Onko Hyundai Nexo hyvä auto?

Onko Hyundai Nexo hyvä auto?

Hyundai Nexo on vetypolttokennoauto, mikä tarkoittaa, että sen käyttövoimana on vety. Se on periaatteessa sähköauto, mutta erona on se, että virta tulee vedystä, ei akusta. Se on myös yksi harvoista vetyautoista, joita on edes olemassa ja jotka ovat myynnissä nykyään. Onko Hyundai Nexo siis hyvä auto?

Hyundai Nexo on itse asiassa melko hyvä auto, mutta siinä ei todellakaan ole mitään järkeä nykypäivän sähkö- ja hybridiautojen aikakaudella, koska vetyautoilla ei yksinkertaisesti ole tarvittavaa infrastruktuuria, jotta niitä voitaisiin käyttää muiden autotyyppien tavoin. Autossa on melko monipuolinen voimansiirto, mutta se ei riitä pelastamaan autoa.

Muotoilun osalta Nexo näyttää kyllä aidolta ja poikkeaa selvästi muista Hyundain tuotteista. Se muistuttaa kuitenkin jonkin verran uutta Tucsonia. Ajokokemus on enemmän tai vähemmän samanlainen kuin useimmissa keskikokoisissa sähkökäyttöisissä katumaastureissa, mikä tarkoittaa, että kyseessä ei ole todellinen maasturi eikä dynaaminen auto.

Luotettavuus näyttää olevan kunnossa, mutta todellinen luotettavuus on arvoitus, sillä näitä ei ole koskaan toimitettu kovin montaa. Arvo on vaikea kysymys, sillä auto maksaa paljon rahaa, yli 60 000 dollaria alemman hintaluokan malleissa. Käytännöllisyys on yhtä hyvä kuin kaikissa muissakin tämän kokoluokan katumaastureissa, mikä tarkoittaa, että sen pitäisi tyydyttää päivittäiset tarpeet helposti.

Hyundai Nexo – Voimanlähde

Hyundai Nexo on varustettu etuvetoisella kokoonpanolla, mikä on hieman sääli, koska kyseessä on kuitenkin katumaasturi. Hyundai Nexo tarjoaa 161 hv ja 291 lb-ft vääntöä, mikä on varsin kelpo määrä. Voit odottaa saavasi noin 350-380 kilometriä, jos tankkaat vetyä täyteen, mikä on todella hyvä luku jopa tavallisille sähköautoille.

  Hyundai Veloster N Luotettavuus

Vetyvoimansiirtoon liittyy kuitenkin monia haasteita. Ensinnäkin vetytankkausaseman löytäminen on vaikeaa, koska niitä ei ole kovin paljon. Kalifornian kaltaisia osavaltioita pidetään yleisesti sellaisina, joissa on riittävästi vetytankkausasemia, mutta nekin näyttävät olevan poissa käytöstä yli puolet ajasta, eivätkä ne riitä Kalifornian suhteellisen pienelle vetyautojen määrälle.

Vetyvoimansiirto on sinänsä hyvä asia, mutta siihen liittyvät ongelmat ovat myös vakavia. Ne ovat myös ajoittain epävakaita ja voivat aiheuttaa katastrofeja, jos niitä ei hoideta kunnolla. Vetyauton tankkaaminen on myös vaarallisempaa kuin sähköauton lataaminen tai tavallisen polttomoottoriauton tankkaaminen.

Hyundai Nexo – muotoilu ja alusta

Hyundai Nexo näyttää mielenkiintoiselta, mutta se ei todellakaan ole mitään erikoista. Nexon sisätilat ovat myös hyvin varustellut nykyaikaisten näyttöjen ja siistin näköisten paneelien ansiosta. Koko muotoilukieli poikkeaa selvästi muista Hyundain malleista, mutta Nexon ja Tucson välillä on tavallaan havaittavissa yhtäläisyyksiä, sillä ne perustuvat samaan alustaan.

