Onko Hyundai Ioniq 4 hyvä auto?

Onko Hyundai Ioniq 4 hyvä auto?

Alkuperäinen Hyundai Ioniq 4 julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2016, se sai mukavan päivityksen vuonna 2020, ja sen tuotanto lopetettiin vuonna 2022. Nyt Ioniq 4 on houkutteleva auto ostettavaksi käytettyjen autojen markkinoilta, koska se tarjoaa hyvää vastinetta rahalle, se on todella luotettava ja todella tehokas. Onko Hyundai Ioniq 4 siis hyvä auto?

Kyllä, Hyundai Ioniq 4 on todella hyvä auto muutamasta eri syystä. Ensinnäkin autosta on saatavana kaksi eri variaatiota, joihin kuuluvat hybridi- ja sähköinen voimansiirto. Toiseksi Ioniq 4 on todella siistin näköinen auto, paljon paremman näköinen kuin sen pääkilpailija Toyota Prius.

Ioniq 4:n sisätilat vaikuttavat melko kunnollisilta, varsinkin kun otetaan huomioon auton hintalappu. Ajokokemus ei ole mitään erikoista, vaan se on aika lailla samaa luokkaa kuin monissa muissa tämän segmentin autoissa. Luotettavuus on melko kunnollinen, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua tarkemmin.

Arvonäkökulma on todella houkutteleva, sillä Ioniq 4 oli ja on edelleen halpa hybridi ostaa. Käytännöllisyys on myös todella hyvä, sillä auto tarjoaa istumapaikat jopa neljälle henkilölle, melko kookkaan tavaratilan, hyvän näkyvyyden ja melko paljon perheystävällisiä ominaisuuksia.

Hyundai Ioniq 4 – Voimanlähde

Hyundai Ioniq 4:stä on saatavana kaksi eri versiota. Ensimmäinen on hybridi 1.6 GDI HEV, jossa on 1580 cm3:n suoraruiskutteinen 4-sylinterinen hybridimoottori, jossa on 105 hv. Tämä moottori on yhdistetty sähkömoottoriin, joka nostaa yhdistetyn tehon 141 hv:iin ja 125 lb-ft:n vääntömomenttiin. Tämän mallin yhdistetty enimmäiskulutusnopeus on 65MPG.

  Onko Hyundai Equus hyvä auto?

Siinä on myös yksinomaan FWD-järjestelmä ja 6-vaihteinen kaksoiskytkin-automaattivaihteisto. Toinen versio, jonka voit saada, on täyssähköinen Ioniq 4, jossa on 28 kWh:n akku ja 120 hv:n sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 217 lb-ft. Tämän akun pikalataaminen 80 prosenttiin kestää noin 20 minuuttia 70 kW:n laturilla.

Tavallinen hidas lataus kestää hieman alle 5 tuntia. Tämä versio on myös yksinomaan etuvetoinen, ja se saavuttaa nopeuden 0-100 km/h alle 10 sekunnissa, kun taas hybridiversiolla se kestää hieman yli 10 sekuntia.

Hyundai Ioniq 4 – muotoilu ja alusta

Hyundai Ioniq 4 näyttää sisältä ja ulkoa todella siistiltä, paljon enemmän kuin sen hintaluokan autolta voisi luulla. Hyundai ei ole koskaan ollut brändi, joka on tunnettu kaikkein parhaimman näköisten autojen valmistajana, sillä se on aina ollut enemmän käyttökelpoisuuden ja luotettavuuden kuin muotoilun ja tyylin kannalla.

Myöskään ajokokemus ei ole mitään erikoista. Auto kulkee suunnilleen samalla tavalla kuin Toyota Prius tai mikä tahansa muu tämän segmentin auto, mikä tarkoittaa, että se ei ole kaikkein dynaamisin eikä ylellisin ja mukavin auto.

