Hyundai Bayon esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2021, ja se on Hyundai Konan alapuolella pienin Hyundain crossover-maasturi, jonka voi ostaa Euroopasta. Hyundai toivoo myyvänsä näitä tonneittain, sillä kompaktit crossover SUV:t ovat tällä hetkellä suosituimpia autoja Euroopassa. Bayon perustuu lähes kokonaan nykyiseen Hyundai i20:een, mutta onko Hyundai Bayon hyvä auto?
Hyundai Bayon on auto, joka lupaa paljon, sillä se kuuluu Euroopan suosituimpaan autosegmenttiin ja on samalla upouusi ja suhteellisen hyvin varusteltu. Se on saatavana vain yksimoottorisena, mutta jotkut ovat varmoja, että Bayonista on tulossa sähköversio, jonka voimansiirto pitäisi jakaa nykyisen Kona EV:n kanssa.
Muotoilullisesti Bayon on 100-prosenttisesti Hyundai, mikä tarkoittaa, että se on silmiinpistävää katsottavaa ja melko rohkeaa, mitä emme ole tottuneet yhdistämään Hyundain muotoiluun. Luotettavuus näyttäisi olevan nyt kunnossa, mutta auto on yksinkertaisesti aivan liian tuore, jotta voisimme kunnolla arvioida sen luotettavuutta.
Se on myös edullisin Hyundain crossover, vaikka käytännöllisyys ei ole sen suurin etu. Se on hieman tilavampi kuin i20, johon se perustuu, mutta kumpaakaan näistä kahdesta ei ole suunniteltu kuljettamaan takamatkustajia kovin usein.
Lue lisää Hyundai Bayonin ongelmista.
Hyundai Bayon – Voimansiirtojärjestelmä
Tällä hetkellä Hyundai Bayonin saa Euroopassa vain yhdellä moottorivaihtoehdolla, ja se on 1,0 litran T-GDI-bensiinikäyttöinen 3-sylinterinen moottori, jossa on 100 hevosvoimaa ja 126 hevosvoimaa vääntöä. Samasta moottorista voi valita myös hieman tehokkaamman version, joka tuottaa 120 hv ja 147 lb-ft vääntöä. Joillekin markkinoille on saatavana myös 1,2 litran 4-sylinterinen moottori ja huipputason Kappa II 1,4 litran 4-sylinterinen rivimoottori.
Kaikki Bayon-mallit ovat yksinomaan etuvetoisia, eikä ole mitään viitteitä siitä, että Hyundai tarjoaisi lainkaan AWD-mallia. Vaihteistoista voidaan todeta, että Bayon on saatavana joko vakiona 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai 7-vaihteisella DCT-automaattivaihteistolla.
Hyundai Bayon pystyy tuottamaan noin 53MPG UK, mikä on todellakin todella hyvä luku. Kaiken kaikkiaan Hyundai voisi tarjota Bayonia joillakin suuremmilla moottoreillaan, ja on järkevää tarjota Bayonia sähköautona, koska Kona EV on suositumpi kuin Konan tavallinen polttomoottoriversio.
Hyundai Bayon – muotoilu ja ajaminen
Ulkonäöllisesti Bayon näyttää todellakin Hyundailta, mikä tarkoittaa, että se on todella moderni ja melko huomiota herättävä. Etupää muistuttaa paljon suuremmasta Santa Fe -katumaasturista löytyvää mallia, kun taas sisätilat muistuttavat Konaa. Kaiken kaikkiaan Bayon on mukavan näköinen auto, joka tarjoaa hyvän tasapainon muotoilun, laadun ja hinnan välillä.
Ajokokemus on odotetunlainen myös Hyundailla. Tämä tarkoittaa sitä, että auto on melko sieluton ajettava, mutta ehkä juuri sitä haluat Hyundailta. Bayon ei yritä olla dynaaminen tai maasturi, mitä tosiaan voi odottaa muilta kuin N-Line Hyundai-malleilta.
