Porsche Boxster julkaistiin 21 vuotta sitten, ja ihmiset uskoivat ennen, että Boxsterin voi ostaa vain siksi, että rahat eivät riitä 911:ään. Tai olit nainen ja pidit itse asiassa pehmeämmästä ja pienemmästä autosta.
Nykyään Porschen mallisto on muuttunut dramaattisesti, ja Boxsterin alkuajoista on tullut neljä uutta mallia. Kompakti Macan-maasturi maksaa noin 52 000 dollaria eli noin 10 000 dollaria vähemmän kuin Boxster, eikä kukaan ole koskaan kutsunut Macania köyhän miehen Porscheksi.
Kannattaa myös mainita, että Cayman on myös halvempi kuin Boxster, ja näin on aina ollut, mutta ihmiset eivät koskaan pitäneet sitä köyhän miehen autona. Täytyy olla äärimmäisen varakas sanoakseen, että 60-120k dollarin auto on köyhän miehen mitä tahansa.
On melko turvallista sanoa, että tämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Ennen vanhaan Boxsterin ja 911:n tuotesijoittelu oli melko samanlaista, ja 911-brändinimi oli paljon edellä. Mutta nykyään Boxsterin alustaa arvostetaan paljon enemmän.
Boxster vs. 911
Pitkän aikaa Cayman/Boxster-alusta oli valtaosin miehitetty astumalla ulos 911:n varjosta. Mutta ajan myötä jääräpäisimmätkin tajusivat, että Cayman/Boxster-alustalla oli koko ajan oma juttunsa.
Mutta 911:ään verrattuna melko lailla kaikki muut urheiluautomallit kalpenevat, sillä 911 on lähes 60 vuoden perinnöllään urheiluautomaailman ehdoton ikoni. Boxster on kuitenkin erilainen auto pääasiassa keskimoottorisen rakenteensa vuoksi.
Nykyään perustason 718 Boxster maksaa noin 62 000 dollaria ja perustason 992 911 noin 101 000 dollaria. 911:ssä on 80 hv enemmän ja autoharrastajille sopivampi 6-sylinterinen moottori, kun taas 718 Boxsterissa on turboahdettu nelisylinterinen moottori.
911:n nopeus 0-100 km/h on 4,0 sekuntia, kun taas Boxsterin 0-60mph spurtti kestää 4,9 sekuntia. Teho-painosuhde on melko samanlainen, mutta ajokokemus on täysin erilainen. Jos valitset urheilullisimmat Boxster Spyder- ja 911 GT3 -mallit, ero käy vielä selvemmäksi.
Boxster vs Macan
Porsche Macan on kompakti urheilumaasturi, jonka tarkoituksena on tarjota Porschea muistuttava ajokokemus maasturissa. Alkutason Macan maksaa 52 000 dollaria, reilut 10 000 dollaria vähemmän kuin Boxster. Macanissa on turboahdettu 4-sylinterinen rivimoottori, jossa on 250 hv.
Alkutason Macanin teho-painosuhde on paljon huonompi kuin 718 Boxsterin. Porsche on myynyt joukon Macaneja, ja Macan on kaikin puolin halvin tapa päästä Porschen omistajaksi.
Kukaan ei kuitenkaan kutsu Macania köyhän miehen Porscheksi, koska Macanilla on täysin erilainen asiakaskunta kuin Boxsterilla. Kaikissa Porsche-malleissa, myös Macanissa ja 718 Boxsterissa, on upeat sisätilat ja korkeatasoinen rakennuslaatu.
Porsche ei pihistele edullisemmissa malleissa, ja niihin voi valita melko lailla samat lisävarusteet kuin kalliimpiin malleihin. Uusi Boxster/Cayman-sukupolvi on pian tulossa, ja näiden kahden välille tulee entistäkin suurempi kuilu.
718 Boxster
718 Boxster/Cayman-alusta edustaa täysin erillistä tuotesarjaa verrattuna kaikkiin muihin Porsche-malleihin, ja 718:n identiteetti on yhtä varma kuin 911:n identiteetti on.
Monet Caymanin omistajat pilkkasivat aikoinaan myös Boxsterin omistajia, logiikka oli, että Boxsteria ei ole tehty autoharrastajalle, vaan pikemminkin kampaajalle tai naiselle. Mutta nykyään Boxster GTS:n tai Boxster Spyderin kaltaisia malleja ihailevat jopa Porsche 918 Spyderin omistajat.
Jotkut 918-omistajat ovat itse asiassa sitä mieltä, että uusi 718 Boxster Spyder on jonkinlainen 918 Spyderin vauva. Lisätodisteena siitä, että 718-alustaa arvostetaan yhtä paljon kuin 911-alustaa, on se, että Boxster GTS:n tai Boxster Spyderin toisen käden hinnat ovat paljon korkeammat kuin tavallisen 911-mallin.
Boxster ei ole köyhän miehen Porsche, ja tämä pelätty imago on nyt poissa. Ei ole olemassa ”köyhän miehen Porsche” -malleja. Yksikään Porsche ei ole ollut, ei ole eikä ole eikä tule koskaan olemaan halpa.
FAQ-osio
Mikä on kallein myynnissä oleva Porsche-malli?
Nykyisistä Porsche-malleista kallein on 911 Turbo -mallisto. ”Tavallinen” 911 Turbo maksaa 174 000 dollaria, ja sen teho on 572 hv, nopeus 0-100 km/h on 2,7 sekuntia ja huippunopeus 199 km/h. Jos haluat 911 Turbo -cabrioletin, varaudu maksamaan vähintään 187 000 dollaria.
Jos haluat suurimman ja pahimman 911:n, jonka rahalla saa, 911 Turbo S maksaa 207 000 dollaria. Turbo S:n teho on 640 hv, nopeus 0-100 km/h on 2,5 sekuntia ja huippunopeus 205 km/h. Jos haluat kabrioletin eli kalleimman myynnissä olevan Porschen nykymallin, varaudu maksamaan 220 000 dollaria.
Millainen on Porsche Boxsterin arvon aleneminen?
Melkein jokainen Porsche-malli pitää arvonsa paremmin kuin useimmat saksalaiset premium-luokan luksusautomerkit. Eikä Boxster poikkea tästä, sillä vähiten suosituissa malleissa arvonalennus on 50 % 5 vuoden kuluttua.
Jos valitset GTS- ja Boxster Spyder -huippumallit, et ehkä koskaan menetä mitään arvoa, koska nämä kaksi saattavat arvostaa autoasi tulevina vuosina. Mutta jos ne eivät arvoa, ne pitävät arvonsa varmasti lupaavasti.
Voinko ostaa Porsche Boxsterin sijoitustarkoituksiin?
Jotkin Boxster-mallit saattavat olla hyvä rahoitusidea, eikä se nyt ole mitään köyhän miehen Porschen kaltaista, eihän? Kyseessä ovat GTS- ja Boxster Spyder -mallit. Uusimpia 718 Boxstereita on vaivannut väistämätön turboahdin/downsizing-tauti, mikä kertoo vain siitä, että kaikki uudemmat mallit ovat lopulta turbo- tai EV-malleja.
Tästä huolimatta Porsche Boxster tai GTS tai ehkä muutama rajoitettu vuosipäivämalli voisi olla hyvä taloudellinen sijoitus. Näitä autoja ei kuitenkaan kannata ostaa sijoitustarkoituksessa, polttomoottorin päivät ovat loppumassa, ja nyt on aika nauttia niistä mahdollisimman paljon.