Onko Ford Mustang Mach-E hyvä auto?

Onko Ford Mustang Mach-E hyvä auto?

Ford Mustang Mach-E on kompakti crossover-sähkömaasturi, joka tuli myyntiin joulukuussa 2020. Ford Mustang Mach-E edustaa Fordin ensimmäistä EV-yritystä, joka asetti standardit monille tuleville Fordin EV-autoille. Mustang Mach-E on varmasti mielenkiintoinen mahdollisuus tuleville EV-omistajille, mutta onko Ford Mustang Mach-E hyvä auto?

Ford Mustang Mach-E on todella hyvä auto, koska se ottaa ikonisen nimen ja tuo sen tulevaisuuteen. Ford tajusi, että Mustang-brändinimellä on melkoinen maine automaailmassa, joten he päättivät sekoittaa sen kahteen suosituimpaan segmenttiin nykyisessä autoteollisuudessa, crossover-/SUV-autoihin ja sähköautoihin.

Mustang Mach-E:tä on saatavana kahdella eri akkukoolla ja kolmella eri tehokokoonpanolla. Muotoilu on selvästi saanut vaikutteita ikonisesta Ford Mustang -muskeliautosta vahvojen olkapäälinjojen, tunnistettavan säleikön ja takimmaisten kolminkertaisten takavalojen ansiosta, jotka ovat Mustangin muotokielen tunnusmerkkejä.

Mach-E on myös suhteellisen luotettava auto, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua. Käytännöllisyys on myös kunnollinen suuren toisen istuinrivin ja melko suuren tavaratilan ansiosta.

Ford Mustang Mach-E – Voimansiirtojärjestelmä

Kuten alussa mainittiin, Mach-E:hen saa kaksi eri kokoista akkua ja kolme eri voimanlähdekokoa. Mallisto alkaa 75,7 kWh:n akulla, joka tarjoaa 258 hv ja 416 lb-ft vääntöä. Tämä Mach-E:n versio pystyy ajamaan täydellä latauksella 261 mailia, ja akku voidaan täyttää 115 kW:n DC-pikalaturilla noin 30 minuutissa.

Keskimmäinen malli on 98,8 kWh:n akulla varustettu malli, jossa on 337 hv ja 416 lb-ft vääntöä. Tämä riittää 270 mailin toimintasäteeseen, ja pikalatausajat ovat myös noin 30 minuuttia, koska tässä versiossa voidaan käyttää 150 kW:n DC-pikalaturia. Mach-E:n huippumalli on 490 hv/612 lb-ft Mach-E GT, jossa on 98,8 kWh:n akku ja jonka pikalatausaika on 30 minuuttia.

  Ford Ranger ongelmat

Mach-E:n saa joko RWD- tai AWD-järjestelmällä riippuen siitä, minkä mallin valitset ja hankitko 98,8 kWh:n akkupaketin laajennetulla toimintasäteellä. GT:n nopeus 0-100 km/h on noin 3,8 sekuntia, ja se on nopein Mach-E, jonka voit ostaa.

Ford Mustang Mach-E – muotoilu ja alusta

Ford Mustang Mach-E:n muotokieli perustuu siihen, että kyseessä on sähköinen crossover/SUV-versio Ford Mustangista. Tämä tarkoittaa, että auto hyödyntää coupe-henkistä siluettia, jossa on vahvat olkapäälinjat, tunnistettava Mustangin säleikkö ja kolminkertaiset takavalot. Myös sisätilat on mallinnettu Mustang GT:n mukaan, mikä saa auton tuntumaan urheilulliselta ja samalla suhteellisen ylelliseltä.

Ajokokemus ei ole mikään Mustang GT:n veroinen, mutta se saa kyllä liikettä. Matalan painopisteen ansiosta Mach-E pysyy yllättävän tasaisena mutkissa, ja se tuntuu paremmalta ajaa kuin useimmat polttomoottorilla varustetut crossoverit/SUV:t.

