Onko DS 3 Crossback E-Tense hyvä auto?

DS 3 Crossback E-Tense

DS 3 Crossback on pienikokoinen premium-perhemaasturi, joka on suunniteltu kilpailemaan melko vakiintuneiden saksalaismerkkien kanssa. Voidakseen edes uhata VW:n, Audin, BMW:n ja Mercedeksen kaltaisia autoja DS 3:n on oltava erilainen, mutta vähintään yhtä hyvä kuin T-Roc, Audi Q3, BMW X1 ja Mercedes GLA. Onko DS 3 Crossback E-Tense siis hyvä auto?

DS 3 Crossback E-Tense on todellakin hyvä auto, mutta se asuu nykyään premium-autojen kiistatta kaikkein kilpailluimmassa segmentissä, sillä pienikokoiset ja kompaktit katumaasturit ja crossoverit ovat suosituimpia premium-autoja. E-Tense-merkki on varattu vain sähköiselle DS 3 Crossbackille, mikä tarkoittaa, että DS 3 lainaa tunnettua Stellantis EV -alustaa.

Muotoilullisesti DS 3 on varmasti katseenvangitsija, mutta joidenkin mielestä se on hieman liian ylityylitelty ja vailla identiteettiä. DS 3 Crossbackin sisätilat on todella hienosti sisustettu korkealuokkaisilla materiaaleilla, mutta ne eivät huuda luksusta samalla tavalla kuin saksalaiset. Luotettavuus ei ole paras mahdollinen, mutta niin on saksalaisillakin.

DS 3 Crossback E-Tense ajaa melko rennosti yrittämättä olla liian urheilullinen. Arvoltaan DS 3 E-Tense kuuluu tiukasti premium-segmenttiin. Käytännöllisyys on todella hyvä, mutta tavaratilan ja istuintilojen kokonaisuus ei ole saksalaisten tasolla.

DS 3 Crossback E-Tense – Voimansiirtojärjestelmä

DS 3 Crossback E-Tense saa tutun 50 kWh:n akun, joka on tuttu monista Stellantin omistamista merkeistä, kuten Peugeotista, Fiatista, Opelista tai Citroenista. Tämä tarkoittaa 136 hevosvoimaa ja 9 sekunnin aikaa 0-100 km/h. Huippunopeus on 93 km/h. Tämä voimansiirto on yhdistetty 1-vaihteiseen vaihteistoon, ja voima lähetetään vain etupyörille.

  Citroën C3 Picasso yleiset ongelmat

Täydellä latauksella voi ajaa noin 200 kilometriä, mikä on ihan hyvä. Maksimilatausnopeus on rajoitettu 100 kW:iin, mikä tarkoittaa, että DS 3 E-Tense voidaan ladata 20 prosentista 80 prosenttiin noin 23 minuutissa. Toisaalta hidas vaihtovirtalataus vie todennäköisesti yli 5 ja alle 7 tuntia.

DS 3 Crossback E-Tense – muotoilu ja ajaminen

DS oli aiemmin Citroenin sateenvarjon alla oleva tuotemerkki, mutta se päätti haarautua vuonna 2015 ja valmistaa nyt itsenäisiä autoja. DS:n muotokieltä voidaan pitää rohkeana tai silmiinpistävänä, mikä tarkoittaa, että DS 3 Crossback E-Tense kääntää katseet kaikkialla. DS 3 Crossbackin sisätilat ovat yhtä silmiinpistävät.

Ajokokemuksen osalta voimme helposti sanoa, että DS 3 Crossback E-Tense onnistuu pysymään mukavana ja hyvin hallittavana ajopaikasta riippumatta. Se on melko mukava ja siinä on hyvä äänieristys. DS ei myöskään yritä tehdä autostaan sporttista, joten E-Tense tarjoaa lempeän ja rauhallisen ajokokemuksen.

