestelmään, varusteisiin, kuten Spyder-mallien pehmeään kangaskattoon, tai etutakaluukun salpaan, jolla on tapana juuttua. Muita merkittäviä ongelmia ovat myös jousituksen iskunvaimentimien viat ja se, että R8 kuluttaa paljon öljyä. Lopuksi, vanhemmissa V8 R8-malleissa oli ongelmallisia moottoreita, jotka johtuivat hiilikerrostumista ja laakereihin liittyvistä ongelmista.

Audi R8 – Arvo ja käytännöllisyys

Mitä tulee arvoon, 1. sukupolven R8:ien arvo vain nousee tällä hetkellä, erityisesti manuaalivaihteisten. Uudemmat R8:t ovat myös melko hyvin hinnoiteltuja siihen nähden, mitä ne tarjoavat. Käytännöllisyydeltään R8 on yhtä huono kuin kaikki superautot, mutta se tarjoaa enemmän istuin- ja tavaratilaa kuin jotkut muut tämän segmentin autot.

Se on oikeastaan asumiskelpoinen superauto, mikä on todella harvinainen näky. Se vertautuu tässä suhteessa hyvin Porsche 911:ään, vaikka 911 ei olekaan suuritilavuuksinen superauto, jossa on keskelle asennettu moottori.

FAQ-osio

Onko Audi R8 sen arvoinen?

Kyllä, Audi R8:n kaikki sukupolvet ovat sen arvoisia, koska ne näyttävät hyvältä, ne kuulostavat hyvältä, niissä on joitakin kaikkien aikojen parhaista moottoreista, ja niiden takana on Audi, mikä tarkoittaa, että asiat todella toimivat. R8:aa on helppo suositella, todella helppo.

  Audi A3 Luotettavuus

Olipa asia miten tahansa, R8 on hintansa arvoinen. Vanhemmat manuaalivaihteiset R8:t ovat parhaita sijoitusautoja, joita voit ostaa juuri nyt, sillä manuaalivaihteisesta V10 R8:sta, jossa ei ole vielä liikaa kilometrejä, alkaa jo tulla todella keräilyautoja.

Miksi Audi teki R8:n?

Audi oli ja on edelleen tuotemerkki, joka on vahvasti mukana moottoriurheilussa, jota Audi ei markkinoi yhtä paljon kuin jotkut muut merkit. Audi kehitti R8:n, koska se tiesi, että se voisi tehdä todella hyvän superauton, jossa voitaisiin yhdistää superauton ominaisuudet ja Audin parhaat ominaisuudet, eli muotoilu ja mukavuus.

R8 nousi otsikoihin heti ilmestymisensä jälkeen, ja se oli mukana myös menestyselokuvassa Iron Man, jossa se jäi monien ihmisten mieleen vuosikymmeniksi eteenpäin.

Onko Audi R8:n valmistus lopetettu?

Voimme sanoa varmasti, että R8:aa ei lakkauteta, mutta sen sydän ja sielu lakkautetaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Audi aikoo pian luopua V10-moottorista ja vaihtaa sen täyssähköiseen voimansiirtoon, jonka ansiosta R8 tuntuu pikemminkin ultranopealta Dysonin pölynimurilta kuin jännittävältä superautolta, joka se kerran oli.

Elämme näinä aikoina, ja on järkevää siirtyä täysin sähköiseen alustaan, mutta jos on pienintäkään mahdollisuutta, että R8:ssa on edelleen V10-moottori, meidän on tartuttava siihen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z