Ford Mustang Mach-E – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Luotettavuuden osalta Mach-E:llä oli varmasti hankala alku, mutta asiat korjaantuvat melkoisesti tuotannon aikana. Koska sähköautot ovat luonnostaan luotettavampia kuin polttomoottoriautot, Mach-E:tä voidaan nyt pitää suhteellisen luotettavana autona.

Yleisimmät Ford Mustang Mach-E:n ongelmat liittyvät akkuihin, varusteisiin, kuljettajaa avustaviin turvajärjestelmiin, latausjärjestelmään ja auton mukana tulevaan sovellukseen. Hyvä uutinen on, että Ford yrittää aktiivisesti korjata monia näistä ongelmista, koska ne liittyvät ohjelmistoon, mutta kaikki eivät kuitenkaan ole.

  Ford Kuga plug-in hybridin yleiset ongelmat

Ford Mustang Mach-E – Arvo ja käytännöllisyys

Alkutason Select-malli alkaa 44 000 dollarista, Premium-malli 49 000 dollarista, California RT.1 53 000 dollarista ja Mach-E GT 62 000 dollarista. Premium-malli näyttää myyntitaulukoiden mukaan olevan joukon paras valinta, koska siinä on kaikki tarvittava.

Käytännöllisyydeltään Mach-E on todella hyvä, koska siinä on paljon istuintilaa, erityisesti takana. Kattolinjan kaltevuus saattaa hieman heikentää pääntilaa, mutta jalkatila on luokkansa paras. Myös tavaratila on tilava takaluukun ansiosta.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa Ford Mustang Mach-E?

Ford Mustang Mach-E:ssä on kaikki, mitä tarvitset sähköautomatkan aloittamiseen. 98 kWh:n akku tarjoaa suuren toimintasäteen, auto on riittävän vahva, se on uskomattoman turvallinen, se ajaa hyvin ja se on melko käytännöllinen. Lisäksi autossa on kaikki ominaisuudet, joita voit toivoa huippumodernilta sähköautolta, mikä tarkoittaa, että Mach-E on varmasti hyvä auto ostaa.

Vakioakkujen mallit saattavat olla hieman lyhyitä suoranaisen toimintasäteen suhteen, mutta nopeat latausajat riittänevät helposti työmatkojen tarpeisiin. Pidemmät matkat ovat hieman hankalampia, mutta näin on nykyään kaikkien sähköautojen kohdalla.

Miksi Ford teki Mustang Mach-E:n?

Ford on yksi hallitsevimmista autonvalmistajista, erityisesti Yhdysvalloissa. Mustangin tuotemerkki on yhtä vahva kuin Fordin merkki, ja Ford ajatteli, että ikonisen Mustangin yhdistäminen sähköiseen voimansiirtoon johdattaisi Fordin sähköiseen aikakauteen.

  Ford Puma ongelmat

Näin ollen he yhdistivät autoteollisuuden suosituimpia puolia kehittämällä crossoverin/SUV:n, jossa on sähköinen voimansiirto. He kiinnittivät siihen Mustang-merkin, ja siitä tuli heti yksi puhutuimmista autoista, kun se tuli markkinoille.

Kuinka nopea Ford Mustang Mach-E GT on?

Mach-E GT on nopein ja suorituskykyisin Mach-E-malli, koska siinä on suurempi akku ja 490 hv. Tämä riittää GT:lle nopeuteen 0-100 km/h 3,8 sekunnissa ja rajoitettuun huippunopeuteen 124 km/h. Mach-E GT pystyy ajamaan neljännesmailin alle 13 sekunnissa, tarkemmin sanottuna 12,5 sekunnissa, mikä on todella hyvä luku.

Ottaen huomioon, että Mach-E GT on sähköauto, se ei yksinkertaisesti pysty kilpailemaan Tesla Performance -mallien ja monien eurooppalaisten luksusluokan sähköautojen kanssa, mutta kukaan ei voi sanoa, että 3,8 sekunnin aika 0-100 km/h ei riitä. Vertailun vuoksi mainittakoon, että vuoden 2022 V8 Mustang GT:n nopeus 0-100 km/h on 4,2 sekuntia.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z