Onko Citroën ë-Berlingo hyvä auto?

Citroën ë-Berlingo

Citroën ë-Berlingo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2017 tavallisen Berlingon sähköisenä versiona. Kun ë-Berlingo esiteltiin ensimmäistä kertaa, ihmiset eivät odottaneet, että siitä tulisi niin suosittu kuin se on nyt. Se oli itse asiassa yksi ensimmäisistä sähkökäyttöisistä monitoimiautoista/pakettiautoista, ja ë-Berlingon uusin sukupolvi esiteltiin vuonna 2021. Onko Citroën ë-Berlingo siis hyvä auto?

Se riippuu näkökulmastasi. Jos et ole sellainen, joka ei aio käyttää ë-Berlingoa pitkän matkan matkoihin, sanoisin, että ë-Berlingo on todella hyvä auto. Se perustuu tunnettuun Stellantis EV -alustaan, mikä tarkoittaa, että on olemassa koko joukko henkilöautoja, CUV:ita, pakettiautoja, viistoperiä ja farmareita, jotka käyttävät samaa sähköauton alustaa.

Muotoilullisesti ë-Berlingo eroaa hieman tavallisesta Berlingosta, ja se onnistuu näyttämään mielenkiintoiselta ja siistiltä sisältä ja ulkoa. Luotettavuus on melko samanlainen kuin useimmissa muissa Berlingo-malleissa, paitsi voimansiirto on sähköinen. Ajokokemus ei ole kovin erikoinen, mutta ë-Berlingo tuntuu hieman hauskemmalta ajaa kuin tavallinen Berlingo.

Arvoltaan Berlingo ei ole monitoimiautojen maailman halvin auto, mutta se on odotettavissa, koska sähköautoihin liittyy yleensä huomattavia lisämaksuja. Käytännöllisyys on todella hyvä, sillä ë-Berlingoon mahtuu ongelmitta jopa seitsemän ihmistä.

Citroën ë-Berlingo – Voimansiirtojärjestelmä

50 kWh:n akulla varustettu ë-Berlingo perustuu samaan alustaan, jota Stellantis Group käyttää useissa muissa Citroënin, Peugeotin, Fiatin ja Opel/Vauxhallin malleissa. 137 hv ja 191 lb-ft vääntöä tarjoaa yksi sähkömoottori, joka on sijoitettu etupyörien päälle, mikä tarkoittaa, että ë-Berlingo on yksinomaan FWD-auto.

  Citroën DS9:n yleiset ongelmat

Nopeus 0-100 km/h kestää yli 11 sekuntia, ja huippunopeus on vain 81 km/h. Citroën sanoo, että ë-Berlingon pitäisi pystyä kulkemaan noin 180 mailia, mutta tämä on sen teoreettinen yläraja. Taka-ajomäärä on lähempänä 130 kilometriä, jos ë-Berlingoa käytetään siihen, mihin se on suunniteltu – ihmisten ja rahdin kuljettamiseen.

100 kW:n DC-pikalatausnopeudella ë-Berlingon voi ladata 20 prosentista 80 prosenttiin reilussa 23 minuutissa, kun taas hidas vaihtovirtalataus kotipistorasiasta kestää noin 5-6 tuntia. Näin ollen 10 minuutin latauksen pitäisi riittää jopa 70 mailin toimintasäteeseen.

Citroën ë-Berlingo – muotoilu ja ajaminen

Muotoilullisesti Citroën ë-Berlingo ei näytä kovin erilaiselta kuin tavallinen Berlingo, lukuun ottamatta ehkä muutamia muotoilullisia yksityiskohtia ja sinisen maalin lisäämistä tiettyihin muotoilukappaleisiin. ë-Berlingon sisätilat ovat hieman rohkeammat verrattuna useimpiin tämän segmentin autoihin. Tämä ei ole yllätys, sillä Citroën on aina ollut merkki, joka on tunnettu rohkeasta muotoilusta.

