Onko Hyundai i30N hyvä auto?

Hyundai i30N

Hyundai i30N on suorituskykyinen versio Hyundai i30:stä, joka on yksi kaikkien aikojen suosituimmista ja myydyimmistä Hyundai-viistoperäautoista. i30N esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuonna 2016, joka merkitsi i30:n kolmannen sukupolven alkua yleisesti. Siitä lähtien Hyundai on tarjonnut i30N:ää osana tavallista mallistoaan. Onko Hyundai i30N siis hyvä auto?

Hyundai i30N on ehdottomasti hyvä auto, sillä siinä onnistutaan yhdistämään tavallisen i30:n käytännöllisyys, helppokäyttöisyys, edullisuus ja tehokkuus sekä yli 200 hevosvoiman moottorin ja runsaan suorituskykypäivityksen tuoma jännitys. Tarjolla oleva moottori on tehokas, jännittävä ja kuulostaa todella hyvältä näin pieneksi moottoriksi.

Muotoilullisesti i30N on paljon vakavampi kuin tavallinen i30. Se saa erityiset ulkovärit, vahvistetut puskurit, siistit vanteet ja koko joukon visuaalisia ja aerodynaamisia parannuksia. Myös sisätilat ovat vakavammat kuin tavallisessa i30:ssä, mutta erot eivät ole yhtä selvät kuin ulkoisesti. Käytännöllisyys ei poikkea tavallisesta i30:stä, kun taas arvokysymys on hieman monimutkaisempi.

Luotettavuuden osalta i30N onnistuu olemaan yhtä luotettava kuin tavallinen i30, mikä on varmasti hyvä asia. Yleisimpiin ongelmiin kuuluvat ongelmat sähköjen, polttoainepumpun, sisätilojen verhoilun ja tiettyjen aktiivisten turvajärjestelmien kanssa. Kaiken kaikkiaan i30N on yksi markkinoiden luotettavimmista hot hatchback -autoista, jopa niin luotettava, että yllättyisit.

Hyundai i30N – Voimansiirtojärjestelmä

Hyundai i30N on saatavana yhdellä moottorivaihtoehdolla, 2,0 litran 4-sylinterisellä rivimoottorilla, jossa on joko 250 hv tai 275 hv huipputason Performance-versiossa. Vääntömomentti on molemmissa vaihtoehdoissa rajoitettu 260 lb-ft:iin, mikä on varmasti tarpeeksi pienelle viistoperälle. i30N on saatavana joko 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai nopeasti vaihtavalla DCT-vaihteistolla.

  Hyundai i30N:n yleiset ongelmat

Viistoperäisellä manuaaliversiolla nopeus 0-100 km/h on vain 6,1 sekuntia, kun taas DCT-versio saavuttaa nopeuden paikaltaan vain 5,3 sekunnissa. FWD on i30N:n ainoa vaihtoehto, mutta se ei vie jännitystä, sillä i30N:ään saa myös etupään rajoitetun luiston tasauspyörästön.

Tehokkuuden kannalta i30N:n voi odottaa saavuttavan parhaimmillaan jopa 35MPG, mikä on todella hyvä luku autolle, joka pystyy nopeuteen 0-100 km/h 5-6 sekunnissa. Kaiken kaikkiaan i30N tarjoaa jännittävän moottorin, jonka pakojärjestelmä tarjoaa melkoista teatteria.

Hyundai i30N – muotoilu ja alusta

i30N:ssä on paljon parannuksia tavalliseen i30-malliin verrattuna, mikä tarkoittaa, että se näyttää vaihteeksi todella houkuttelevalta. Voit saada erikoisvärisiä ulkovärejä, siistiltä näyttäviä urheilullisia vanteita, suuria pakoputkia, kontrastivärisiä osia, kuten etupuskurin, ja monia muita osia kauttaaltaan. Voit saada myös suuren spoilerin, joka tekee i30N:stä entistäkin vakavamman näköisen.

i30N:n alustan ja jousituksen virityksessä on keskitytty enemmän käsiteltävyyteen kuin mukavuuteen, minkä huomaa, jos on tottunut ajamaan tavallisella i30:llä. Tämä auto pysyy tasaisena mutkissa, ja se voi tuntua hieman liian jäykältä niille, jotka eivät ole tottuneet ajamaan suorituskykyisillä autoilla.

