Onko käytetty Porsche Cayenne luotettava?

Käytetty Porsche Cayenne saattaa olla muutaman vuoden kuluttua hyvä kauppa, mutta kuten kaikki Porsche-mallit, Cayenne maksaa huomattavan paljon ylläpitoa. Luotettavuuden osalta Cayenne tarjoaa suuren pitkäaikaisen luotettavuuden, mutta vain, jos sitä huolletaan oikein.

Ensimmäisen sukupolven Porsche Cayenne oli muotoilullisesti melko kyseenalainen, mutta tehoa ja ylellisiä mukavuuksia oli enemmän kuin riittävästi. Toisen sukupolven Cayenne oli kaikin puolin parannus, ja se on todennäköisesti paras ostettava tällä hetkellä hinnan vuoksi.

Ensimmäisen sukupolven Cayenne on nyt pikkurahojen arvoinen. Se voi olla hyvä ostos, jos hankit hyvin huolletun mallin, jossa tunnetuimmat ongelmat on selvitetty. Tällaisen löytäminen voi olla vuosisadan kauppa, kunhan se on kunnossa.

Mekaaniset ongelmat

Mekaanisesti kunnossa olevan Cayennen ostamisen pitäisi olla ensisijainen tavoitteesi, joten kun löydät mahdollisen ostokelpoisen Cayennen, varmista, että teet täyden tarkastuksen ennen ostoa. Mekaaniset Cayenne-ongelmat ovat hyvin dokumentoituja. Nämä ovat tärkeimmät niistä, joita kannattaa varoa:

Vetoakseliongelmat

Vetoakseliongelmat ovat melko yleisiä Cayenne-malleissa, ja tukilaakerivian voi havaita kuuntelemalla kolinaa kiihdytettäessä. Erityinen laakeri, joka yhdistää vetoakselin vaihteistoon, sijaitsee auton keskellä, ja jos se vikaantuu, kuuluu kova kolahdus.

Helpoin ja kustannustehokkain tapa korjata vikaantunut vetoakselin laakeri on ostaa jälkimarkkinalaakeri. Nämä korjaukset eivät vaadi vetoakselin irrottamista kokonaan, kun taas Porschen alkuperäiset korjaukset vaativat.

Jäähdytysnesteputken vuodot

Varhaisissa V8-moottorisissa Cayenne-malleissa käytetään muovisia jäähdytysputkia, jotka kulkevat edestä taaksepäin imusarjan alla. Näiden ongelmana on, että ne hajoavat ajan myötä, koska muoviletkut eivät kestä jatkuvasti imusarjan lisääntynyttä lämpöä.

  Onko Porsche Boxster nopea?

Sinun on varmistettava, että jäähdytysnesteputket ovat hyvässä kunnossa tai vaihdettava kestävämpiin putkiin, sillä hoitamaton jäähdytysnestevuoto saattaa johtaa moottorin ylikuumenemiseen. Jos moottori ylikuumenee, sen korjaaminen saattaa tulla liian kalliiksi, niin kalliiksi, ettei autoa ehkä edes kannata hankkia.

Vaihteisto-ongelmat

Yleinen ongelma aikaisemmissa Cayenne-malleissa on vaihteiston kova alasvaihto. Vaihteiston venttiilikokoonpanon tehtävänä on valita oikea vaihde kuljettajan syötteen mukaan. Joskus tämä järjestelmä kuitenkin pettää, ja seurauksena on äänekäs ja epämiellyttävä vaihtaminen.

Jos havaitset tällaisia ongelmia, venttiilikokoonpanon vaihtaminen yleensä korjaa ongelman, mutta jos näin ei tapahdu, saatat joutua vastaamaan uuden vaihteiston kustannuksista.
Jotkin siirtokotelo-ongelmat ovat yleisiä myös PDK-Cayenne-malleissa. Jos havaitset äkillistä tärinää 2. ja 3. vaihteella, sinun kannattaa tarkastaa siirtokotelo.

