Onko Citroën ë-Dispatch hyvä auto?

Citroën ë-Dispatch, joka tunnetaan myös nimellä ë-Jumpy, on sähkökäyttöinen pakettiauto, joka on suunniteltu tarjoamaan sinulle kaikki pakettiautolta tuttuja toimintoja, mutta lisäksi sähköinen voimansiirto. Sähkökäyttöiset pakettiautot saattavat olla jopa tärkeämpiä kokonaissaasteiden vähentämisessä kuin henkilöautot, minkä vuoksi ë-Dispatchista toivotaankin tulevan segmenttinsä standardi. Onko Citroën ë-Dispatch siis hyvä auto?

Jos etsit sähkökäyttöistä pakettiautoa, joka tarjoaa istumapaikat jopa 9 henkilölle ja jota voi käyttää sekä kaupalliseen että yksityiseen käyttöön, ë-Dispatch on ehdottomasti hyvä valinta. ë-Dispatch käyttää tunnettua Stellantis-sähköauton alustaa, ja se jakaa alustansa monien muiden tuttujen Toyotan, Vauxhall/Opelin ja Peugeotin valmistamien sähköpakettiautojen kanssa.

Muotoilullisesti ë-Dispatch pyrkii pitämään kaiken hillittynä, mutta koska useimmat Citroënit näyttävät yleensä rohkeammilta, ë-Dispatch on tärkeimpiin kilpailijoihinsa verrattuna houkuttelevampi pakettiauto. Ajokokemuksessa ei ole mitään erikoista, sillä ë-Dispatch ajaa kuten mikä tahansa muu sähköpakettiauto.

Luotettavuus on edelleen mysteeri, ainakin mitä tulee pitkäaikaiseen luotettavuuteen, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua. Kyseessä on myös melko kallis pakettiauto, mutta sähköpakettiautot maksavat huomattavan lisämaksun. ë-Dispatch on todella käytännöllinen ajoneuvo, sillä siinä on istumapaikkoja jopa yhdeksälle henkilölle ja paljon käytettävissä olevaa kuormatilaa.

Citroën ë-Dispatch – Voimansiirtojärjestelmä

ë-Dispatchissa on valittavana kaksi akkukokoa, joista ensimmäinen on 50 kWh ja toinen 75 kWh. Pienempi 50 kWh:n akku riittää noin 175-180 kilometrin toimintasäteeseen, kun taas isommalla 75 kWh:n akulla pääset lähemmäs 260 kilometriä.

  Uusi Citroën ë-SpaceTourer vs. vastaavat sähköautot

Voit ladata ë-Dispatchin nopeasti 100 kW:n DC-laturilla 20 prosentista 80 prosenttiin noin 38 minuutissa, kun taas hidas AC-lataus kestää 11 tuntia. Pienempi 50 kWh:n akkumalli voi myös ladata 100 kW:n teholla, ja pikalataus kestää 28 minuuttia. Hidas vaihtovirtalataus kestää vastaavasti 7-8 tuntia.

Kaikissa ë-Dispatchin versioissa on yksi sähkömoottori, joka on asennettu etuakselille, jolloin se on pysyvä FWD-kokoonpano ja 136 hv. 10 minuutin pikalataus antaa 80 kilometrin lisäkantaman, mikä on enemmän kuin tarpeeksi useimmille ihmisille.

Citroën ë-Dispatch – Suunnittelu ja ajaminen

Muotoilun osalta ë-Dispatchissa käytetään tunnettua Citroënin muotokieltä, mikä tarkoittaa, että se näyttää pakettiautoksi suhteellisen rohkealta, mutta ei erityisen kauniilta. Citroën ei ole tehnyt ë-Dispatchista sähköautona erikoisen näköistä, mikä on yhä kasvava trendi useimpien sähköautojen kohdalla. Myöskään sisätilat eivät huuda sähköautoa, mutta ovat silti kauniisti sisustetut ja erittäin helppotajuiset.

Ajokokemus ei ole erityisen erikoinen, sillä ë-Dispatch ei yritä olla erikoinen. Se on pakettiauto, jota useimmat ihmiset käyttävät joko perhe- tai yrityskäyttöön, ja siksi se on suunniteltu ennakoivaksi ja vakaaksi.

