Onko EQA sama kuin GLA?

Mercedes Benz EQA -sähköinen pienikokoinen katumaasturi on pohjimmiltaan Mercedes Benz GLA kaiken metallin alla, mikä tarkoittaa, että Mercedes on mukauttanut GLA:ta vain sähköistä voimansiirtoa varten. EQA:ta ei ole suunniteltu erilliselle alustalle kustannussyistä, ja ainoa Mercedesin tarjoama aidosti erilliselle alustalle suunniteltu sähköauto on EQS.

EQA on sijoitettu Mercedes EV:n lähtötasoksi niille, jotka ajavat pääasiassa kaupungissa. Tämä ei tarkoita, etteikö EQA pystyisi ajamaan maantiellä, vaan pikemminkin sitä, että se on kaukana parhaasta Mercedesin tarjoamasta maantieajosta.

EQA perustuu tosiaan GLA:han, mutta Mercedes antoi sille aivan uuden muotoilun eteen ja taakse, johon kuuluu myös valopalkki takana. EQA ei kuitenkaan ole kovinkaan käytännöllinen, kun sitä verrataan sen bensiinikäyttöiseen serkkuun ja kaikkiin muihin markkinoilla oleviin sähkökäyttöisiin katumaastureihin.

EQA vaikuttaa hieman tylsältä ajettavuudeltaan, koska Mercedes ei todellakaan panostanut kovinkaan paljon ajokokemukseen. EQA:sta on saatavana muutamia eri varustevaihtoehtoja, mutta suosituin niistä on todennäköisesti EQA 250.

Mercedes EQA – Asioiden sähköinen puoli

Suurin ero GLA:n ja EQA:n välillä on voimansiirrossa, sillä EQA tarjoaa sähkömoottorin ja akun, kun taas GLA:ssa on polttomoottori ja polttoainesäiliö. Alkutason EQA 250 tarjoaa 255 mailin toimintasäteen, EQA 300 4MATIC tarjoaa hieman enemmän, ja toimintasäteen huipulla oleva EQA 350 4MATIC on suurin piirtein sama kuin 300.

  Brabus vs Mansory - parhaat Mercedes-viritysyritykset

EQA sijoittuu suoran toimintasäteen osalta jonnekin keskivaiheille, mutta on turvallista sanoa, että EQA tarjoaa kohtuullisen toimintasäteen rahaansa nähden. EQA lataa enintään 100 kW:n teholla, mikä on kaukana luokkansa johtavasta, mutta melko kilpailukykyinen.

EQA:n lataaminen 10 prosentista 80 prosenttiin kestää noin 37 minuuttia, jos käytössäsi on nopea 100 kW:n laturi. Jotkut sen kilpailijoista, kuten XC40 Recharge P8, latautuvat nopeammin, mutta eivät tarpeeksi, jotta ero olisi merkittävä. Jos lataat EQA:n kotona 7 kWh:n seinälaturilla, saavutat saman varaustilan 10-11 tunnissa.

Toisaalta bensiinikäyttöistä GLA:ta on tarjolla vain 2,0 litran nelisylinterisellä moottorilla, joka tuottaa yli 200 hv, kun taas malliston huipulla olevat AMG-mallit tuottavat lähes kaksinkertaisen määrän.

Mercedes EQA – Ajokokemus

Alkutason EQA 250 tuottaa 187 hv yhdestä sähkömoottorista, kun taas EQA 300 tuottaa 225 hv. Korkeamman hintaluokan EQA 350 -mallin teho on reilut 288 hv, mikä on melko reipasta näin pieneksi autoksi, varsinkin paikaltaan.

EQA tuntuu ryhdikkäältä ja hienostuneelta, mutta se ei ole samalla tasolla kuin sen isoveli EQC. Kaksoislasitus on varattu vain Mercedesin kalliimpiin malleihin, joten sitä ei saa sekä EQA:sta että GLA:sta.

