Onko Audi RS e-Tron GT hyvä auto?

Onko Audi RS e-Tron GT hyvä auto?

Audi RS e-Tron GT on Audin ensimmäinen neliovinen sähkökäyttöinen sedan, joka jakaa suurimman osan osistaan Porsche Taycanin kanssa. Molemmat ovat luksusluokan sähköautoja ja kuuluvat markkinoiden halutuimpiin sähköautoihin. Ne ovat kalliita, nopeita, tehokkaita ja tyylikkäitä, ja kaikki haluavat niitä. Onko Audi e-Tron GT siis hyvä auto?

Audi RS e-Tron GT on varmasti todella hyvä auto, koska siinä yhdistyy kaikki yhdessä paketissa. Siinä on todella vahva voimansiirto, jonka ansiosta e-Tron GT kiihtyy nopeammin kuin mikään muu sarjatuotanto-Audi. Se näyttää upealta sisältä ja ulkoa ja on myös suhteellisen käytännöllinen auto.

Toisaalta todella hyvää autoa ei saa edulliseen hintaan, ja siksi tämä auto maksaa niin paljon kuin se maksaa. Se kilpailee Porsche Taycanin, Mercedes EQS:n, Lucid Airin ja Tesla Model S:n kanssa, jotka kaikki ovat halutuimpia sähköisiä sedaneita, joita rahalla saa nykyään.

Jos olet kiinnostunut ostamaan sellaisen, mutta sinulla ei ole koskaan ollut kokemusta sähköauton omistamisesta, sinun on oltava valmis sopeutumaan kaikkiin sähköauton omistamiseen liittyviin koukeroihin. Jos teet sen, RS e-Tron GT on loistava ostos.

Audi RS e-Tron GT – Voimansiirtojärjestelmä

RS e-Tron GT:ssä on kaksi sähkömoottoria, toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Nämä kaksi yhdessä tarjoavat 600hv ja 612lb-ft vääntöä. RS e-Tron GT:ssä on kuitenkin myös over-boost-tila, jonka avulla voit hyödyntää 640 hv:n tehoa muutaman sekunnin ajan, ja näin e-Tron GT saavuttaa nopeuden 100 km/h paikallaanolosta noin kolmessa sekunnissa.

Tämä tekee e-Tron GT:stä kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvän Audi-mallin. Tämä voimansiirto on yhdistetty kaksivaihteiseen vaihteistoon, jonka tarkoituksena on lisätä auton kiihtyvyyttä ja pitää samalla lämpötilat kurissa. e-Tronissa on 800 voltin sähköinen rakenne, joka hyödyttää latausaikoja ja lämmönhallintaa.

  Kumpi on parempi, Mercedes vai Audi?

Akun kapasiteetiksi on asetettu 93,4 kWh, ja se voidaan ladata tavallisella hitaalla laturilla noin 9 ja puolessa tunnissa. RS e-Tron GT:n voi ladata DC-pikalaturin kautta hieman yli 15 minuutissa tehokkaalla 270 kW:n laturilla, jos sellainen löytyy.

Se on myös pysyvästi nelivetoinen Quattro-auto kaksoismoottorikokoonpanon ansiosta. e-Tron RS GT:n voimansiirto on varmasti jännittävä ja hintapyyntönsä ansiosta helposti perusteltavissa.

Audi RS e-Tron GT – muotoilu ja alusta

RS e-Tron GT on yksi tämän hetken markkinoiden komeimmista sähkökäyttöisistä sedaneista, ja tuskin kukaan voi kiistää sitä. Se on tyylikäs urheilusedan, jossa on viisto kattolinja, hämmästyttävä Matrix LED -laservalotekniikka ja tunnistettava Audin säleikkö. RS e-Tron GT:n sisätilat ovat yhtä jännittävät huippuluokan näyttöjen ja runsaiden luksusominaisuuksien ansiosta.

RS e-Tron GT:n alustan ja jousituksen viritys on viritetty dynaamiseen ajamiseen. RS e-Tron GT ei ole markkinoiden kevyin auto, mutta matalan painopisteen ansiosta se ottaa mutkat paremmin kuin kukaan voisi odottaa. Jotkut jopa sanovat, että RS e-Tron GT on hauskempi ajaa kuin Taycan Turbo S.

