Onko Audi TTS hyvä auto?

Onko Audi TTS hyvä auto?

Audi TTS on 2-paikkainen kompakti luksusauto/roadster, joka on tehty niille, jotka pitävät Audi TT:stä, mutta haluavat siitä hieman jännittävämmän. TTS sijoittuu Audi TT:n lähtötason ja huippumallin Audi TT RS:n väliin hämmästyttävän 5-sylinterisen moottorinsa ansiosta. Onko Audi TTS siis hyvä auto? Lyhyesti sanottuna kyllä, Audi TTS on hyvä auto. Jos haluat pitkän vastauksen, lue tämä artikkeli.

Ensinnäkin TTS saa 2,0 litran 4-sylinterisen turbomoottorin, jossa on riittävästi vetovoimaa. Tämä moottori on yhdistetty DCT-vaihteistoon ja AWD-järjestelmään, joka tekee autosta melko nopean. TTS näyttää myös jännittävämmältä kuin tavallinen TT, sillä se on saanut paljon muotoilullisia parannuksia sekä sisältä että ulkoa, jotka erottavat sen tavallisesta TT:stä.

TTS:n alustan ja jousituksen viritys on jossain suorituskyvyn ja mukavuuden välimaastossa, mikä tarkoittaa sitä, että se pystyy kääntymään mutkissa todella hyvin ja samalla säilyttämään suhteellisen mukavan ajomukavuuden. Myös luotettavuus on kunnollinen, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua.

Niiden arvot eivät ole kovin vakaat, mutta näin on käytännössä kaikissa TT-malleissa. Käytännöllisyys ei myöskään ole paras mahdollinen, sillä TT:ssä on vain kaksi istuinta, kaksi ovea ja melko ahdas tavaratila-alue.

Audi TTS – Voimansiirtojärjestelmä

Audi TTS saa 2,0-litraisen turboahdetun 4-sylinterisen moottorin, jossa on 320 hv ja 295 hv vääntöä. Tämä riittää kuljettamaan auton nopeudesta 0 km/h nopeuteen 60 km/h vain 4,5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 155 km/h:iin, ja neljännesmailin aika on 13 sekunnin puolivälissä, mikä on myös melko kiitettävää lähtötason kompaktille urheiluautolle.

  Audi A3:n yleiset ongelmat

Moottori on yhdistetty 7-vaihteiseen kaksoiskytkin S-Tronic -vaihteistoon ja Audin kuuluisaan Quattro AWD -järjestelmään, joka pitää sinut turvassa lähes kaikissa olosuhteissa. Polttoainetaloudellisuus ei ole täydellinen, sillä TTS pääsee vain noin 20-25MPG, mikä ei ole parasta, koska sen kilpailijoiden uusimmat 2,0 litran 4-sylinteriset yksiköt suoriutuvat paremmin ja tarjoavat samalla parempia polttoainetaloudellisia tuloksia.

Audi TTS – muotoilu ja alusta

Audi TTS on saatavana joko coupe- tai avoautona riippuen siitä, mitä haluat. Molemmat saavat aggressiivisemman ulkoisen muotoilun, paremman näköiset vanteet, suuremmat jarrut ja matalamman ajokorkeuden, mikä erottaa ne tavallisista TT-malleista. TT:n sisätilat ovat myös todella hienot, sillä ne on verhoiltu Alcantaralla, alumiinilla ja hiilikuidulla, jos olet valmis maksamaan siitä.

TTS:n alusta on hyvin tasapainotettu, mikä tarkoittaa, että TTS käyttäytyy hyvin mutkissa. Jousitus on jäykkä, mutta ei liian jäykkä, mikä tarkoittaa, että auto ei ole rankaiseva. Se kuroo mukavien TT-mallien ja TT RS:n välisen kuilun umpeen todella hyvin.

Audi TTS – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Luotettavuuden osalta voidaan sanoa, että TT S pystyy pitämään pintansa todella hyvin. Uudemmat TT S -mallit ovat kilometrien verran parempia kuin vanhemmat, mutta ne eivät ole täysin ongelmattomia. Yleisimmät TT S:n ongelmat liittyvät auton elektroniikkaan, varusteisiin, ohjausjärjestelmään, vesipumppuun ja suurempaan öljynkulutukseen.

