Audi RS3 on Audi A3:n huippumalli, joka on varustettu loistavalla 2,5 litran 5-sylinterisellä turbomoottorilla. Tämä moottori on periaatteessa Audi R8 V10 -moottori, joka on leikattu kahtia, ja siksi se kuulostaa lähes yhtä loistavalta kuin R8. Uusin Audi RS3 on vakavin RS3 tähän mennessä yli 400 hv:n ja monien päivitysten ansiosta tavalliseen A3:een verrattuna. Onko Audi RS3 siis hyvä auto?
Audi RS3 on itse asiassa todella hyvä auto, koska siinä yhdistyvät Audi Sport -divisioonan ja uuden A3:n parhaat puolet, mikä tekee siitä todella houkuttelevan paketin. RS3 on segmenttinsä luokkaykkönen muotoilun, moottorin ja yleisen ajotuntuman osalta, sillä A45 AMG ei yksinkertaisesti pääse siihen käsiksi 2,0 litran nelisylinterisellä moottorillaan.
RS3 on saatavana joko viistoperä- tai sedan-muodossa, mitä ei myöskään löydy Mercedeksestä. RS3 näyttää aggressiiviselta, mutta mittasuhteet sopivat pienempään alustaan todella hyvin. Sisätiloissa on myös paljon laadukkaita materiaaleja, joiden ansiosta auto vaikuttaa yhtä ylelliseltä kuin jotkut kalliimmat Audi-mallit.
Luotettavuus on kunnollinen, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua. Näiden arvot ovat vahvat myös 2nd hand -markkinoilla. Käytännöllisyys on sama kuin tavallisessa A3:ssa, mikä tarkoittaa, että sillä ei voi kuljettaa neljää aikuista mukavasti, mutta se riittää hyvin satunnaisille lyhyemmille matkoille.
Audi RS3 – Voimansiirtojärjestelmä
Audi RS3:n voimansiirto koostuu loistavasta 2,5-litraisesta 5-sylinterisestä turbomoottorista, joka tarjoaa 400 hv ja 368 l/min vääntöä. Moottori on vapaakierroksinen ja se tuntuu kuin R8:n vauvamoottori. RS3:n nopeus 0-100 km/h on noin 3,5 sekuntia, mikä asettaa sen vakavasti otettavaan kilpailuasemaan jopa viisi kertaa kalliimpien autojen kanssa.
Moottori on yhdistetty hienostuneeseen ja suhteellisen saumattomaan 7-vaihteiseen kaksoiskytkin S-Tronic -vaihteistoon ja Audin ikoniseen Quattro AWD -järjestelmään. Tämän ansiosta RS3 pystyy laskemaan voimansa alas riippumatta siitä, millainen sää ulkona on. Myös hyötysuhde on kunnollinen, sillä RS3 pystyy kuluttamaan jopa 30MPG, mikä on hienoa 400hv AWD-autolle.
Kaiken kaikkiaan RS3:n voimansiirto on epäilemättä luokkansa paras, koska se on todella ainutlaatuinen. Mikään muu auto tässä segmentissä ei tarjoa mitään parempaa kuin 2,0 litran 4-sylinterinen turbomoottori, eikä yksikään moottori kuulosta yhtä hyvältä kuin RS3:n 5-sylinterinen, eivät edes monet V6-moottorit.
Audi RS3 – muotoilu ja alusta
Audi RS3 näyttää aggressiiviselta joka kulmasta, kiitos lukuisien tehtaalta saatavien päivitysten, kuten vahvistetun korisarjan, matalaprofiilisten vanteiden, suurten jarrujen ja parin valtavan RS-ovaalipakoputken. Myös etusäleikkö on päivitetty näyttämään urheilullisemmalta, samoin kuin koko sisätilat, erityisesti ohjauspyörä ja urheiluistuimet.
RS3 on paljon keskitetympi kuin tavallinen A3, mutta se ei tunnu liian epämukavalta. S3 on ehkä hieman tavallisempi ja mukavampi, mutta RS3 on kaikin puolin parempi. Se kokee vain vähän korin kallistelua, ja RS3:een yleensä liitetty aliohjautuvuus tuntuu vain, jos sitä painaa erittäin kovaa.