Hyundai Ioniq 4 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Luotettavuuden osalta Ioniq 4 onnistuu olemaan suhteellisen luotettava auto, mutta on monia muita Hyundai-malleja, jotka ovat paljon luotettavampia kuin Ioniq 4. Ioniq 4 käynnisti massiivisen muutoksen Hyundain tuotefilosofiassa ja esitteli merkille uusia teknologioita, mikä tarkoittaa väistämättä luotettavuusongelmia.

  Hyundai Elantra Sport Luotettavuus

Sinänsä yleisimmät luotettavuusongelmat liittyvät siihen, että auto ei tahdo kiihtyä tai menettää tehoa. Muita ongelmia ovat muun muassa ongelmat vaihteiston kanssa, ongelmat auton sähköjärjestelmissä, ongelmat auton varusteissa ja ongelmat Ioniq 4:n navigointi- ja GPS-järjestelmissä.

Hyundai Ioniq 4 – Arvo ja käytännöllisyys

Kun Ioniq 4 julkaistiin, siitä tuli heti yksi markkinoiden suosituimmista alle 30 000 dollarin hintaisista hybridi/sähköautoista. Syy Ioniq 4:n menestykseen on se, että se on vain yksi niistä harvoista autoista, joita voi edes ostaa tuossa hintaluokassa. Toyota Prius on toinen. Molemmat näistä ovat edelleen suosittuja käytettyjen autojen markkinoilla sähkö- ja hybridiautojen aloituspaikkana.

Käytännöllisyys vaikuttaa myös todella hyvältä, sillä autossa on riittävästi istuintilaa ja melko paljon tavaratilaa. Kalteva kattolinja syö hieman takamatkustajien tilaa, mutta siitä ei ole syytä huolestua, sillä auto on riittävän pitkä, jotta siihen mahtuu pitempiä matkustajia suhteellisen helposti.

UKK-osio

Miksi Hyundai lopetti Ioniq 4:n tuotannon?

Viime vuonna Hyundai ilmoitti lopettavansa kokonaan Hyundai Ioniq Electricin myynnin Yhdysvaltain markkinoilla, ja sen jälkeen se lopetti kokonaan myös Hyundai Ioniq 4 -hybridin tuotannon. Syy tähän on yksinkertainen: Hyundai tuo markkinoille 11 uutta EV-mallia vuoteen 2030 mennessä, mikä tarkoittaa, että Ioniq 4:lle ei yksinkertaisesti ole enää tilaa.

Ioniq 4 oli auto, joka toi Hyundain tähän hybridi- ja EV-autojen aikakauteen, ja nyt on aika uusien mallien tulla ja parantaa Ioniq 4:ää.

  Hyundai Accent Luotettavuus

Kuinka monta kilometriä Hyundai Ioniq 4 tarjoaa?

Jos Ioniq 4 EV:n akku ladataan täyteen, täyttä latausta kohden kertyy noin 170 kilometriä, mikä vaikuttaa nykypäivän standardien mukaan hieman liian heikolta. Nyt olemme tottuneet autoihin, joilla on 200, 300 tai joskus jopa 400 mailin toimintasäde yhdellä latauksella, mikä saa Ioniq 4:n tuntumaan uskomattoman vanhentuneelta.

Jos kuitenkin käytät autoasi päivittäiseen ajamiseen ja työmatkoihin ja lataat sen yleensä autotalliin pysäköitynä, Ioniq 4:n 170 kilometrin toimintasäteen pitäisi riittää 99 prosentille ihmisistä enemmän kuin hyvin.

Kuinka kauan Hyundai Ioniqin akku kestää?

Hyundai väittää, että sen akut kestävät vähintään 100 000 mailia tai 10 vuotta jatkuvassa käytössä. Jokainen auto on erilainen, mutta Hyundai arvioi, että Ioniqin akun pitäisi kestää vähintään 8-10 vuotta yhtäjaksoista käyttöä. Se riippuu myös siitä, kuinka monta lataussykliä teet ja kuinka hyvin huollat autoa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z