Hyundai Bayon – Luotettavuus ja yleiset kysymykset
Luotettavuuden osalta Hyundai Bayon näyttää pärjäävän todella hyvin, mutta emme voi sanoa mitään varmaa, koska se on vielä aivan liian tuore. Jotkut ihmiset raportoivat akkujärjestelmään liittyvistä ongelmista ja mahdollisesta virran katoamisesta, mutta kaikki muu näyttää olevan kunnossa.
Hyundai valmistaa nykyään melko luotettavia autoja, mikä on osittain syy siihen, että merkki on menestynyt niin hyvin viime aikoina. Ei ole mitään syytä uskoa, ettei Bayon olisi luotettava pitkällä aikavälillä. Se perustuu i20-malliin, mikä tarkoittaa, että se voi mahdollisesti periä joitakin sen pitkän aikavälin vikoja.
Hyundai Bayon – Arvo ja käytännöllisyys
Yhdistyneessä kuningaskunnassa Hyundai Bayon alkaa 20 530 punnasta SE Connect -nimisellä perusversiolla. Keskimmäinen Premium-malli maksaa 22 730 puntaa, kun taas huipputason Ultimate-malli maksaa 24 030 puntaa. Tämä tekee Bayonista halvimman Hyundai crossoverin, jonka voi ostaa uudesta, mikä Hyundain mukaan on todella kannattava liiketoimintapäätös.
Käytännöllisyys-viisas, Bayon ei pärjää niin hyvin, koska se tarjoaa suhteellisen ahtaat takaistuimet, jotka tuntuvat liian klaustrofobiselta kaikille yli 6 jalkaa pitkille. Tavaratila on kohtuullinen, sillä Bayon tarjoaa tilavan takakontin ja monia sisätilojen lokeroita ja säilytystiloja.
UKK-osio
Onko Hyundai Bayon luksusauto?
Hyundai Bayon ei ole missään nimessä luksusmaasturi, sillä Hyundai ei ole lainkaan luksusmerkki. Hyundai on kuitenkin nostanut panostaan viime vuosina, mikä on nyt tuonut ne lähemmäs sitä, mitä meillä on tapana kutsua premium-merkeiksi. Bayonin ylellisempi versio on Audi A1, mutta Audi A1 on kaiken kaikkiaan paljon premium-luokan auto.
Kaiken kaikkiaan Bayon ja muu nykyinen Hyundai-mallisto on sijoitettu premium-segmentin alapuolelle, mutta se ei estä Hyundain pyrkimystä olla yhä lähempänä premium-segmenttiä.
Aikooko Hyundai tarjota Bayonista sähköversion?
Hyundai aikoo todennäköisesti tarjota Bayonista sähköversion joskus vuoden 2022 lopulla tai vuoden 2023 alussa. Vaikka tätä ei ole 100-prosenttisesti vahvistettu, ei ole juurikaan järkeä siinä, ettei Hyundai tarjoaisi sähköversiota Bayonista. Ensinnäkin Bayonista ei ole olemassa hybridimallia, joten Hyundain pitäisi tuoda markkinoille joko hybridi- tai sähköversio.
Nykyaikainen Hyundai on innokkaampi tarjoamaan sähköautoja, ja useimmat ihmiset, jotka pitävät todella pienistä autoista kaupungissa, pitävät myös pienistä sähköautoista.
Pitäisikö minun ostaa Hyundai Bayon vai Kona?
Hyundai Kona on hieman isompi ja hieman paremmin varusteltu kuin Bayon, mikä on hyödyllistä niille, jotka haluavat mahdollisimman paljon tilaa, sillä kumpikaan näistä autoista ei ole alunperinkään kovin tilava. On myös muistettava, että Konassa on sähköinen voimansiirto, kun taas Bayonissa sitä ei vielä ole.
Toisaalta Bayon on näistä kahdesta halvempi auto, ja se voi olla järkevämpi, jos käytät autoasi vain kaupunkien väliseen työmatkaliikenteeseen, jossa pienempi muotokieli on parempi idea.