Useimmat näistä voidaan ratkaista ennaltaehkäisevällä huollolla, kun taas toisia ei yksinkertaisesti voi välttää. Oli miten oli, TT S:n pitäisi kestää pitkään, jos pidät siitä asianmukaista huolta. Jos näin ei tapahdu, auto menee lopulta epäkuntoon, kuten kaikkien muidenkin autojen kohdalla.

  Audi A4 B8 - Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Audi TTS – Arvo ja käytännöllisyys

Tavallinen Audi TT alkaa noin 50 000 dollarista, mikä on varmasti paljon rahaa. Seuraavana on Audi TT S, joka alkaa noin 60 000 dollarista, kun taas huippumalli TT RS alkaa noin 75 000 dollarista. Tämä saa TTS:n näyttämään todella hyvältä ostokselta, mutta nämä autot menettävät tunnetusti arvonsa, ja ne on parempi ostaa käytettyjen autojen markkinoilta.

Käytännöllisyydeltään TTS on yhtä hyvä kuin mikä tahansa muu TT-malli. Se tarkoittaa, että siinä on vain kaksi istuinta, vain kaksi ovea ja suhteellisen vähän tavaratilaa. Auto on pienikokoinen, mutta siihen mahtuu silti jopa 180-senttinen kuljettaja aivan äärirajoilla.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa Audi TTS?

Jos olet kiinnostunut pienikokoisista 2-paikkaisista urheiluautoista, jotka eivät ole liian rasittavia selälle, korville ja pankkitilille, TTS voi olla erittäin hyvä valinta. TTS näyttää sisältä ja ulkoa todella hyvältä kaikkialla olevien ihastuttavien muotoilun yksityiskohtien ansiosta. Jotkut pitävät sitä jopa R8:n vauvana, mikä on ehdottomasti kohteliaisuus TT:lle eikä päinvastoin.

Toisaalta, jos et pidä pienistä autoista etkä välitä 2-paikkaisista autoista, TTS:ää kannattaa välttää hinnalla millä hyvänsä. TTS:stä on tehty kompromisseja suorituskyvyn nimissä, ja se on asia, joka ei voi jäädä huomaamatta, varsinkaan niille, jotka eivät edes välitä suorituskyvystä.

  Audi S-Tronic yleiset ongelmat

Onko Audi TTS:n tuotanto loppumassa?

Näyttää siltä, että Audi TTS:n tuotanto loppuu pian, koska Audi päätti korvata sen jollain tunteikkaammalla ja mahdollisesti neliovisella autolla. Näin ollen TTS poistuu markkinoilta tänä tai ensi vuonna, eikä ole mitään viitteitä siitä, että Audi aikoisi koskaan tuoda sitä takaisin.

Kaksipaikkaiset kompaktit urheiluautot olivat muotia 90- ja 2000-luvuilla, mutta eivät yksinkertaisesti ole enää, kun maasturit ja crossoverit hallitsevat markkinoita kaikkialla maailmassa. Jos peliin lisätään myös sähköautot, Audilla ei yksinkertaisesti ole mitään syytä jatkaa TTS:n valmistusta, koska on tärkeämpiä autoja, jotka pitäisi julkaista ja rakentaa.

Onko Audi TTS parempi kuin TTRS?

Ei, ei ole. Audi TTRS on täysin erilainen peto, kiitos sen 5-sylinterisen moottorin, joka tuntuu ja kuulostaa R8:n V10:ltä. TTRS on paljon nopeampi ja jännittävämpi ajaa, koska se on keskittyneempi, se näyttää aggressiivisemmalta ja siinä on paljon enemmän varusteita tehtaalta.

TTRS saattaa maksaa noin 15 000 dollaria enemmän, mutta se on sen arvoista tuon ihanan 2,5 litran 5-sylinterisen turbon ansiosta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z