Onko Ford Maverick hyvä auto?

Onko Ford Maverick hyvä auto?

Ford Maverick on Fordin uusi kompakti lava-auto, joka sijoittuu F-sarjan kuorma-autojen ja Ford Ranger -sarjan alapuolelle. Maverick esiteltiin noin vuosi sitten ja on siitä lähtien myynyt kuin hullu. Syy Maverickin suosioon on se, että Ford tarjoaa nyt todellisen Ford-pickup-kokemuksen alle 20 000 dollarin lähtöhinnalla. Onko Ford Maverick siis hyvä auto?

Ford Maverick on todellakin hyvä auto niille, jotka pitävät yksinkertaisista ja maanläheisistä kuorma-autoista, jotka voivat olla sekä päivittäisiä kuljettajia että työkoneita. Maverickissä on yksinkertainen nelisylinterinen rivimoottori, joka lupaa tehokkuutta ja riittävästi vetovoimaa useimmille. Maverickin voimansiirto ei ehkä ole kaikkein jännittävin, mutta se hoitaa varmasti tehtävänsä.

Muotoilullisesti Maverick näyttää mukavalta, yksinkertaiselta kuorma-autolta ilman liian rohkeita muotoilullisia yksityiskohtia. Tämä koskee myös sisätiloja, ja Maverick tarjoaa myös hyvän sisäergonomian. Se kulkee kuin tavallinen kuorma-auto, mikä tarkoittaa, että se ei ole kovin dynaaminen, mutta se ei myöskään ole muhkea.

Luotettavuus näyttää olevan kunnossa, sillä Ford korjaa jatkuvasti monia ongelmia, jotka vaivasivat aivan ensimmäisiä Maverick-malleja. Käytännöllisyys ei ole yhtä hyvä kuin Rangerissa tai F-sarjassa, mutta Maverickissä on silti kookas sänky ja sisätilat riittävät viidelle aikuiselle.

Ford Maverick – Voimansiirtojärjestelmä

Maverick-mallisto alkaa 2,5 litran Duratec-nelisylinterisellä hybridimoottorilla, jonka yhdistetty teho on 190 hv 155 lb-ft vääntöä. Tämä moottori on vakiovaruste kaikissa Maverick-malleissa, mutta voit maksaa lisämaksusta 2,0 litran EcoBoost-turboahdetun 4-sylinterisen moottorin, jossa on 250 hv ja 277 lb-ft vääntöä, jos haluat enemmän vetovoimaa etkä ole hybridimoottoreiden ystävä.

  Ford Edge ongelmat

Dieselmoottoreita ei ole saatavana, mitä voidaan pitää haittapuolena, kun kyseessä ovat dieselkuorma-autojen vannoutuneet omistajat. Molemmat moottorit on yhdistetty 8-vaihteiseen CVT-automaattivaihteistoon. Maverickin vakiovarusteena on FWD-järjestelmä, mutta voit saada valinnaisen AWD-järjestelmän, jos valitset EcoBoost-moottorin.

Maverick voi vetää jopa 4 000 kiloa, ja sen maksimikuormituskapasiteetti on 1 500 kiloa. Ford sanoo, että Maverickin kulutus on jopa 40MPG, mikä on nykyaikaiselle pickup-kuorma-autolle ennennäkemätöntä.

Ford Maverick – muotoilu ja alusta

Maverick ei tule voittamaan mitään palkintoja ulkoisen muotoilun osalta, mutta se ei myöskään loukkaa ketään. Kuorma-auto on yksinkertainen ja siinä on klassinen runkosiluetti ilman äärimmäisiä muotoilullisia yksityiskohtia tai isoja lihaksikkaita renkaita. Tavallisessa XL-versiossa on teräksiset vanteet ja suhteellisen tylsä muotoilu, kun taas huippumalli Lariat näyttää paljon paremmalta.

Maverickin sisätilat ovat yhtä yksinkertaiset kuin ulkokuori, mutta täysin varusteltuun Lariat-malliin saa aika paljon tavaraa. Maverick ajaa niin kuin näyttääkin – yksinkertaisesti. Mitään erityistä kehuttavaa tai kritisoitavaa ei ole. Maverick tekee työnsä helposti ja todennäköisesti tyydyttää useimmat kompaktin pickupin asiakkaat.

