Onko Cayman kovakattoinen Boxster?

Porsche Boxsterin ja Porsche Caymanin yhtäläisyydet ovat niin merkittäviä, että voisi luulla niiden olevan enemmän tai vähemmän sama auto. Ja se on osittain totta, mutta avoauton ja coupe-alustan välillä on muutamia merkittäviä eroja.

Sekä Caymanilla että Boxsterilla on paljon yhteisiä osia, mutta jotkin osat ovat erilaisia erilaisten aerodynaamisten ja jäähdytysvaatimusten vuoksi. Erot ovat selvimmin havaittavissa Cayman/Boxster-malliston yläpäässä.

Cayman GT4 on rata-autoiluun keskittyvä coupe, jonka tarkoituksena on tarjota kuljettajalleen korkein mahdollinen suorituskyky ja ajokokemus. Boxster Spyder on GT4:ää vastaava Boxster-malli, mutta GT4 on näistä kahdesta huomattavasti suorituskykyisempi.

On syytä mainita, että sekä Cayman että Boxster-malli ovat yhtä vaikuttavia, mutta jos arvostat jäykempää ja urheilullisempaa ajokokemusta, valitse Cayman. Jos rakastat avoautoja ja asut ilmastossa, jossa voit ajaa katto alas laskettuna, valitse Boxster.

Aerodynamiikka

Aerodynamiikka on termi, jolla kuvataan auton kykyä hallita ilmaa. Tässä tapauksessa Porsche Cayman tarjoaa aerodynaamisemman profiilin, mikä tarkoittaa, että tuulen melu häiritsee vähemmän, ja alavoima- ja ilmanvastuskerrointilastot ovat Caymanilla hieman paremmat.

Tämä ei tarkoita, että Boxster olisi huonompi, mutta se ei vain ole yhtä suorituskykyinen. Paremman aeroprofiilin seurauksena Cayman on hiljaisempi, sen pitäisi olla hieman tehokkaampi ja se tarvitsee vähemmän korimuutoksia aerodynamiikan kannalta keskeisiin alueisiin, kuten etupuskuriin ja takadiffuusoriin.

  Onko Porsche Boxsterissa kovakatto?

Juuri tästä syystä Boxsterin huippumalli on hieman erilainen, ja siksi siinä ei ole erillistä takasiipeä. Porsche onnistui tasoittamaan downforce-lukemat näiden kahden välillä, mutta Cayman tarjoaa silti paremman aeroprofiilin.

Voimansiirto

Voimansiirto-osastolla Boxster/Cayman-mallit ovat melko vertailukelpoisia. Cayman-malli tarjoaa kuitenkin hieman enemmän tehoa koko mallistossa. Yleensä Boxster- ja Cayman-mallien välillä on 10-15 hevosvoiman ero, mutta se ei riitä erottamaan suorituskykytilastoja selvästi toisistaan.

Cayman tavallisesti saavuttaa nopeuden 60 km/h hieman nopeammin, mutta ei niin paljon, että sen huomaisi ilman ajanottoa. Alkutason Cayman/Boxster-malleissa on 2,7-litrainen tasakaksoismoottori, jonka teho on 265 kummassakin mallissa. Boxsterin ja Caymanin S-malleissa on 3,4-litrainen kuusimoottorinen tasakone, ja Cayman S tarjoaa 15 hv enemmän (330 hv verrattuna 315 hv:hen).

GT4/Boxster Spyder -vaihtoehtojen ero on 10hv GT4:n hyväksi, mutta olennainen 3,8L Carrera-moottori on sama. Joukon vakoilukuvien perusteella Porsche on pian paljastamassa voimakkaasti radalle keskittyvän Cayman GT4RS:n, eikä GT4RS:stä todennäköisesti tule Boxster-varianssia.

Asiakaskunta

Caymanin ja Boxsterin erot ovat myös melko selvät, jos tarkastellaan asiakaskuntaa. Keskimääräinen Porsche Cayman -asiakas on yleensä kiinnostuneempi rata- ja suorituskykyajosta verrattuna Boxsterin omistajaan.