Koska EQA on sähkökäyttöinen, taustalla ei ole polttomoottorin jyrinää, mikä tarkoittaa, että tuuli- ja rengasmelu on paljon tuntuvampaa. Mainittava ero GLA:n ja EQA:n välillä on se, että EQA painaa 2000 kiloa enemmän.

  Onko Mercedes parempi kuin Lexus?

Tämä saa EQA:n tuntumaan paljon tukevammalta sekä mutkissa että suoralla linjalla, etenkin verrattuna GLA AMG -malleihin.

Mercedes EQA – Käytännöllisyyttä ja ylellisyyttä

EQA on asemoitu Mercedeksen lähtötason luksus-EV:ksi, mikä tarkoittaa, että sen pitäisi tarjota Mercedeksen arvoinen kokemus 55 300 dollarin lähtöhinnalla, joka on lähes 20 000 dollaria enemmän kuin GLA:n. Sisätilat ovat samat kuin GLA:ssa, mutta niissä on muutamia EQA:lle ominaisia yksityiskohtia.

EQA on tosiaan ylellinen, mutta 55 300 dollarilla saa ylellisemmän ICE-Mersun katumaasturin, kuten keskikokoisen GLE:n. Käytännöllisyydeltään EQA:ssa on vähemmän tilaa kuin GLA:ssa kaikkien akkujen ansiosta. Myös istuintilaa on hieman rajoitettu akkujen sijoituspaikan korotetun lattian ansiosta.

Useimmissa erilliselle EV-alustalle rakennetuissa EV-autoissa on myös etutakaluukku, mutta koska EQA perustuu GLA:han, etusäilytystilaa ei ole. Kaiken kaikkiaan EQA ei ole GLA:n tavoin luokkansa johtava käytännöllisyyden suhteen.

FAQ-osio

Pitäisikö minun ostaa Mercedes GLA vai EQA?

Mercedes Benz EQA on loistava tapa tutustua sähköautojen maailmaan, mutta lähtöhinta tarkoittaa, että joudut maksamaan sähköisestä GLA:sta GLE-rahaa. Tämä on ilmeisesti punainen vaate monille potentiaalisille ostajille, ja siksi useimmat verkkokaupat pitävät EQA:ta parhaimmillaan keskinkertaisena.

Sähköiset luksusautot ovat vielä hieman liian kalliita, jotta ne olisivat järkeviä alemmalla tasolla. Mercedes Benz GLA tarjoaa aivan saman kokemuksen paljon pienemmällä rahalla. Lisäksi GLA:n tankkaaminen kestää noin 5 minuuttia, ja se on vain todellisuutta.

  Mercedes W123:n yleiset ongelmat

Mikä Mercedes EV on paras?

Paras Mercedes EV on epäilemättä EQS-luksussedan. EQS maksaa yli 100 000 dollaria, mikä asettaa sen suoraan EV-alan huipulle. Monet pitävät EQS:ää markkinoiden ylellisimpänä EV:nä, ja tämä on melko totta.

EQS on ainoa Mercedes EV, joka on kehitetty erilliselle EV-alustalle, mikä tarkoittaa, että se hyötyy aidommasta ajokokemuksesta, mikä ei päde kaikkiin muihin Mercedes EV:iin.

Onko Volvo XC40 Recharge parempi auto kuin EQA?

GLA:n ja XC40:n välinen kilpailu on olemassa sekä polttomoottori- että sähköautomaailmassa. XC40:ssä on suurempi 78 kWh:n akku, kun taas EQA:ssa on 67 kWh:n akku, mutta kummallakin on parhaimmillaan noin 260 kilometrin toimintamatka.

XC40 tarjoaa kuitenkin 400 hevosvoimaa, mikä tekee siitä paljon paremman ohituksissa. XC40 on myös tiloiltaan paljon parempi sekä matkustajille että lastille. XC40 on kuitenkin hieman liian kallis ilman lisävarusteita, eikä se ole yhtä hienostunut kuin EQA.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z