Citroën ë-Dispatch – Luotettavuus ja yleiset kysymykset

Luotettavuuden osalta ë-Dispatch onnistuu säilyttämään kaikki ne ominaisuudet, joita Stellantis-pohjaisilta ajoneuvoilta on totuttu odottamaan. Toki joitakin takaisinkutsuja oli, mutta mikään niistä ei ollut erityisen vaikea ratkaista. Voit odottaa tiettyjä ongelmia latausjärjestelmistä tai sähköstä.

  Citroën Berlingo - yleiset ongelmat

Muita mahdollisia ongelmia ovat erilaiset varusteongelmat, ongelmat turvatyynyjen kanssa ja mahdolliset ongelmat maksimietäisyydessä, jossa kylmä sää ja raskas lasti voivat alentaa kokonaisietäisyyttä melkoisesti.

Citroën ë-Dispatch – Arvo ja käytännöllisyys

Keskikokoisen 50 kW:n ë-Dispatchin lähtöhinta on noin 51 000 euroa, kun taas kalliimpien 75 kWh:n XL-versioiden hinta on noin 60 000 euroa. Näin ë-Dispatch on halvempi kuin Peugeot e-Traveller, mutta kalliimpi kuin Vivaro-e. Kaiken kaikkiaan se on hinta, joka sähköautosta on maksettava, sillä kaikki nämä ovat yli 50 000 euron arvoisia ajoneuvoja.

Käytännöllisyydessä ei todellakaan ole paljoa valittamista, sillä ë-Dispatch tarjoaa istumapaikat jopa yhdeksälle henkilölle ja todella suuren kuormatilan. Voit pakata ë-Dispatchin ääriään myöten täyteen, mutta runsaan tekniikan ansiosta se ei haittaa näkyvyyttäsi, mikä on todella tärkeää, kun ajat näin isoa autoa.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa Citroën ë-Dispatch?

No, se riippuu käyttöskenaariostasi ja siitä, millaista ajoa sinulla on tapana tehdä eniten. Jos siis suunnittelet käyttäväsi pakettiautoa vain päivittäisenä työmatkapakettina, etkä aja kovin montaa kilometriä joka päivä, ë-Dispatchissa on paljon järkeä. Lisäksi jos sinulla on paikka, jossa voit pitää sitä ladattuna, kun et käytä sitä, se voi olla parasta, mitä voit tehdä sille.

Toisaalta, jos aiot ajaa paljon kilometrejä maantiellä eikä sinulla ole autotallia, jossa voit pitää sitä ladattuna, sinun on parempi investoida dieselvaihtoehtoon, sillä dieselkäyttöiset pakettiautot ovat edelleen parhaita pitkän matkan matkoilla.

  Onko Citroën C6 hyvä auto?

Miten Citroën ë-Dispatch vertautuu Peugeot e-Travelleriin, Toyota PROACEen ja Vauxhall/Opel e-Vivaroon?

Kaikki nämä kolme perustuvat identtiseen alustaan, mikä tarkoittaa, että kaikissa kolmessa on joko 50 kWh:n tai 75 kWh:n akku. Peugeot on kallein, kun taas ë-Dispatch ja Vivaro-e ovat lähes identtisiä. Proace on näistä kaikista halvin, mutta se koskee vain mallia, johon mahtuu jopa 8 ihmistä, eikä 9:ää, kuten kaikkiin muihin pakettiautoihin.

Sanoisin, että ë-Dispatch tai Proace Verso ovat parhaita, koska ë-Dispatch näyttää hienoimmalta ja edustaa parasta vastinetta, kun taas Proace Versosta on monia alavaihtoehtoja, joista jotkut saattavat olla juuri sitä, mitä etsit.

Onko Citroën ë-Dispatch saatavana pistokehybridinä?

Ei, Citroën Dispatch on nyt saatavilla vain sähköisenä, mikä tarkoittaa, että et voi pian ostaa upouutta ë-Dispatchia, joka ei ole sähköinen. Plug-in Dispatch -malleja ei koskaan ollut edes saatavilla, koska Citroën näyttää olevan kiinnostunut vain täyssähköpakettiautojen valmistuksesta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z