Ford Maverick – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Kun Maverick tuli markkinoille, ihmiset olivat suhteellisen vihaisia, koska kuorma-autossa oli paljon ongelmia ja peräkkäisiä takaisinkutsuja. Nyt näyttää siltä, että Maverick on paljon parempi ja että sen pitäisi pystyä hoitamaan tehtävänsä jättämättä sinua pulaan.

  Onko Ford Fiesta Ecoboost hyvä auto?

Yleisimmät Ford Maverickin ongelmat liittyvät moottoriin, vaihteistoon, turvajärjestelmiin, sähköihin ja polttoainejärjestelmään. Suurin osa näistä on ratkaistu erilaisilla takaisinkutsuilla, mutta sinun kannattaa silti olla tarkkana, koska Maverick on todella uusi. Siksi emme voi sanoa, miten se pärjää pitkällä aikavälillä.

Ford Maverick – Arvo ja käytännöllisyys

Kuten alussa mainittiin, Ford Maverick XL:n hinnat alkavat vain 19 995 dollarista, mikä ei ole totuttu näkemys. Seuraavana tuleva Maverick XLT alkaa 22 280 dollarista, ja se lisää muun muassa 17-tuumaiset vanteet, avaimeton avaus, sähkötoimiset peilit ja saatavana olevan XLT Luxury -paketin. Huippumalli Lariat alkaa 25 490 dollarista, ja siihen saa LED-ajovalot, sähkötoimiset istuimet, kaksialueisen ilmastointilaitteen ja suuremmat 18-tuumaiset pyörät.

Maverick on suhteellisen käytännöllinen kuorma-auto, kun otetaan huomioon, että se on pienin Fordin kuorma-auto, jonka voi saada. Se tarjoaa kohtuullisen paljon tilaa sekä kuorma-autossa että matkustamossa. Näkyvyys on hyvä, ja autoon on todella helppo nousta sisään ja ulos suuremman maavaran ansiosta.

UKK-osio

Onko Ford Maverick maastoauto?

Ford Maverickin vakiomalli on FWD, siinä on suhteellisen heikot 190 hv, eikä se hyödy mistään maasto-ominaisuuksista. Jos valitset Lariat-huippumallin ja käytät ylimääräistä rahaa FX4-pakettiin, se tekee Maverickista melko kyvykkään kuorma-auton. Siinä ei ole matalalukuvaihteistoa eikä lukittavaa differsiota.

  Käyttääkö Jaguar Fordin moottoreita?

FX4-paketilla saa järeämmät renkaat, korin alla olevat suojalevyt, maastoajotilat ja muutamia graafisia lisävarusteita. On syytä mainita, että FX4-paketti on saatavana vain, jos valitset EcoBoost-moottorin ja AWD-järjestelmän.

Onko Ford Maverick liian pieni?

Ford Maverick on noin sentin pidempi kuin kolmirivinen Explorer-maasturi. Toki Maverickin sänky on mittava, mutta se ei haittaa Maverickin sisätiloja. Kaiken kaikkiaan olisi väärin ajatella, että Maverick olisi liian pieni, sillä siihen mahtuu mukavasti 5 aikuista ja sänkyyn voi pakata paljon tavaraa.

Jos olet tottunut ajamaan Fordin F-sarjan kuorma-autoilla, saat anteeksi, jos ajattelet, että Maverick on liian pieni. Niin tai näin, useimmat ihmiset pitävät Maverickiä riittävän suurena.

Pitäisikö minun ostaa Ford Maverick?

Jos sinulla on pieni budjetti, mutta haluat upouuden kuorma-auton, joka pystyy siihen, mihin useimmat kuorma-autot pystyvät, Maverick on hyvä valinta. Se ei ehkä ole tehokkain eikä jännittävin kuorma-auto, jota Ford on koskaan tehnyt, mutta kukaan ei voi kiistää Maverickin todellista arvonnäkymää.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z