Boxsterin omistaja on yleensä kiinnostuneempi ylhäältä alas ajamisesta, ja vaikka saatat törmätä muutamaan rata-ajossa ajavaan Porsche Boxsteriin, Caymaneita on paljon enemmän Silverstonen, Nurburgringin, Span jne. kaltaisissa paikoissa.

  Paras kattoteline Porsche Cayennelle

On myös syytä mainita, että Caymania käytetään kilpa-autoiluun ja Boxsteria ei. Jotkut jopa uskovat, että Boxster oli ensisijainen malli näiden kahden välillä, ja Cayman kehitettiin ensisijaisesti kilpa-ajotarkoituksiin.

Törmää myös todennäköisemmin naisen omistamaan Boxsteriin, ja manuaalisen Caymanin omistajia on prosentuaalisesti enemmän kuin Boxsterin manuaalisen omistajia prosentuaalisesti. On melko selvää, että suorituskykyisten autojen harrastajat valitsevat yleensä Caymanin Boxsterin edelle.

UKK-osio

Onko Cayman parempi arvo Boxsteriin verrattuna?

Sekä Cayman että Boxster ovat uutena samanhintaisia. Caymanin lähtötaso maksaa noin 60 000 dollaria, ja Boxster-mallia halutessasi joudut maksamaan 2 000 dollarin lisämaksun. Boxster maksaa koko mallistossa 1,5-2,5 000 dollaria enemmän kuin vastaava Cayman-malli.

Käytettyjen autojen markkinoilla Porsche Caymanit ovat kuitenkin edullisempia, koska niiden arvon aleneminen on vähäisempää, mutta arvon alenemisprosentti on kuitenkin melko vertailukelpoinen näiden kahden auton välillä. Oli miten oli, 2nd hand -markkinat suosivat näitä molempia, koska ne ovat hämmästyttävän suorituskykyisiä urheiluautoja hintaansa nähden.

Onko Cayman käytännöllisempi kuin Boxster?

Myös tällä alalla Cayman on Boxsterin edellä. Caymanissa on kuitenkin paljon enemmän tavaratilaa, koska Porsche Boxsterin pehmeä kattomekanismi syö takatilaa. Sisätiloissa Caymanissa on myös enemmän pääntilaa kuin Boxsterissa, jonka katto on paikallaan.

Ero tavaratilan litratilavuudessa on 145 litraa, sillä Cayman tarjoaa 425 litraa ja Boxster 280 litraa tavaratilaa. Caymaniin on saatavana myös suosittu kaari-istuinvaihtoehto, joka lisää molempien matkustajien jalkatilaa entisestään.

  Onko Porsche superauto

Onko Cayman mukavampi kuin Boxster?

Cayman tarjoaa huomattavasti hiljaisemman kokemuksen Boxsteriin verrattuna kovakattorakenteen ansiosta. Cayman tarjoaa paremman äänieristyksen, mutta urheiluistuimet eivät ole yhtä mukavat kuin Boxsterin istuimet, kun urheiluistuimet ovat paikoillaan.

Tästä huolimatta istuinmukavuus on käytännössä sama, jos et valitse kaari-istuimia. Jotkut pitävät myös ylhäältä alaspäin ajamista mukavampana, kun taas toiset ovat sitä mieltä, että pidempi ylhäältä alaspäin ajaminen on paljon epämukavampaa.

Oli miten oli, molemmat ovat riittävän mukavia, ja jossain määrin Cayman on kovakattoinen Boxster. Näiden kahden välillä on joitakin huomattavia eroja, ja ne saattavat horjuttaa sinua suuntaan tai toiseen. Mutta riippumatta siitä, kumman näistä valitset mieluummin, molemmat ovat häkellyttävän kyvykkäitä ja hyvin suunniteltuja saksalaisia premium-urheiluautoja.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z