Audi RS3 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet
RS3 on kohtuullisen luotettava auto, mutta se tarvitsee jatkuvaa ja perusteellista huoltoa. Nämä autot on tehty kestämään paljon väärinkäytöksiä, ja ne on säädettävä täydellisesti, jotta ne kestäisivät. RS3 on kalliimpi ajaa verrattuna sekä S3:een että erityisesti tavalliseen A3:een, mutta moottorin ansiosta se on kaiken sen arvoista.
Yleisimmät RS3:n ongelmat liittyvät epäröivään moottoriin, mahdollisesti vialliseen polttoainepumppuun ja polttoaineen ohjausmoduuliin, sähkö- ja MMI-järjestelmän ongelmiin sekä takimmaisten yläkiinnikkeiden pettämiseen.
Audi RS3 – Arvo ja käytännöllisyys
Vuoden 2022 RS3:n lähtöhinta on noin 60 000 dollaria, mikä on valtava summa Audi A3:sta maksettavaksi, mutta RS3:lla on vain vähän yhtäläisyyksiä tavalliseen A3:een. On täysin järkevää maksaa 60 000 dollaria RS3:sta, jos haluat pienemmän suorituskykyisen auton, joka tarjoaa myös ylellisyyttä ja tyyliä. Jos tämäntyyppiset autot eivät kiinnosta sinua, sinun kannattaa jättää RS3 kokonaan väliin.
Käytännöllisyydeltään RS3 ei poikkea tavallisesta A3:sta, mikä tarkoittaa, että takapenkit ovat ahtaat, mutta takakontti on kohtuullisen suuri. Näkyvyys on myös kunnollinen, ja autoon on suhteellisen helppo nousta sisään ja ulos.
UKK-osio
Onko Audi RS3 hyvä perheauto?
Jos sinulla on nuorempi perhe, RS3 voi palvella sinua todella hyvin, koska se voi olla hiljainen ja rauhallinen, kun haluat sen olevan, mutta se voi olla myös hurja, kun olet yksin. RS3:ssa ei välttämättä pysty kuljettamaan mukavasti neljää aikuista, ja siksi näitä ostavat tyypillisesti nuoremmat ihmiset ja ne, joilla on nuorempi perhe.
RS3:ssa on joitakin hyödyllisiä perheystävällisiä ominaisuuksia, kuten paljon USB-portteja kaikille matkustajille, paljon lokeroita, helposti saavutettavat IsoFix-kiinnityspisteet, lapsilukot ja leveästi avautuvat ovet. Myös tavaratila on auton kokoon nähden suuri.
Onko Audi RS3:n kaltaisissa autoissa järkeä?
Tavallinen Audi A3 sedan maksaa noin 35 000 dollaria ja Audi S3 alkaa noin 45 000 dollarista. Voit varustaa S3 Prestigen täysin noin 53 000 dollarilla, ja siitä jää vielä 7 000 dollaria. Täysin varusteltu RS3 maksaa todennäköisesti yli 70 000 dollaria, mikä on järjetön määrä siitä, mikä on pohjimmiltaan Audi A3 sedan.
Tämä herättää kysymyksen siitä, onko RS3:n kaltaisissa autoissa ylipäätään mitään järkeä. Kun kuitenkin kokeilet sitä ja huomaat, miten erikoinen auto todella on, muutat todennäköisesti mieltäsi.
Voinko saada Audi RS3 Sportbackin Yhdysvalloissa?
Audi on yksi niistä merkeistä, jotka eivät tarjoa monia malleja Yhdysvaltain markkinoille, koska ne eivät näe tarpeeksi kiinnostusta. Yksi näistä malleista on Audi A3 Sportback (viistoperä), mikä tarkoittaa myös sitä, että tulevaa RS3 Sportbackia ei ole saatavilla Yhdysvalloissa, vaan ainoastaan sedan-malli.