Hyundai i30N – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Luotettavuuden osalta i30N on yhtä luotettava kuin tavallinen i30, mikä on suorituskykyiselle autolle varmasti suuri saavutus. Lisäksi i30 itsessään on valtavan luotettava auto, joka voittaa jatkuvasti kaikenlaisia palkintoja tässä segmentissä. Lisäksi huoltokustannukset ovat todella alhaiset, mikä tekee i30N:stä täydellisen pakettiratkaisun.

  Hyundai Ioniq hybrid Luotettavuus

Yleisimpiä i30N:n ongelmia ovat muun muassa ongelmat sähkölaitteissa, ongelmat polttoainepumpun kanssa, ongelmat joidenkin aktiivisten turvajärjestelmien kanssa sekä ongelmat sisätilojen rakenteen laadussa ja mahdolliset narinat ja kolinat.

Hyundai i30N – Arvo ja käytännöllisyys

Yli 40 000 dollarin lähtöhinnalla Hyundain viistoperä on varmasti vaikea myydä. Vain ne, jotka tietävät, mitä i30N tuo tullessaan, ostavat sen, mikä on sekä hyvä että huono asia. Käytännöllisyys ei poikkea liikaa tavallisesta i30:stä, mikä tarkoittaa, että i30N on riittävän tilava viistoperäksi, mutta se ei ole perheauto.

Käytetyt i30N-mallit ovat todella suosittuja 2. käden markkinoilla, koska ne menettävät arvoaan melko nopeasti ja niistä tulee todella nopeasti edullisia.

FAQ-osio

Miksi Hyundai i30N on olemassa?

On täysin normaalia kyseenalaistaa 275 hevosvoiman tehoisen FWD-Hyundai-viistoperän, jonka lähtöhinta on yli 40 000 dollaria, tarpeellisuus. Loppujen lopuksi tämäntyyppiset autot ovat harvinaisia, varsinkin verrattuna kaikkiin muihin i30-muunnoksiin ja -alimuunnoksiin. Kysyntää kuitenkin ilmeisesti on, sillä Hyundai jatkaa i30N:n tarjoamista ympäri maailmaa.

Se voi tuntua joidenkin mielestä vaikealta, mutta i30N on monien rakastama auto, koska se on jännittävä, nopea ja paljon tunteikkaampi kuin mikään muu Hyundain viistoperä koskaan.

Mitkä autot kilpailevat Hyundai i30N:n kanssa?

Keskitason kuumien viistoperäisten autojen markkinat ovat todella täynnä vaihtoehtoja, ja i30N on vakavassa seurassa. Ensin on mainittava Honda Civic Type R:n kaltaiset autot, jotka ovat olleet markkinoilla jo pitkään ja joista on tullut legendoja tässä segmentissä. VW Golf GTI on hyvin samanlainen, varsinkin koska se koskettaa premium-markkinoita laadun ja tekniikan osalta.

  Hyundai Tiburon Luotettavuus

Muita kilpailijoita ovat Ford Focus ST ja jopa uusi Toyota GR Yaris, joka valloitti maailman viime vuonna. i30N kilpailee myös Renault Megane RS CUP:n kanssa Euroopassa, jossa RS CUP:n suosio kasvaa jatkuvasti.

Onko Hyundai i30N sen arvoinen?

Olemme jo maininneet, että i30N on Hyundain viistoperäksi suhteellisen kallis auto. Tällä hinnalla voit ostaa premium-luokan viistoperän arvostetuilta saksalaisilta merkeiltä, kuten Audilta, BMW:ltä ja Mercedekseltä. Kysymys siitä, kannattaako Hyundaista maksaa näin korkea hinta, riippuu siitä, mitä haluat autolta.

Jos olet henkilö, joka todella arvostaa nopeaa autoa ja osaat nauttia siitä, i30N ei ole vain sen arvoinen, vaan se on hintaansa nähden loistava auto. Toisaalta, jos et ole kiinnostunut suorituskykyisistä autoista, i30N on sinulle rahan tuhlausta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z