Audi RS e-Tron GT – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Sähköautot ovat luonnostaan luotettavampia kuin perinteiset polttomoottoriautot, mikä tarkoittaa, että e-Tron GT:n pitäisi olla parempi kuin useimmat sen sisäiset kilpailijat, kuten Audi RS7 Sportback. e-Tron GT on luotettavampi kuin RS7, mutta se ei ole markkinoiden luotettavin sähköauto.

  Minkä merkin sisätilat ovat parhaat - Audin, Mercedeksen vai BMW:n?

Yleisimmät RS e-Tron GT:n ongelmat liittyvät infotainment-järjestelmään, varusteisiin, tehon katoamiseen, latausongelmiin ja rakentamisen laatuun liittyviin ongelmiin. Rakentamisen laatuun liittyvät ongelmat eivät tarkoita, että e-Tron GT:stä puuttuisi laatua, vaan pikemminkin sitä, että sen pitäisi olla hintalappunsa huomioon ottaen vielä parempi.

Audi RS e-Tron GT – Arvo ja käytännöllisyys

Audi RS e-Tron GT:n hinnat alkavat 140 000 dollarista ilman lisävarusteita, ja korkeatasoiset mallit voivat maksaa helposti 200 000 dollaria. Tämä on järjettömän korkea hinta, mutta RS e-Tron GT onnistuu silti myymään todella hyvin. Tämä johtuu siitä, että e-Tron GT:n kaltaisia autoja ei ole kovin montaa, ja ne, joita on, eivät välttämättä pysty kilpailemaan sen kanssa kaikilla osa-alueilla.

Käytännöllisyyden kannalta e-Tron GT:hen mahtuu jopa neljä henkilöä, mutta toisella istuinrivillä istuvat joutuvat todennäköisesti kamppailemaan pääntilasta, jos he ovat todella pitkiä. Tavaratila on enemmän kuin hyvä, sillä e-Troniin saa sekä etu- että takatilan. Näkyvyys on kaukana hyvästä, koska takalasi on yksinkertaisesti liian pieni.

UKK-osio

Onko Audi RS e-Tron GT rahansa arvoinen?

Audi RS e-Tron GT on ehdottomasti pyyntihintansa arvoinen, koska se on tähän mennessä kehittynein, nopein ja komein Audi RS -auto. Jos olet Audi RS -divisioonan fani ja pidät Audi RS6/RS7:stä, RS e-Tron GT on näiden autojen luonnollinen henkinen EV-jälkeläinen. Kaiken kaikkiaan e-Tron GT on jännittävä, eikä sitä voi sanoa kaikista EV-autoista.

Saatat kaivata polttomoottorin ääntä e-Tron GT:ssä, mutta RS e-Tron GT:n suoranainen nopeus ja käsiteltävyys todennäköisesti korvaavat sen. e-Tron GT voi driftailla, sillä voi tehdä pitkiä matkoja ja sillä voi tehdä kaikkea.

  Audi A1 - Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Onko Audi RS e-Tron GT parempi kuin Porsche Taycan Turbo S?

Nämä kaksi mekaanista sisarusta ovat suoranaisia kilpailijoita, mutta ne eroavat toisistaan melkoisesti, vaikka ne ovatkin pohjimmiltaan suurin piirtein samanlaisia. Ensinnäkin Taycan Turbo S tarjoaa 680 hevosvoimaa heti alusta alkaen, mutta voit hyödyntää 750 hevosvoimaa, jos otat over-boost-toiminnon käyttöön, mikä tarkoittaa, että 0-100 km/h pitäisi tapahtua noin 2,5 sekunnissa.

RS e-Tron GT ei ole yhtä nopea kuin Turbo S, mutta joidenkin mielestä se on parempi käsiteltävä. Taycan on siis varmasti näistä kahdesta jännittävämpi auto, mutta erot eivät ole yötä päivää.

Onko Audi RS e-Tron GT parempi kuin Tesla Model S Plaid?

Tesla Model S Plaid maksaa hieman vähemmän kuin e-Tron GT, mutta se tarjoaa kuitenkin yli 1000 hv, minkä ansiosta tämä nopea EV-sedan kiihtyy nopeudesta 0-100 km/h noin 2,2 sekunnissa. Nämä luvut ovat naurettavia, kun otetaan huomioon, että Model S on neliovinen perhesedan.

Se on parempi myös mukavuuden suhteen, sillä voit hyödyntää Teslan superlatausverkostoa. e-Tron on kuitenkin laadukkaampi tuote, mukavampi ja ylellisempi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z