Ajokokemus on melko normaali, lukuun ottamatta sitä, että ë-Berlingo on sähköauto. Tämä tarkoittaa, että se on suhteellisen mukava, mutta se rullaa melko paljon mutkissa. Joka tapauksessa se tuntuu istutetummalta kuin tavallinen Berlingo, koska painopiste on alempana ja jousitus on jäykempi, jotta se selviytyy lisäpainosta.

Citroën ë-Berlingo – Luotettavuus ja yleisiä ongelmia

Luotettavuuden osalta ë-Berlingo onnistuu olemaan paljon parempi kuin tavallinen Berlingo, koska siinä ei ole polttomoottoria, perinteistä vaihteistoa, polttoainesäiliötä, vesipumppua, pakoputkea tai monia muita komponentteja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Citroën ë-Berlingo olisi virheetön, sillä sitä se ei ole.

  Onko Citroën C3 Picasso hyvä auto?

Yleisimmät ë-Berlingo-ongelmat liittyvät etujousituksen kolinaan, ilmastointituulettimeen, liukuoviin, jarruihin ja kantama-ahdistukseen. Puhuimme jo siitä, miten toimintasäde voi pienentyä, jos ë-Berlingoon pakataan paljon tavaraa, varsinkin jos se yhdistetään kylmään säähän. Jotkut ovat jopa sanoneet, että silloin toimintasäde voi jäädä alle 100 kilometrin.

Citroën ë-Berlingo – Arvo ja käytännöllisyys

Voit odottaa maksavasi noin 40 000 euroa upouudesta alemman varustetason ë-Berlingosta, mikä on melko paljon rahaa Citroënista. Tällaisia autoja ostavat ovat kuitenkin yleensä tyytyväisiä, sillä se tarjoaa todella monipuolisen kokemuksen, lukuun ottamatta ehkä suurinta toimintasädettä.

Käytännöllisyys on erinomaista, sillä ë-Berlingoon mahtuu jopa seitsemän ihmistä ja paljon tavaraa. Näkyvyys on todella hyvä, ja autoon on helppo nousta sisään ja ulos. Monet perheystävälliset ominaisuudet takaavat, että perheesi viihtyy ja viihdyttää pitkälläkin matkalla.

UKK-osio

Onko Citroën ë-Berlingo parempi kuin tavallinen Berlingo?

Riippuu siitä, mitä haluat, mutta voimme sanoa, että tavallisen bensiini-/dieselkäyttöisen Berlingon ostaminen on järkevämpää useimpiin tarpeisiin. Tämä johtuu siitä, että ë-Berlingoa käytetään tyypillisesti ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen pidemmillä matkoilla, jolloin sähköinen voimansiirto on hieman uhkapeliä.

Toki ë-Berlingolla matkustaminen voi olla halvempaa ja vähemmän haitallista, mutta et voi luottaa siihen, että latausinfrastruktuuri on aina apunasi. Kun tähän yhdistetään vielä tavalliseen Berlingoon verrattuna maksettava huomattava hintapreemio, alkaa olla selvää, miksi se ei ehkä ole parempi vaihtoehto.

  Citroën C3 Aircrossin yleiset ongelmat

Miten kylmä sää vaikuttaa sähköauton toimintasäteeseen?

AAA:n mukaan kylmä sää voi heikentää kantamaa jopa 40 prosenttia, mikä on paljon. Joidenkin lähteiden mukaan se on lähempänä 20 prosenttia, mutta todella kylmä sää voi vaikuttaa akkuun lähemmäs 40 prosenttia. Jos sähköautosi kantama ei ole alusta alkaen suuri ja jos sinulla on tapana ajaa usein pitkiä matkoja, ei ole järkevää valita sähköautoa.

Toki, jos käytät sitä vain työmatkaliikenteessä ja sinulla on paikka, jossa voit ladata sen yön yli, tämän ei pitäisi olla liian suuri ongelma.

Lopettaako Citroën bensiini- ja dieselmoottorilla varustetut Berlingo-mallit?

Citroën brassin viimeaikaisten lausuntojen mukaan Citroën Berlingon bensiini- ja dieselmallit lopetetaan, mikä tarkoittaa, että Berlingon saa nyt vain sähköautona. Sama juttu koskee myös Citroën SpaceTourer MPV:tä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z