DS 3 Crossback E-Tense – Luotettavuus ja yleisiä ongelmia

E-Tensen luotettavuus on vielä epävarmaa, sillä tämä auto on ollut markkinoilla vasta vähän aikaa. Tämä tarkoittaa, että emme voi täysin arvioida, kuinka luotettava tai epäluotettava se on, ja siksi meidän on odotettava muutama vuosi ennen kuin yritämme. Joka tapauksessa näyttää siltä, että DS 3 E-Tense kärsii tietyistä suhteellisen pienistä ongelmista, jotka on korjattava.

  Citroën DS5:n yleiset ongelmat

Ensinnäkin tietyt kehittyneet kuljettajan apujärjestelmät, kuten kaistalla pysymisen avustin, voivat olla liian itsevarmoja, mikä saa useimmat omistajat kytkemään sen pois päältä. Ovenkahvojen tiedetään olevan ajoittain epäluotettavia, ja auton mukana tuleva sovellus ei ole kaikkein helpoin käyttää, mikä tarkoittaa, että monet omistajat eivät tiedä, miten lataussessiot asetetaan etukäteen.

DS 3 Crossback E-Tense – Arvo ja käytännöllisyys

DS 3 Crossback E-Tense maksaa Euroopassa hieman alle 40 000 euroa, mikä on melko korkea hinta Stellantis-pohjaiselle autolle. DS 3 E-Tense on kuitenkin paljon parempi kuin monet muut tähän alustaan perustuvat sähköautot, sillä se tuntuu todella kauttaaltaan premium-tuotteelta.

Käytännöllisyys on myös todella hyvä, sillä DS 3 E-Tenseen mahtuu kokoonsa nähden melko paljon tavaraa. Useimmat saksalaiset kilpailijat tarjoavat kuitenkin enemmän istumapaikkoja ja tavaratilaa. Lisäksi ne ovat kaiken kaikkiaan hieman intuitiivisempia käyttää.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa DS 3 Crossback E-Tense?

Jos olet kiinnostunut ostamaan korkealuokkaisen perhekäyttöön tarkoitetun kompaktin sähkökäyttöisen katumaasturin, olet todella hemmoteltu valinnanvaralla tässä. Lähes jokainen premium-merkki tarjoaa jotakin tässä segmentissä, mikä tarkoittaa, että vaihtoehtoja on kymmeniä ja taas kymmeniä. Mikä saa DS 3:n erottumaan tästä joukosta?

Sanoisin, että DS 3 noudattaa täysin autenttista muotoilua sekä sisältä että ulkoa. Siinä missä saksalaiset haluavat olla muotoilussaan konservatiivisia, DS menee täysillä eteenpäin ja tekee autosta todella huomiota herättävän. Tämä on mielestäni DS 3 E-Tense -auton tärkein myyntivaltti ja myös syy, miksi DS-3:een kannattaa valita kilpailijoidensa sijaan.

  Citroën DS9:n yleiset ongelmat

Onko DS 3 Crossback E-Tense luksusauto?

DS 3 Crossback E-Tense on luksusauto sekä hinnaltaan että sisällöltään. Meidän on kuitenkin huomautettava, että tässä segmentissä on monia muita luksusautoja, joilla on suurempi painoarvo useimpien autoilijoiden sydämissä. DS 3 on todella jännittävän näköinen auto, joka tuntuu jotenkin tuoreelta segmentissä, jossa tuoreus on melko vaikeaa.

Sinänsä DS 3 ansaitsee ehdottomasti paikkansa yritysautoparkissa, vaikka se ei olekaan tämän segmentin paras luksusauto, ei läheskään lähelläkään.

Onko DS 3 Crossback saatavana hybridinä?

Kuten alussa mainittiin, E-Tense-nimitys tulee siitä, että DS 3 Crossback E-Tense on DS3:n EV-versio. DS 3:sta ei ole tällä hetkellä hybridiversiota, eikä se todennäköisesti muutu lähiaikoina.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z