Ajamisen osalta voimme helposti sanoa, että Nexo tuntuu ajettavaksi kuin mikä tahansa muu EV-maasturi. Ensi silmäyksellä Nexossa ei todellakaan ole mitään erilaista. Se on raskas auto, mikä tarkoittaa, että se ei pidä kaarreajosta kovinkaan paljon eikä se ole mitenkään dynaaminen.

Hyundai Nexo – Luotettavuus ja yleisiä ongelmia

Luotettavuuden osalta on hieman vaikea sanoa, koska näitä ei ole paljon. Kuten mainittu, Nexoa saa vain Kaliforniasta, sillä muissa Yhdysvaltojen osavaltioissa ei ole kehittynyttä tankkausinfrastruktuuria. On kuitenkin joitakin asioita, joista kannattaa puhua tarkemmin.

  Onko Hyundai Ioniq 4 hyvä auto?

Yleisimmät luotettavuusongelmat liittyvät vetypolttoaineen vuotamiseen ja mahdollisesti jopa tulipalon syttymiseen. Muiden raporttien mukaan Nexo on altis ongelmille jarrujen kanssa, jotka voivat menettää jarrutustehonsa ja muuttua ajoittain arvaamattomiksi.

Hyundai Nexo – Arvo ja käytännöllisyys

Nexo on todella kallis auto, sillä sen lähtöhinta on alemman hintaluokan mallissa yli 60 000 dollaria. Jos tähän yhdistetään se, että kyseessä on vetyauto, jonka ostaminen ei kiinnosta kovinkaan montaa ihmistä, se tarkoittaa, että arvon aleneminen on arvaamatonta ja todennäköisesti todella vakavaa. Sinänsä arvonäkökulma on tässä suhteessa huono, koska kyseessä on sentään Tucson, jossa on vetykäyttöinen voimansiirto.

Käytännöllisyys on yhtä hyvä kuin kaikissa muissa tämän segmentin autoissa, mikä tarkoittaa, että autoon saa melko suuret istuimet ja melko tilavan tavaratilan. Näkyvyys on hyvä, autoon on helppo nousta sisään ja ulos, ja autossa on monia perheystävällisiä ominaisuuksia.

UKK-osio

Aikooko Hyundai lakkauttaa Nexon?

Hyundai Nexo on nyt jossain elinkaarensa puolivälissä, sillä se sai hiljattain päivityksen. On vaikea sanoa, aikooko Hyundai luopua Nexosta lähiaikoina, koska tätä autoa ei kehitetty niinkään tulonhankkimistarkoituksessa kuin vaihtoehtoisten teknologioiden testausalustana. Tämä on nähty aiemmin Toyota Mirain kohdalla.

Toyota Mirai on ollut markkinoilla yli kaksi kertaa kauemmin kuin Nexo, joten jos Hyundai aikoo ottaa mallia Toyotan kirjasta, on mahdollista, että myös Nexo pysyy markkinoilla hieman pidempään.

  Hyundai Kona Luotettavuus

Onko Hyundai Nexo parempi kuin Toyota Mirai?

Toyota Miria ja Hyundai Nexo ovat maailman kaksi ensimmäistä ”massa”-vetyautoa, mikä tekee niistä luontaisia kilpailijoita. Mirai maksaa noin 10 000 dollaria, ja se kestää muutaman kymmenen kilometriä enemmän kuin Nexo. Mirai on myös hieman tehokkaampi kuin Nexo.

Näiden kahden auton välillä on vaikea valita voittajaa, sillä maastureita suosivat ihmiset valitsevat todennäköisesti Nexon, mutta sedaneita suosivat ihmiset valitsevat todennäköisesti Mirain.

Ovatko vetyautot tulevaisuutta?

Todennäköisesti ei lähitulevaisuudessa, mutta kukaan ei tiedä varmasti, mitä huominen tuo tullessaan. Sinänsä sähköautot saivat valtavan etumatkan vetyautoihin nähden, mikä tarkoittaa, että infrastruktuuri seurasi pian perässä. Vetyautot ovat vielä lapsenkengissään, joten on todella vaikeaa investoida kunnolliseen infrastruktuuriin, koska monet ihmiset eivät tule käyttämään sitä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z