Ohjauspylväs

Monet Cayenne-mallit on varustettu Porsche KESSYllä eli Porschen avaimettomalla avaimella ja ajamisella. Näissä järjestelmissä on valitettavasti kohtuullisen suuri vikaprosentti. Nämä ongelmat alkavat hitaasti, mutta jos niitä ei hoideta ajoissa, ohjauksen vikavalo syttyy ja ohjauspyörä lukkiutuu.

Kannattaa tarkistaa auton huoltohistoriasta, onko KESSY-ongelmat ratkaistu, koska tämä tarkoittaa yleensä sitä, että Cayenne täytyy hinata ja joskus jopa vaihtaa ohjauspylväs, mikä voi maksaa yli 2000 dollaria.

Sähköongelmat

Useimmat Porsche Cayenne -mallit eivät ole kovin alttiita sähkövioille. Mutta ajan myötä elektroniikka alkaa kuitenkin heikentyä, ja on olemassa muutamia mahdollisia ongelmia, joita voi tulla esiin myöhemmin. Todennäköisesti yleisin sähköongelma on huono tai löysä johto.

  Mikä on halvin Porsche?

Jos jostain auton järjestelmästä katkeaa yhtäkkiä virta, syynä on todennäköisesti löysä tai huono johto. Näiden korjaaminen maksaa 50-150 dollaria, ja se on melko helppo korjata. Harvinaisempi, mutta pelottavampi mahdollinen Cayenne-ongelma on huono käynnistin, jonka korjaaminen maksaa jopa 300 dollaria.

Moottorin koodit

Cayennen moottorikoodijärjestelmä on mahdollista tyhjentää juuri ennen koeajoa. Ja monet järjestelmät kytkeytyvät uudelleen päälle vasta muutaman ajokerran jälkeen, vaikka ongelmia olisikin. Tarkista siis koeajon yhteydessä, milloin moottorikoodit on viimeksi tyhjennetty, jotta voit varmistaa, ettei myyjä yritä salata ongelmia.

Muuten Cayenne on melko luotettava katumaasturi, joka kestää todennäköisesti pitkään, jos sitä huolletaan oikein. Kaikki nämä ongelmat eivät ehkä vaivaa sinua kiinnostavaa autoa, mutta mahdollisessa uudessa käytetyssä Cayennessa voi olla erilaisia ongelmia, joten varmista aina, että neuvottelet ammattilaisen kanssa ennen päätöksentekoa.

FAQ

Kuinka paljon Cayennen huolto maksaa?

Porsche Cayennen ylläpito maksaa enemmän verrattuna muihin saksalaisiin premium-luokan katumaastureihin, mutta Cayenne on huomattavasti luotettavampi kuin useimmat saksalaiset katumaasturit.
Cayenne-mallin keskimääräiset vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 1200 dollaria. Tämä voi kuitenkin heilahtaa suuntaan tai toiseen riippuen kyseisestä mallista ja ajoneuvon kunnosta.

Onko käytetty Porsche Cayenne sen arvoinen?

Ensimmäisen sukupolven, hyvin huollettu Cayenne on ehdottomasti sen arvoinen, jos se on hinnoiteltu sen mukaisesti. Jos törmäät halpaan Cayenneen, jonka huoltohistoria on kyseenalainen, juokse karkuun niin nopeasti kuin voit, sillä jotkin mahdolliset korjaukset saattavat maksaa enemmän kuin itse auto.

  Paras pyöräteline Porsche Boxsterille

Ennen ostoa tehtävä tarkastus on ehdoton edellytys. Älä koskaan yritä ostaa käytettyä Porschea tekemättä perusteellista ja hyvin dokumentoitua tarkastusta ennen ostoa. Jos PPI osoittaa kunnollisia tuloksia, Cayenne on varmasti sen arvoinen.

Pitäisikö minun ostaa uusi Macan vai käytetty Cayenne?

Upouusi Porsche Compact Macan -katumaasturi saattaa maksaa saman verran kuin hyvässä kunnossa oleva 1-3 vuotta vanha käytetty Cayenne. Upouuden auton ostaminen tuntuu varmasti hienolta, mutta Cayenne on lähes kaikin puolin parempi auto.
Kaikki riippuu kyseisestä mallista, mutta mihin tahansa päädytkin, se tarjoaa todennäköisesti uskomattoman luksus- ja mukavuuskokemuksen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z